مدیریت سهل‌گیرانه و سخت‌گیرانه مورد پسند اسلام نیست
کد خبر: 3613023
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۳
مدیر جامعه الزهراء(س):

مدیریت سهل‌گیرانه و سخت‌گیرانه مورد پسند اسلام نیست

گروه حوزه‌های علمیه: مدیر جامعة الزهراء(س) با بیان اینکه اسلام مدیریت سخت‌گیرانه و سهل‌گیرانه را قبول ندارد گفت: بهترین سیره مدیریتی، مدیریت اعتدالی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمود مدنی، مدیر جامعه الزهراء(س) امروز سوم تیرماه در ادامه جلسات سیره فاطمی و در هفدهمین جلسه آن در الزهراء(س) تاکید کرد: نباید از ساعات مختصر باقیمانده ماه مبارک رمضان غفلت کنیم.
وی با اشاره به بحث مدیریت زیردستان بر مبنای سیره مدیریتی اسلام بیان کرد: در مورد انسان برخلاف موجودات که به صورت غریزی رئیس و مرئوس در آن معلوم است انتخاب بر عهده انسان گذاشته شده و او می‌تواند بر مبنای دینی و یا غیر دینی این انتخاب را انجام دهد.
مدنی با بیان سه نوع مدیریت سهل‌انگارانه، سخت‌گیرانه و اعتدالی عنوان کرد: مدیریت نوع اول، مدیریتی است که فرد بر اساس عواطف و نفسانیت خود تصمیم می‌گیرد مانند استادی که به راحتی نمره می‌دهد و اگر دانشجو بیشتر گریه کند بیشتر نمره می‌دهد که در واقع بازی کردن با آینده کشور و سیستم‌های آموزشی است.
مدیر الزهراء(س) اظهار کرد: در مباحث مالی هم این وضع وجود دارد و باید ببینیم که آیا امضاء یک سند مالی برای رضای خدا یا خلاف رضای الهی است بنابراین مدیریت سهل‌انگارانه ولو اینکه از ما تعریف کنند هنر نیست.
استاد حوزه علمیه تصریح کرد: در موقع نوشتن قرارداد صلح حدیبیه جوانی به پیامبر پناهنده شد ولی چون در قرارداد قید شده بود که اگر کسی از اهل مکه به پیامبر پناهنده شد باید به مشرکان و کفار بازگردانده شود به همین دلیل پیامبر(ص) افرادی که پناهنده شد را به کفار بازگرداند و بر تفاهم نامه پایبند ماند در حالی که جمعی از مسلمین حاضر به شدت دچار عواطف شده و با این کار مخالف بودند ولی پیامبر، سهل‌انگاری نفرمود.
مدنی بیان کرد: نوع  دوم مدیریت نیز مدیریت سختگیرانه است؛ گاهی در قانون نرمش وجود دارد ولی برخی حاضر نیستند این نرمش را اعمال کنند و سختگیرانه برخورد می‌کنند که این نوع مدیریت هم درست نیست مثلا اینکه استاد سؤالات مچگیرانه جزیی را پیدا کند تا دانشجو نمره نیاورد.
وی نوع سوم مدیریت را اعتدالی عنوان کرد: و گفت: این نوع مدیریت ضمن پایبندی به قوانین و ضوابط نرمش‌هایی نیز اعمال می‌شود و افرادی فوق قانون هم در این مدیریت دیده نمی‌شوند.
مدنی افزود: حضرت زهرا(س) ادامه داد: هر کدام از ما یک پست قانونی داریم و باید به آن پایبند باشیم از این رو وظیفه مدیر، مدیریت و فرمان دادن است و کارمند هم وظیفه دارد که از قانون تبعیت کند ولی هیچکدام از این مسایل دلیلی بر برتری فردی بر دیگری نیست.     
captcha