اختصاص بخش اعظم اشعار مهرواره سوره به مدح و مرثیه آل‌الله
کد خبر: 3620939
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۵

اختصاص بخش اعظم اشعار مهرواره سوره به مدح و مرثیه آل‌الله

گروه ادب: دبیر مهرواره شعر و داستان سوره اعلام کرد: بخش اعظم اشعار ارسال شده به دبیرخانه این جشنواره شامل اشعار مذهبی، مدح و مرثیه آل‌الله بوده است.

محمود حبیبی کسبی، مهرواره شعر و داستان سوره در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اینکه رویکرد این جشنواره آزاد است،‌ افزود: در برخی موارد، موضوعات ویژه در کنار موضوعات آزاد قرار می‌گیرد. برای مثال در دوره‌های گذشته شعر عاشورایی،‌ دفاع مقدس و ... به عنوان بخش ویژه مورد توجه قرار گرفت.

وی ضمن یادآوری این نکته که برگزارکننده این همایش ادبی، حوزه هنری است،‌ گفت: قطعاً باید برای حوزه هنری رسالتی قائل شد و هر نوع اثری نمی‌تواند از سوی این نهاد مورد تایید واقع شود. بنابراین با وجود اینکه موضوع آزاد است،‌ ولی از دید برگزارکنندگان این جشنواره ادبی،‌ حتی اگر شاعر به سراغ اشعار عاشقانه رفته باشد، باید شعر عاشقانه عفیف بگوید و اشعار اجتماعی نیز در تعارض با ارزش‌های نظام نباشد.

حبیبی کسبی در ادامه سخنانش به این توضیح پرداخت: اشعاری که به این جشنواره ارسال شده‌اند،‌ علاوه بر اینکه از سوی شاعران مورد ممیزی قرار می‌گیرد،‌ از سوی حوزه هنری و برگزارکنندگان نیز ممیزی می‌شود. اغلب شعرایی که با حوزه هنری در ارتباط هستند و در جشنواره‌ها و همایش‌ها شرکت می‌کنند،‌ شاعرانی هستند که در حوزه شعر متعهد و ارزشی قرار می‌گیرند.

وی اظهار کرد: شاعرانی که در این جشنواره‌ها شرکت می‌کنند جوان هستند و هنوز به سطح شعرای حرفه‌ای نرسیده‌اند، ولی معتقد به باورهای اسلامی و متعهد به ارزش‌های نظام هستند و از نوع شاعران ارزشی به شمار می‌آیند. آثار این گونه شاعران اصولاً مشکلی ندارد که بخواهیم ممیزی خاصی را به انجام برسانیم.

حبیبی کسبی ادامه داد: اگر شاعری خود به این شناخت نرسیده و نوع دیگری از اشعار را سروده باشد،‌ به یقین این ممیزی از سوی هیئت داوران لحاظ می‌شود و وقعی به این گونه اشعار گذاشته نمی‌شود.

وی سپس به تقسیم‌بندی شمار اشعار ارسال شده به دبیرخانه اشاره کرد و گفت: 500 شعر رسیده به دبیرخانه از نوع کلاسیک و سنتی، 300 اثر در قالب شعر نو و 300 شعر نیز در قالب محاوره و ترانه است. از این میان اشعار مذهبی،‌ مدح و مرثیه آل‌الله بخش عمده آثار را شامل می‌شود. در حوزه شعر عاشقانه نیز شاهد آثار بسیاری بودیم.

دبیر مهرواره شعر و داستان سوره افزود: در حوزه اشعار دفاع مقدس و اجتماعی نیز اشعار فراوانی را شاهد بودیم. همچنین اشعاری در حوزه حدیث نفس نیز دیده می‌شود. این قسم شعر شامل اشعاری است که شاعر در آن از احوالات خود می‌گوید. گستردگی موضوعی و مضمونی در میان آثار بسیار است.

captcha