برگزاری کنگره حقوق شهروندی در آذرماه/ برخورداری از منابع غنی اسلامی
کد خبر: 3621633
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱
کشاورز خبر داد:

برگزاری کنگره حقوق شهروندی در آذرماه/ برخورداری از منابع غنی اسلامی

گروه جامعه: دبیر کنگره حقوق شهروندی از برگزاری این کنگره طی آذرماه سال جاری، خبر داد و گفت: منابع اسلامی در این حوزه بسیار غنی است و ما در روز کنفرانس از نویسنده کتاب حقوق شهروندی در اسلام تقدیر می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری اولین کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی، امروز، 31 تیرماه، با حضور مونس کشاورز، دبیر کنگره، طهمورث بشیریه، عضو انجمن علمی حقوق شهروندی و جواد نوروزی، رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره در سالن کنفرانس روزنامه ایران برگزار شد.

مونس کشاورز، دبیر کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی با اشاره به این موضوع که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قراردادی را منعقد کرده‌ایم تا سلسله‌ نشست‌هایی را برگزار کنیم، اظهار کرد: بر اساس این قرارداد سلسله نشست‌های حقوق شهروندی را طی نیمه دوم سال جاری، با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: سال پیش در بهمن‌ماه، با حمایت سازمان بهزیستی همایش حقوق شهروندان معلول را برگزار کردیم و طبق تفاهم‌نامه‌ای با سازمان بهزیستی پنل‌های تخصصی در حوزه اقشار آسیب‌دیده در روز کنفرانس برگزار می‌شود.

دبیر کنگره تصریح کرد: اولین کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی آذرماه سال جاری، طی هفته پژوهش در تهران به صورت یک روزه برگزار می‌شود. در روز کنگره از آثار برتر در سه بخش کتاب، پایانه‌نامه و مقالات رونمایی و براساس معیارهای مشخص شده در شورای سیاست‌گذاری برگزیده‌ها مشخص می‌شوند.

کشاورز اظهار کرد: 200 فعال حقوق شهروندی با رویکرد اجتماعی و فرهنگی شناسایی و از میان آنها براساس معیارهای مشخص شورای سیاست‌گذاری در روز کنفرانس حقوق شهروندی تقدیر به عمل می‌آید.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با انجمن‌های علمی، پژوهشی در سراسر کشور، گفت: به منظور جریان‌سازی پژوهشی و ساماندهی انجمن‌ها در حقوق شهروندی به واسطه انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی ارتباط تنگاتنگی با انجمن حقوق‌شناسی، کرسی صلح و حقوق بشر یونسکو، انجمن علمی، پژوهشی اقتصاد شهروندی، انجمن قصه و حقوق شهروندی، انجمن حقوق بشر اسلامی و انجمن جرم‌شناسی برقرار کرده‌ایم.

دبیر کنفرانس حقوق شهروندی تصریح کرد: مقالات حقوق شهروندی تبدیل به کتابچه می‌شود، همچنین بانک اطلاعاتی از فعالان حقوق شهروندی منتشر می‌شود. چاپ مقالات در فصلنامه‌های تخصصی همچون مطالعات حقوق بشر اسلامی، حقوق ملل و فصلنامه‌های تخصصی انجمن‌ها از دیگر برنامه‌های کنفرانس است.

وی بیان کرد: مجوز چاپ فصلنامه علمی، تخصصی مقالات حقوق شهروندی توسط دبیرخانه حقوق شهروندی اخذ شده و تا کنون دو شماره به چاپ رسیده است و در روز کنفرانس چهار شماره فصلنامه رونمایی می‌شود. مهم‌ترین بخش حقوق شهروندی ضمانت‌های اجرایی است که متأسفانه ادبیات یکسانی در این حوزه وجود نداشت؛ البته این ادبیات در دولت یازدهم شکل گرفت و همه مسئولان اجرایی با این مفهوم آشنا شدند.

