آسیب شعارگرایی در جشنواره‌های فیلم دینی/ توجه به گیشه مانع از غنای محتوایی می‌شود
کد خبر: 3620255
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳
فریدون نجفی:

آسیب شعارگرایی در جشنواره‌های فیلم دینی/ توجه به گیشه مانع از غنای محتوایی می‌شود

گروه هنر: کارگردان برگزیده جشنواره فیلم کودک گفت: جشنواره‌هایی که عنوان دینی را یدک می‌کشند، عموماً، تصویرگر فیلم‌های خوبی در این حوزه نیستند، چون تولیدات مربوط شکلی سطحی و شعاری دارد.

فریدون نجفی، کارگردان بهترین فیلم جشنواره سی‌ام فیلم کودک در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره فیلم سینمایی «اسکی‌باز» اظهار کرد: این فیلم سینمایی توانست در جشنواره فیلم کودک که اخیراً در اصفهان برگزار شد، اکثر جوایز بخش ملی و بین‌الملل را به خود اختصاص دهد، همین مسئله سبب شده تا فیلم هم بدون انتخاب به صورت مستقیم به جشنواره فیلم فجر راه پیدا کند هم این‌که «اسکی‌باز» از یک اکران سراسری سود ببرد.

وی افزود: با فیلم‌های قبلی نیز در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی جوایز مختلفی کسب کرده بود، اما این حجم استقبال که به «اسکی باز» شد، برایم بی‌سابقه بود؛ بنابراین این اتفاق مسئولیت مرا سنگین‌تر می‌کند تا برای فیلم بعدی کاری بهتر بسازم، البته می‌دانم که این مسئله مسئولیت مرا سنگین‌تر می‌کند، اما امیدوارم بتوانم کارهای بهتری را روی پرده ببرم.

این فیلم‌ساز در پاسخ به این سوال که این کار چگونه به خط تولید رسید؟ گفت: این فیلم سینمایی در سال 94 تولید شد. فیلمبرداری این کار بسیار دشوار انجام شد، چون ما در ارتفاعات زرد کوه و در فصل زمستان تصویربرداری این کار را انجام دادیم. درباره این فیلم باید یک نکته را ذکر کنم آن‌هم به سرمایه‌گذار بر می‌گردد. حجت‌الاسلام سیدشهاب‌الدین طباطبایی، سرمایه‌گذار، مجری طرح و بازیگر این فیلم در شهر کوهرنگ امام جماعت است. وی قبل از اینکه روحانی شود بازیگری تئاتر می‌کرده و به‌شدت به این حوزه علاقه‌مند است.



وی افزود: حضور این روحانی در کار به ما کمک‌های فراوانی کرد تا بتوانیم در مباحث مفهومی سریال بدون خطا پیش رویم؛ به‌ویژه که در این فیلم محور و موضوع قربانی کردن بود. مفهومی که با کمی سهل‌انگاری ممکن است پیرامون آن خطاهایی به وجود آید که امکان جمع کردن آن فراهم نباشد. با این توضیح آرزو می‌کنم چنین افرادی زمینه حضورشان در سینما بیشتر فراهم شود، زیرا هم نگاه سینمایی دارند هم اینکه با موضوعات دینی آشنایی لازم را دارا هستند.

این فیل‌مساز با بیان اینکه در این فیلم به مباحث محیط زیست نیز توجه شده است، گفت: جدا از مفاهیم دینی مدنظر این فیلم، می‌توان به پیام‌های محیط زیستی این کار نیز اشاره کرد. در بخش دیگری از این فیلم، امامزاده‌ای را نشان می‌دهم که مردم در آن آئینی خاص انجام می‌دهند. این اتفاق نیز تنها تصویرگری از یک مناسک خاص مذهبی نیست، بلکه نوعی مردم‌شناسی پیرامون ساکنان آن روستاست. درباره چرایی نشان دادن این آیین نیز باید بگویم به هیچ‌وجه نمی‌خواستم کارم ظاهری دینی بگیرد تا از عواید آن بهره‌مند شوم، بلکه تنها در پی نشان دادن سنت‌های مردم آن منطقه بودم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره ویژگی سینمای دینی این‌گونه توضیح داد: سال‌هاست در جشنواره دینی سینما حضور پیدا می‌کنم و سال‌هاست نیز در این رابطه تعاریف مختلفی را شاهد هستم، اما هیچ‌گاه به تعریف واحدی در این زمینه نرسیده‌ام. نکته دیگر این‌که در فیلم‌هایی که ادای دینی بودن را دارند، توجه به موضوعات مورد نظر بسیار رو و شعاری بود، اقدامی که به‌جای جذابیت به نظر من دافعه به همراه داشته است. با این توضیح در فیلم «اسکی‌باز» سعی کردم، فضای دینی کارم را در لایه‌های زیرین فیلم جای دهم تا هم مخاطب مسلمان پذیرای آن باشد، هم تمام مردمی که به نوعی یکتاپرست هستند با آن ارتباط برقرار کنند.



وی با تاکید بر اینکه در جشنواره‌های دینی معمولاً فیلم‌های خوب کمتر دیده می‌شود، گفت: متاسفانه در جشنواره‌هایی که عنوان دینی را یدک می‌کشند کیفیت جایگاه مطلوبی ندارد، چون اکثر تولیدات تنها می‌خواهند به ساده‌ترین شکل ممکن موضوعات را مدنظر قرار دهند. برای همین هم اکثراً در این تولیدات تفکر جایی ندارد، بلکه بیشتر شعارگویی مشاهده می‌شود.

نجفی در پاسخ به این سوال که برای فیلم‌ساز، جوایز سینمایی اهمیت دارد یا اینکه حضور موفق در اکران؟ اظهار کرد: اگر نظر من را بخواهید باید بگویم که هیچ چیز نمی‌تواند برای کارگردان خوشایند‌تر از دیده شدن فیلمش باشد. این را می‌گویم چون بیش از 40 جایزه داخلی و خارجی گرفته‌ام، اما آن چیزی که برای من خوشایند است دیده شدن فیلمم است. در ضمن اکران و دیده شدن فیلم به روی کیفیت نیز تاثیر مستقیم دارد، برای همین امیدوارم سینمای کودک امکان اکران بیشتری داشته باشد تا در آینده شاهد اتفاقات بهتری در این گونه سینمایی باشیم.

کارگردان فیلم «اسکی‌باز» در انتهای سخنانش از سرمایه‌گذاران دولتی و خصوصی درخواستی مطرح و بیان کرد: از تمام کسانی که در امر تولید و تهیه فیلم فعالیت می‌کنند درخواست دارم جدا از توجه گیشه به فیلم‌هایی که عمیق‌تر به موضوعات توجه می‌کنند، نیز نظر داشته باشند، زیرا به‌شخصه برای ساخت کار اخیرم نزدیک به دو سال در انتظار سرمایه‌گذار بودم، البته منظورم این نیست که تهیه کننده به فکر بازگشت سرمایه فیلم نباشد، بلکه در کنار تولیدات آثار سودآورد به فیلم‌های هنری نیز توجه کنند.
captcha