سه شأن حاکم سیاسی از نظر قرآن
کد خبر: 3612949
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۳

سه شأن حاکم سیاسی از نظر قرآن

گروه معارف: مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان مازندران گفت: حاکم اسلامی سه شأن دارد، اول بیان احکام و اعتقادات دوم ولایت معنوی و سوم زعامت سیاسی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین جعفری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان مازندران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران  با اشاره به اندیشه سیاسی اسلام، گفت: بر اساس آیه 70 سوره مبارکه اسراء «و لقد کرمنا بنی آدم» دیدگاه‌های مربوط به حضور مردم در حاکمیت دو دسته  است: دسته اول کسانی هستند که کرامت ذاتی انسان را قبول ندارند این دسته حضور مردم را تشریفاتی می‌دانند دسته دوم کسانی هستند همچون امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و شهید مطهری که حضور مردم را تشریفاتی ندانسته و به کرامت ذاتی انسان معتقدند.
وی افزود: مشروعیت سیاسی در عرف و جهان سیاست به معنای شرعی بودن نیست بلکه به معنای قانونی بودن و حضور مردم است.
جعفری با اشاره به آیه 46 سوره مبارکه سبأ تاکید کرد: مثنی به معنی قیام اجتماعی و فرادا به معنای قیام فردی است و این فرد و اجتماع وقتی با همدیگر قیام در راه خدا کنند یک حرکت اجتماعی درست شکل می‌گیرد قیام جامعه برای جایگزینی نظام الهی از مقاصدالله است.
وی با استناد به آیه 11 سوره مبارکه رعد و آیه 53 سوره مبارکه انفال سه شأن برای حاکم اسلامی برشمرد و تصریح کرد: حاکم اسلامی سه شأن دارد، اول بیان احکام و اعتقادات  دوم ولایت معنوی و سوم زعامت سیاسی  است که در  دو شأن اول و دوم حاکم اسلامی نیاز به رأی مردم ندارد اما درباره زعامت سیاسی حتماٌ رأی مردم شرط است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان مازندران اظهار کرد: اگر رأی مردم نباشد علی بن ابیطالب هم نمی‌تواند زعامت سیاسی مردم را بر عهده گیرد.
وی همچنین با اشاره به خطبه شقشقیه نهج البلاغه، گفت: حضرت علی(ع) در این خطبه به وضوح می‌فرماید: «اگر مردم حضور پیدا نمی کردند و در حکومت نصرت نمی‌کردند و اگر نبود پیمانی که خدا از علما گرفته، افسار شتر خلافت را روی دوش شتر می‌انداختم و قبول نمی‌کردم.» در واقع با آمدن مردم اتمام حجت شد.
سه شأن حاکم سیاسی از نظر قرآن

captcha