به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآنی(ایکنا) از یزد، آیتالله علیرضا اعرافی، رئیس حوزههای علمیه کشور روز گذشته در نشست با جمعی از نخبگان استان یزد اظهار کرد: در صورتی که بخواهیم اخلاق فرزانگی و نخبگی را بررسی و ترویج کنیم، باید ابتدا به آسیبهای تهدید کننده این دو بپردازیم.
وی خودبرتر بینی را مهمترین آفت فرزانگی و نخبگی دانست و یادآور شد: این که انسان به شکل غیر واقعی ارزیابی ناتمامی از خود داشته باشد، آسیبی است که انسانها را تهدید میکند.
رئیس حوزههای علمیه ادامه داد: خودبرتر بینی سرآغاز این میشود که انسان دیگران را نسبت به خود کوچکتر ببیند و به تحقیر آنها بپردازد، و در ابعاد وسیعتر به تکبر میشود و در بعد سیاسی و اجتماعی هم به روحیه استکباری تبدیل میشود.
اعرافی با بیان اینکه امروز ما در ابعاد بینالمللی شاهد این روحیه استکباری هستیم، گفت: روز قدس هم روزی برای مبارزه با این فرهنگ استکباری است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این تهدید و زنجیره غیر اخلاقی همه انسانها را تهدید میکند ولی نخبگان و فرزانگان بیش از سایر اقشار مردم در خطر و تهدید روحیه خودبرتربینی قرار میگیرند به همین دلیل نخبگان علاوه بر اینکه همواره باید از توانایی های خود بهره گیری کرده و به دنبال تقویت آن باشد، باید مدام در نظر داشته باشد که با یک زنجیره غیر اخلاقی و تهدید کننده روبرو هست.
امام جمعه میبد ارزش اخلاقی بودن در انسان نخبه را نسبت به دیگران متفاوت دانست و ادامه داد: کسی که از یک ویژگی نخبگی برخوردار است، در صورتی که از اخلاق هم بهرهمند باشد باارزش به حساب میآید.
وی غافل بودن نخبه از خداوند را یکی دیگر از آسیبها دانست و ادامه داد: ما هیچ چیزی را بدون جامعه نداریم و شرایط جامعه است که سبب نخبه شدن افراد می شوند، این جامعه هم به طور کامل به لطف خداوند ایجاد شده و هر آنچه در جهان هستی هست، از قدرت پروردگار است.
رئیس جامعه المصطفی(ص) العالمیه تصریح کرد: موضوع دیگری که پس از خودبرتر بینی و ناسپاسی از خداوند به عنوان آسیب نخبگی و فرزانگی وجود دارد این است که انسان نخبه خودش را از کار بینیاز بداند.
اعرافی با تاکید بر اینکه نخبگان باید پیشتاز آموزش عالی در کشور باشند، تصریح کرد: بحث قوتها و ضعفهای آموزش عالی ما موضوعی است که حتما باید نخبگان به آن ورود پیدا کنند و به بررسی آن بپردازند.
وی افزود: جوانان ما و نسل جوان دانشگاهی ما بهترین افرادی هستند که میتوانند قوتها و ضعفهای نظام آموزشی ما را بررسی کرده و با نگاه تقویت کردن نقاط قوت و احیای نقاط ضعف به آن نگاه کنند.
رئیس حوزههای علمیه افزود: در فهرست امتیازات و قوتهای نظام آموزش عالی میتوانیم به آمار و عملکردهایی اشاره کرد که از جمله این موارد افزایش دانشجو و نسبت آن به جمعیت، نسبت استاد و هیئت علمی به دانشجو، فضاهای دانشگاهی و آموزش عالی و عدالت اقلیمی و جغرافیایی آموزش عالی اشاره کرد.
اعرافی عدالت جنسیتی، عدالت قومی و مذهبی، تعداد مجلات علمی پژوهشی، ارزیابی علمی و تولید مقالات، اسناد بالادستی آموزش عالی، نقشه جامع علمی کشور و نقشههای جامع علمی دیگر، میزان بودجه پژوهش، تحصیلات تکمیلی، وجود قریب به 100 مرکز معتبر پژوهشی، دولتی و غیردولتی بودن، شاخص بومیسازی و اسلامیسازی علم، و تنوع و تکثر رشتهای را از دیگر مواردی دانست که به عنوان نقاط قوت نظام آموزشی عالی کشور میتوان از آن یاد کرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه بودجه پژوهش در کشور به صورت دقیق مشخص نیست، گفت: در حال حاضر آمارهای متفاوتی بیان میشود که بین کمتر از یک درصد تا یک و نیم درصد تولید ناخالص ملی هستند.
امام جمعه میبد گفت: در زمینه بودجه پژوهش در کشور عقب هستیم و باید تا 1404 میزان بودجه پژوهش به چهار درصد برسد که بعید است با روند فعلی به آن دست پیدا کنیم.
وی ادامه داد: با وجودی که کشور ما در طول سالهای پس از انقلاب با جنگ و مشکلات بسیار دیگری روبرو بوده، توانسته چنین جایگاهی را پیدا کند و در بسیاری از این شاخصها، جزو رتبههای برتر منطقه و جهان هستیم.
رئیس جامعه المصطفی(ص) العالمیه با بیان اینکه استان یزد یکی از استانهای نخبه پرور کشور است، گفت: از گذشتگان دور استان یزد فرزانگان علمی و دینی داشته که در زمینه پیشرفت کشور و دین در جامعه نقش مهمی ایفا کردهاند.
منبع: روابط عمومی امام جمعه یزد