وی ادامه داد: البته برخی از مفاد منشور در دستگاه‌ها اجرایی می‌شد اما امروز با ادبیات یکسانی از حقوق شهروندی در حال اجرا است؛ امروزه یک هزار پژوهشگر در حوزه حقوق شهروندی فعال هستند که باید ساماندهی و جهت‌دهی شوند. تا زمانی که نتوانیم یکسان سازی گفتمان علمی را انجام دهیم، نمی‌توانیم آموزش‌های مؤثری را ارائه کنیم. همچنین برگزاری دوره‌های تربیت معلمی حقوق شهروندی در حال برنامه‌ریزی است، چرا که ظرفیت‌های مناسبی در سراهای محله شهر وجود دارد و می‌توانیم از این ظرفیت بهره‌مند شویم.

وی بیان کرد: متأسفانه وزارت آموزش و پرورش ارتباطی با دبیرخانه برقرار نکرده است اما افراد دغدغه‌مند وزارتخانه در این حوزه همکاری‌های لازم را با دبیرخانه داشته‌اند. از نخستین روزهای تشکیل این مجموعه، پژوهش‌هایی در زمینه حقوق شهروندی در اسلام داشتیم و در این تدوین همه اساتید اذعان داشتند که منابع اسلامی در این حوزه بسیار غنی است. همچنین کتابی در حوزه حقوق شهروندی در اسلام به چاپ رسید که در روز کنفرانس از نویسنده اثر تقدیر می‌شود.

وی با بیان اینکه در روز 30 مردادماه سال جاری، همایش تخصصی نقش اماکن مقدس در ترویج حقوق شهروندی را برگزار می‌کنیم تا منجر به هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی شود،  اظهار کرد: برای تعیین نقش کانون‌های دینی و مراکز حوزوی در حقوق شهروندی با دانشکده افسری دانشگاه امام علی(ع) ارتباط خوبی برقرار شده است و پس از برگزاری کنفرانس برنامه‌هایی در این حوزه برگزار خواهیم کرد.

کشاورز با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان دستگاه‌های دولتی گفت: 10 و 11 مردادماه سال جاری، در دو گروه 200 نفره برای کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی دوره آموزشی برگزار می‌کنیم. همچنین به درخواست کانون وکلای شهریار در شهریورماه سال جاری، برگزاری دوره‌ها را برای این گروه خواهیم داشت.

منشور شهروندی بازخوانی می‌شود

در ادامه طهمورث بشیریه، عضو انجمن علمی حقوق شهروندی، با اشاره به این موضوع که این کنفرانس در راستای منشور حقوق شهروندی است، گفت: اولین جلسه بازخوانی منشور حقوق شهروندی 10 روز پیش برگزار شد؛ این جلسات ادامه دارد و فصل به فصل منشور بازخوانی می‌شود. هدف از بازخوانی منشور نیز ترویج و شناسایی ضعف و خلأ آن است که همه این موارد مشخص و در اختیار ریاست‌جمهوری قرار می‌گیرد تا آنها نسخه ویرایش شده منشور را ارائه کنند.

عضو انجمن علمی حقوق شهروندی تصریح کرد: منشور حقوق شهروندی مطالبه حق‌مداری بر جامعه و دولت است و دولت نباید صرفا به اعلام آن بسنده کند بلکه باید به کمک جامعه بیاید و بر این اساس از مشکلات بکاهد.

22 مقاله از خارج از کشور ارسال شده است

در ادامه جواد نوروزی، رئیس شورای سیاست‌گذاری کنفرانس حقوق شهروندی با اشاره به این موضوع که نزدیک به 450 مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شده است، گفت: 22 مقاله از خارج کشور به دبیرخانه ارسال شده است؛ همچنین 100 عنوان کتاب در دبیرخانه حقوق شهروندی تألیف و به چاپ رسید.

وی افزود: رسالت و هدف دبیرخانه، جریان‌سازی علمی برای موضوع حقوق شهروندی و حلقه وصلی میان مجامع علمی دانشگاهی داخلی و خارجی کشور در این موضوع است. از فرهیختگان و دانشجویانی که پایان‌نامه مقطع دکترای‌ آنان با موضوع حقوق شهروندی است، حمایت خواهیم کرد.

captcha