توهین به رییس جمهور، خلاف قانون و اخلاق اسلامی است/ قوه قضائیه قاطعانه برخورد کند
کد خبر: 3612803
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸

توهین به رییس جمهور، خلاف قانون و اخلاق اسلامی است/ قوه قضائیه قاطعانه برخورد کند

گروه سیاست و اقتصاد: نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: توهین به رییس جمهور خلاف فانون و اخلاق اسلامی و جرم تلقی می‌شود.

محمدعلی اسفنانی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان با اشاره به حواشی به وجود آمده در راهپیمایی روز قدس اظهار کرد: آنچه که دیروز اتفاق افتاد، شایسته نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نبود، به لحاظ اینکه آقای روحانی رئیس جمهور منتخب مردم بوده، بیش از 24 میلیون رأی کسب کرده است و رئیس جمهور همه مردم ایران محسوب می‌شود؛ قطعا این‌گونه حرکات خلاف قانون و اخلاق اسلامی است.
وی افزود: مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند که فصل‌الخطاب، قانون است و قانون می‌گوید کسی که آرای مردم را به دست آورد، رئیس جمهور قانونی کشور است و کسی حق تخریب یا توهین به ایشان و سایر مواردی که برخلاف مصالح جامعه باشد را ندارد.
اسفنانی ادامه داد: علاوه بر اینکه آقای روحانی منتخب مردم هستند، تا زمان آغاز دوره جدید ریاست جمهوری، رئیس جمهور قانونی و رسمی کشور محسوب می‌شوند و مطابق قانون، توهین به رئیس جمهور امری خلاف است. از طرف دیگر، کسانی که به رئیس جمهور منتخب رأی نداده‌اند و خطوط فکری و جناحی آنها موافق با ایشان نیست، حق ندارند اقداماتی انجام دهند که از آنها بوی تفرقه به مشام می‌رسد.
وی با بیان اینکه امروز وضعیت ایران در دنیا، وضعیتی استثنایی است، گفت: فراموش نکنیم که داعش در پیرامون ما دارای چه وضعیتی است و نیز عربستان چگونه علیه ما موضع می‌گیرد و حتی اتفاقات اخیر نظیر تغییر ولیعهد عربستان و کینه‌توزی وی نسبت به ایران، کشور ما را نشانه رفته است. اتفاقاتی که در منطقه رخ داد، از جمله سفر ترامپ به خاورمیانه و امضای معاهدات چند صد میلیاردی در خصوص تسلیحات و سایر رخدادها همگی حکایت از این دارد که تنها عاملی که می‌تواند به کشور آسیب برساند، وجود شکاف و تفرقه میان مردم است.
عضو سابق کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اضافه کرد: امام(ره) بارها تأکید کردند در صورتی می‌توانیم پیروز باشیم که وحدت کلمه داشته باشیم و تفرقه‌ای میان ما وجود نداشته باشد. مقام معظم رهبری نیز هزاران بار تأکید کرده‌اند که وحدت میان مسئولین و مردم موجب ناامیدی دشمن است. دشمن همه راه‌ها را امتحان کرده و موفقیتی نداشته، جز اینکه به این نتیجه رسیده است که میان مردم شکاف ایجاد کند؛ لذا تحت هیچ شرایطی این‌گونه حرکات شایسته نیست.
وی تصریح کرد: هر کس که کمترین عرقی نسبت به دین، کشور و نظام جمهوری اسلامی داشته باشد، نباید کمترین حرفی در تضعیف رئیس جمهور و سایر مقامات بر زبان بیاورد. ممکن است کسانی که این حواشی را به وجود آوردند، معتقد باشند که فلان اتفاق به ضرر جامعه است، ولی در هر صورت اعتراض به این موارد راهکار قانونی دارد. اینکه مقام معظم رهبری تأکید می‌کنند که فصل‌الخطاب، قانون است، به همگان مربوط می‌شود؛ لذا اگر کسی حرف حقی دارد، باید از مجاری قانونی آن را مطرح کند.
اسفنانی اظهار کرد: دیروز، روز قدس و حرف ما این بود که علت به نتیجه نرسیدن مسئله فلسطین، عدم اتحاد میان مسلمانان است. از مهمترین عواملی که باعث شده فلسطینیان به آزادی کامل دست پیدا نکنند، عدم وحدت کلمه میان گروه‌های مبارز و درگیر با اسرائیل، نبود رهبر واحد و به خصوص تفرقه موجود است. ما دیروز می‌خواستیم فریاد بزنیم که ای مسلمانان با یکدیگر متحد شوید تا اسرائیل، این غده سرطانی نابود شود، اما وقتی در میان خودمان اقداماتی انجام می‌دهیم که بوی تفرقه از آن به مشام می‌رسد، خواسته یا ناخواسته آب به آسیاب دشمن ریخته‌ایم.
وی گفت: کسانی که باعث این اتفاق بودند، هنوز در فضای انتخاباتی به سر می‌برند، علی‌رغم اینکه مقام معظم رهبری و رئیس جمهور تأکید کردند که دیگر از فضای انتخابات خارج شده‌ایم و باید به سمت وحدت و یکپارچگی برای رفع مشکلات حرکت کنیم. امیدوارم هدف این افراد، تضعیف یا تخریب رئیس جمهور نبوده باشد و ناخواسته یا تحت تأثیر فضایی که برخی از افراد به ظاهر دلسوز نظام به وجود می‌آورند، اقدام به این کار کرده باشند؛ لذا این اقدام با هر هدفی که صورت گرفته باشد، به اتحاد و یکپارچگی کشور آسیب می‌رساند.
این نماینده سابق مجلس بیان کرد: قوه قضائیه علاوه بر اینکه وظیفه پیشگیری از وقوع جرایم احتمالی را دارد، باید با کسانی که موجب اخلال در نظم جامعه می‌شوند، صرف‌نظر از اینکه از چه طیفی هستند و چه طرز تفکری دارند، برخورد قاطع نماید؛ چنانکه رئیس محترم قوه قضائیه بارها تأکید کرده‌اند که ما خط قرمزی جز عزت، اقتدار و مصالح نظام نداریم و این‌گونه اقدامات به لحاظ قانونی خلاف محسوب می‌شود و باید با آنها برخورد شود.
captcha