انتقام‌گیری در رسانه‌ها!/ اخلاق اسلامی خط قرمز رسانه‌
کد خبر: 3617102
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹
نوباوه:

انتقام‌گیری در رسانه‌ها!/ اخلاق اسلامی خط قرمز رسانه‌

گروه جامعه: نماینده سابق مردم تهران در مجلس با بیان اینکه امروز برخی به دنبال انتقام‌گیری در رسانه‌ها هستند و اقدام به اشاعه فحشا می‌کنند که این بدترین نوع رفتار رسانه‎ای است، گفت: اخلاق اسلامی خط قرمز رسانه‌ها به شمار می‌رود و اگر رسانه‌ای از این خط تخطی کند مروج آسیب‌های اجتماعی خواهد بود.

بیژن نوباوه، نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش رسانه‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی، گفت: به‌جرئت می‎توان گفت که رسانه‏‏‎ها، پرنفوذترین پدیده‏‏‎های فرهنگی هستند که می‌تواند از طریق اقناع و تاثیر بر نگرش‌ها به انتقال مفاهیم و آموزش هنجارها بپردازند.

وی با بیان اینکه رسانه کارکردهای مثبت و منفی بسیاری دارد، افزود: اگر بخواهیم از منظر مسائل و آسیب‌های اجتماعی به نقش رسانه‎ها نگاه کنیم، علاوه بر این‌که تاثیر مثبت آن را به راحتی خواهیم دید، گاهی کارکرد منفی آن نیز می‌تواند به انحراف و بروز آسیب و یا حتی افزایش آسیب‎های اجتماعی منجر شود.

نوباوه با تاکید بر اینکه وظیفه‌ رسانه انعکاس است، تصریح کرد: گاهی در برداشت از طیف ناهنجاری، می‌گوییم اگر بیش‌از اندازه اشاعه یک ناهنجاری را انجام دهیم آیا این روند می‎تواند در حذف و یا کاهش آن کمک ‌کند یا این آسیب را در جامعه بیشتر خواهد کرد؟ لذا این موضوع خود عوامل تأثیرگذار آسیب‌های اجتماعی را در پی دارد.

انتقال مفاهیم اخلاقی توسط رسانه‌ ابزاری در جهت هدایت افراد جامعه
این کارشناس حوزه رسانه با اشاره به کارکردهای رسانه، ادامه داد: عمق بخشیدن به اندیشه‌های دینی، تبیین و ترویج فرهنگ، سبک‎ها و هنجارهای زندگی، شکل‌گیری افکار و عقیده و امثال این موارد از کارکرد رسانه‌ است؛ در این میان انتقال مفاهیم اخلاقی توسط رسانه‌ها می‌تواند ابزاری در جهت هدایت افراد جامعه در پیروی از قوانین و هنجارها باشد.

بدترین نوع رفتار رسانه‎ای
نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رسانه نقش تنویر و تشویش افکار عمومی را به عهده دارد، گفت: متأسفانه امروز برخی رفتارها نشان می‎دهد، افرادی به دنبال انتقام‌گیری در رسانه‌ها هستند و اقدام به اشاعه فحشا می‌کنند که این بدترین نوع رفتار رسانه‎ای است؛ از این رو اطلاع‌رسانی با اشاعه بیش‌ازحد و اندازه کاملاً مغایر است و در همه دنیا به این مسئله حساس هستند.

نوباوه در ادامه اظهار کرد: یکی از مشکلات رسانه‌های امروزی ما این است که افراد از رسانه‌ها به‌عنوان وسیله‌ای برای تهاجم و هجمه استفاده می‌کنند. اما باید بدانیم که اخلاق اسلامی و تاکیدات دینی خط قرمز رسانه‌ها به شمار می‌رود و اگر رسانه‌ای از این خط تخطی کند مروج آسیب‌های اجتماعی خواهد بود و در مقابل اگر رسانه‌ای همسو با این موضوع فعالیت کند، قطعا در برون‌رفت جامعه از آسیب‌ها تأثیرگذار خواهد بود.

captcha