ایران؛ هدف اصلی بحران‌سازی عربستان علیه قطر
کد خبر: 3616814
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳
امیراحمدیان عنوان کرد:

ایران؛ هدف اصلی بحران‌سازی عربستان علیه قطر

گروه سیاسی: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه هدف اصلی بحران‌سازی اخیر عربستان و متحدانش علیه قطر، جمهوری اسلامی ایران است، گفت: در واقع خواسته عربستان و متحدانش ورود نظامی ایران به این مسئله است که دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران تاکنون با درایت با این مسئله برخورد و آن را مدیریت کرده است.

بهرام امیراحمدیان، عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره بحران ایجاد شده در روابط قطر با عربستان و متحدانش و دلایل قطر برای ارائه پاسخ منفی به شروط 13 گانه گفت: شروطی که عربستان و متحدانش مطرح کرده بودند در قالب هیچ هنجاری نمی‌گنجد و نمی‌توان در حاکمیت داخلی یک کشور دخالت کرد و برایش خط‌مشی تعیین کرده و روابط خود با آن کشور را منوط به پذیرش این شروط کرد.

عربستان به دنبال ایفای نقش برادر بزرگ‌تر برای کشورهای عربی است
 
وی با بیان اینکه چنین مسئله‌ای در روابط بین‌الملل سابقه نداشته است، گفت: پاسخ قطر به آنها منطقی و به‌حق بوده است. قطر در پاسخ به شروطی مانند بسته شدن شبکه الجزیره و کاهش روابط با ایران می‌گوید شما هم متقابلا باید شبکه العربیه را ببندید و روابطتان با ایران را کاهش دهید.

امیراحمدیان اظهار کرد: عربستان در شورای همکاری خلیج فارس علاقه‌مند است نقش برادر بزرگتر را ایفا کند و به همین سبب کشورهایی که می‌توانند در عرصه بین‌الملل حرفی برای گفتن داشته باشند و به لحاظ حجم مبادلات اقتصادی در سطح بالایی هستند نمی‌خواهند زیر بار این سیطره‌طلبی خارج از اصول و عرف دیپلماتیک عربستان بروند و به همین سبب عربستان و متحدانش هیچ منطق و ادله محکمه‌پسندی برای اقدامات خود علیه قطر ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران عنوان کرد: اگر قطر بر طبق ادعای عربستان و سه کشور دیگر در طی این سال‌ها از تروریسم حمایت می‌کرده است ‌چرا الان از آن سخن می‌گویند. چرا پس از سفر ترامپ به ریاض این تنش اوج گرفته است؟ در واقع می‌خواهم بگویم آغاز این تنش بین قطر و عربستان پس از سفر ترامپ به عربستان سعودی بوده، لذا این شائبه به وجود می‌آید که عربستان و سه کشور دیگر به دل‌گرمی حمایت آمریکا این اقدامات را کلید زده‌اند.

عربستان؛ مظنون اصلی اشاعه تروریسم و تکفیر در منطقه

امیراحمدیان یادآور شد: از طرفی باید گفت اگر قرار باشد کشورهای حامی جریانات تکفیری و تروریستی تحت فشار قرار بگیرند این عربستان است که در مظان بزرگترین اتهام در این زمینه است؛ زیرا سعودی‌ها سلفی‌گری و وهابیت را در منطقه اشاعه داده و علنا از آن دفاع می‌کنند و از طریق مفتی‌های سعودی‌ها به اختلاف‌افکنی و تفرقه در میان مذاهب اسلامی دست می‌زنند و نفرت‌‌پراکنی می‌کنند.

