نگاهی به دکان شیادان و مدعیان دروغین مهدویت در فضای مجازی
کد خبر: 3621544
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵
خواب‌های پریشان شیطان برای شیعیان؛

نگاهی به دکان شیادان و مدعیان دروغین مهدویت در فضای مجازی

گروه اجتماعی: در حال حاضر به ویژه در کانال‌ها، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بازار خرافات و ادعاهای دروغین به‌وفور دیده می‌شود؛ لذا نیاز است کاربران شبکه‌های مجازی برای مقابله با انبوه این خرافه‌ها با استفاده از دانش اهل‌ فن یا مطالعه و پژوهش، خود راه درست را بیابند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، به این جمله دقت کنید «به صفحه رسمی امام زمان(ع) خوش آمدید. این صفحه مبارک تحت نظر مدیریت کامل شخص امام مهدی(ع) فعالیت می‌کند. جمعه‌ها ساعت ۹ شخصاً آنلاین می‌شوند».
تعجب نکنید چرا که شیادان و مدعیان دروغین مهدویت این بار در فضای مجازی اعم از اینستاگرام، تلگرام، شبکه‌ها و سایت‌های مختلف مجازی به سمت بازی با اعتقادات و احساسات مردم متدین و منتظر رفته و با صفحات و متن‌های بی‌شرمانه در تلاش برای هجمه وارد کردن و ضربه زدن به اصل مهدویت هستند.
وجود چنین بستر خرافه گونه‌ای آن‌هم به نام شخص امام زمان(عج) در راستای اشاعه اکاذیب و دروغ‌پردازی آن‌هم علیه سلاله‌ای پاک از نسل پیامبر خاتم و اهل‌بیت است.
بی‌شک بسیاری از مخاطبان این صفحات و پیج‌های مد نظر پی به نیت سوء گردانندگان آن برده‌اند و حضور آن‌ها شاید از سر کنجکاوی و یا سرگرمی باشد اما انتظار آن است که مردم با بالا بردن بصیرت و آگاهی، خود را اسیر موهومات موجود نکنند.
با ریشه‌یابی صحیح، روزنه‌های نفوذ و اثرگذاری مدعیان دروغین مسدود شود
حجت‌الاسلام علی عباسی رئیس حوزه‌های علمیه استان قزوین، با اشاره به ادعاهای صورت گرفته در فضای مجازی در باب مهدویت اظهار کرد: این‌گونه ادعاهای دروغین که در سالیان متوالی بعد از غیبت امام عصر(عج) همواره وجود داشته و در عصر کنونی نیز وجود آن غیر قابل انکار است.         
وی با تأکید بر اینکه مردم باید نسبت به این‌گونه پست‌ها و پیج های دروغین در فضای مجازی هوشیار بوده و فریب آن‌ها را نخورند، افزود: در صورت هوشیاری مردم بی‌شک این افراد جایگاهی در جامعه نخواهند داشت و به‌واسطه اینکه کالای دروغین آن‌ها خریداری ندارد به انزوا کشیده خواهند شد. 
این مسئول عوام‌فریبی را از شگردهای چنین مجموعه‌های دروغین خواند و بیان کرد: این افراد و در صدر آن استکبار جهانی درصدد نگه‌داشتن جامعه در جهل و نادانی و خرافات هستند تا آن‌ها از حقیقت دور شوند لذا آگاه‌سازی در جامعه در این باب از ضروریات است و باید این افراد و اهداف پشت‌صحنه چنین فضاسازی‌هایی را به جامعه معرفی کرد.
رئیس حوزه‌های علمیه استان قزوین با اعلام اینکه دولت، علماء، روحانیت، حوزه‌های علمیه، مراکز فرهنگی و حتی بدنه جامعه مسئولیت شبهه افکنی در این خصوص را بر عهده دارند، گفت: باید در جنبه‌های مختلف این موضوع مورد بررسی قرار گرفته و با ریشه‌یابی صحیح روزنه‌های نفوذ و اثرگذاری این فضا را مسدود کرد.