وی با بیان اینکه ممکن است قطر در بحران‌های چندساله اخیر خاورمیانه در مواردی با عربستان همکاری کرده و از تروریست‌ها حمایت کرده باشد، گفت: اینکه با این شیوه و روش یک کشور محاصره شود و تحت فشار قرار گیرد در حقوق بین‌الملل پذیرفته شده نیست. دولت‌ها در داخل مرزهای سیاسی خودشان دارای حاکمیت هستند و این حاکمیت نمی‌تواند مخدوش شود مگر آنکه مراجع حقوقی و سیاسی بین‌المللی مانند شورای امنیت سازمان ملل وارد عمل شده و انجام برخی اقدامات علیه کشوری را تصویب کنند.

امیراحمدیان اظهار کرد: نکته اساسی دیگر اینکه عربستان و متحدانش اعلام کرده‌اند کشورهایی که با قطر روابط سیاسی و اقتصادی دارند باید تکلیف خود را تعیین کرده و یا با ما باشند یا با قطری‌ها و این یادآور سخن جرج بوش پسر است که گفت یا با ما هستید یا با تروریست‌ها. این مسئله به هیچ‌وجه، قانونی نیست. قطر در پاسخ اعلام کرده اگر از من می‌خواهید روابط خود با ایران کاهش دهم یا قطع کنم شما هم روابط‌تان را با ایران قطع کنید. این در حالی است که امروز سطح روابط اقتصادی امارات متحده عربی با ایران چندین برابر روابط اقتصادی قطر با ایران است که پاسخ مستدل‌تر و منطقی‌تری است.

وی عنوان کرد: این نشان می‌دهد که عربستان و هم‌پیمانان منطقه‌ای‌اش به دنبال دیکته کردن خواسته‌های خود بر قطر هستند که نباید گذاشت چنین شیوه‌ای در روابط میان کشورها در منطقه باب شود.

قطر توانایی مقاومت در مقابله با تحریم‌ها را دارد


امیراحمدیان با اشاره به اینکه قطر قادر است که در مقابل این تحریم‌ها مقاومت کند، گفت: قطر کشوری شبه‌‌جزیره‌ای است که در جنوبش مرز مشترکی با عربستان دارد که قبلا در قلمرو حاکمیتی امارات متحده عربی بوده و عربستان آن را از حاکمیت دوبی خریده است و مواد غذایی و مایحتاج مردم قطر از آنجا به صورت زمینی وارد می‌شد.

وی ادامه داد: اما عربستان کشور تولیدکننده مواد غذایی نیست که قطر به آنها وابسته شود. لذا قطر می‌تواند نیازهای اولیه و مواد غذایی را از طریق مبادلات دریایی که خیلی گسترده است، تأمین کند مگر اینکه قطر را محاصره دریایی کنند که این هم نیازمند مجوز شورای امنیت سازمان ملل است.

هدف اصلی بحران‌سازی، ایران است/ درایت دستگاه دیپلماسی در مدیریت اختلاف قطر و عربستان

امیراحمدیان درباره نوع واکنش ایران به این قضیه گفت: به عقیده من هدف اصلی از این اتفاقات و بحران‌سازی‌ها ایران است و در واقع ایران هدف اصلی تیرهایی است که سعودی‌ها در منطقه رها می‌کنند و بسیار علاقه‌مند هستند که ایران را وارد یک درگیری نظامی کنند چون ناوگان آمریکا در خلیج فارس است و لذا مترصد یک بهانه هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران تاکنون با درایت با این مسئله برخورد کرده است و به نظر من باید در این مسئله بخش‌های نظامی بدون هماهنگی با دستگاه دیپلماسی وارد این جریانات نشوند و در حقیقت عقبه دولت باشند. زیرا در محیط بین‌الملل این دولت‌ها هستند که عمل کنند و بقیه نهادها در پشت دولت هستند و با هماهنگی دولت عمل می‌کنند.

وی تصریح کرد: در واقع خواسته عربستان و متحدانش ورود نظامی ایران به این مسئله است که تاکنون جمهوری اسلامی به‌خوبی این قضیه اختلافی در حوزه خلیج فارس را مدیریت کرده و مواضع اصولی گرفته است.      

captcha