رد پای دشمنان  در موضوع مدعیان دروغین مهدویت به راحتی قابل مشاهده است
حجت‌الاسلام علی نعمت الهی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین، نیز با بیان اینکه فلسفه حضور مدعیان دروغین پیامبری و ائمه همواره وجود داشته است، اظهار کرد: در طول تاریخ ادعاهای بسیاری در جوامع مختلف وجود داشته و دارد و پیشینه آن موضوع تازه‌ای نیست در حالی که امام و پیامبر(ص) شخصیتی منصوب از ناحیه باری‌تعالی است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین افزود: وقتی در این موضوع عمیق شویم رد پای دشمنان را می‌توان به راحتی دید که تلاش دارند با انحراف در سیره مهدوی به باورهای مردم وارد شده و ما را از محتوای اصلی دین دور سازند تا به جای اصل به حاشیه‌ها پرداخته شود. 
وی بخشی از ادعاهای دروغین را به سبب سادگی مردم دانست و گفت: باید با اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم توسط علماء دین حقیقت به آحاد ملت نشان داده شود تا همه بدانند ظهور در زمانی رخ خواهد داد که خداوند مقرر نموده است همچنین مردم باید در این خصوص هوشمندانه برخورد کرده و فریب این دغل‌کاران و دشمنان که باورهای مردم را نشان گرفته‌اند را نخورند.
حجت‌الاسلام نعمت الهی فضای مجازی را یک واقعیت ملموس در دنیای امروز دانست و گفت: نمی‌توان جلوی این فضا را گرفت لذا باید خنثی‌سازی صورت بگیرد و حجم اطلاعات بالا رفته و کاربران هوشمندانه با آموزش‌های دیده‌شده هوشمندانه برخورد کنند و در فضای مجازی هک محتوایی با بار مثبت صورت بگیرد تا مخاطبان این فضا در جریان واقعیات قرار بگیرند.
کوچک‌ترین بی‌توجهی به سؤالات ذهنی، وسیع‌ترین جبهه برای مدعیان دروغین فراهم می‌کند
حشمت‌الله توکلی، یکی از قضات دادگاه کیفری، ریشه این جهل را در دو عامل درونی و بیرونی جست‌وجو کرده و اظهار کرد: انسان موجودی دین‌گرا و کمال پسند است، از این‌رو همواره اعتقاد به قادری مطلق دارد این در حالی است که دین و اعتقادات ماورایی به انسان امنیت می‌بخشد و بدون اعتقاد به معنویت به پوچی و اضمحلال می‌رسد.
وی افزود: سودجویان ‌همواره از این گرایش در طول حیات بشر سوءاستفاده کرده‌اند، ضمن این‌که جعل امور باارزش‌تر و سودآورتر است و چه ادعایی بالاتر از ادعای نبوت و خدایی و مهدویت؟!خصوصاً که اثبات دین ‌امری تاریخی و فلسفی است و عوام تخصص لازم را در احراز اصالت یا جعلی بودن آن ندارند.
توکلی ادامه می‌دهد: این موضوع حاشیه امنیت مدعیان دروغین را بالا می‌برد، ضمن این‌که افراد مورد اشاره به فن سفسطه و مغالطه اشراف دارند و به راحتی قادرند آنچه را می‌گویند به توده مردم القا کنند.
این قاضی دادگاه کیفری به نقش مهم متولیان دین اشاره و عنوان کرد: کوچک‌ترین بی‌توجهی به سؤالات ذهنی از سوی متولیان و متخصصان دینی، وسیع‌ترین جبهه را برای مدعیان دروغین فراهم می‌کند.
جهل و غرض ریشه ادعاهای دروغین 
بازار خرافات به ویژه در حوزه مسائل مذهبی بسیار داغ است چرا که عده‌ای درصدد سوءاستفاده از باورهای دینی بوده و با دامن زدن به اعتقادات سطحی مردم و سادگی و گاه جهل آن‌ها نسبت به مسائل دینی اندیشه‌های شوم خود را ترویج می‌دهند.
در حال حاضر به ویژه در کانال‌ها، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی این‌گونه ادعاها به‌وفور دیده می‌شود لذا نیاز است کاربران شبکه‌های مجازی برای مقابله با انبوه این خرافه‌ها با استفاده از دانش اهل‌فن یا مطالعه و پژوهش، خود راه درست را بیابند.
 از سوی دیگر پشت پرده و چرایی ترویج این دست مسائل خرافی و انحرافی باید مورد بررسی و کنکاش متولیان و مسئولان ذی‌ربط قرار گرفته و با رصد دقیق زمینه نفوذ چنین تفکراتی را فراهم کنند.
گزارش از رقیه ملاحسنی خبرنگار خبرگزاری ایکنا از قزوین
captcha