بخش سلامت روان در طرح تحول نظام سلامت مغفول مانده است
کد خبر: 3621829
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۲
رفیعی:

بخش سلامت روان در طرح تحول نظام سلامت مغفول مانده است

گروه اجتماعی: مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت صرفا متولی بخش جسمی حوزه سلامت هستند . بخش دیگر سلامت که روح و روان است در طرح تحول سلامت بدون متولی است که نیاز است دولت به این مساله بپردازد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، بهروز رفیعی، مدیرکل بهزیستی استان مرکزی، امروز 31 تیرماه در دیدار با استاندار مرکزی که امروز، شنبه 31 تیرماه در سالن جلسات استانداری برگزار شد گفت: این ادراه‌کل در سطح استان دارای 440 نفر کارمند است و  علاوه بر آن 350 سازمان‌ مردم نهاد در ذیل این نهاد فعالیت می‌کنند.
وی در ادامه گفت: جامعه هدف این اداره 5 گروه است که شامل معلولین، زنان سرپرست خانوار، ایتام، معتادان در مرحله بهبود یافتگی و ترک و گروه پنجم که متاسفانه مشکلاتی برای جامعه و خود سازمان بوجود آورده‌اند آسیب دیدگان اجتماعی می‌شود. این آسیب دیدگان از همه اقشار و دچار معضلات فراوانی هستند و هم سلامت خود و جامعه را به خطر می‌اندازند.
رفیعی تصریح کرد: یکی از محورهایی که بهزیستی بطور جد پیگری می‌کند بحث پیشگری از آسیب‌های اجتماعی و ایجاد معلولیت است، درپیشگیری از آسیب‌های اجتماعی امسال شاهد افتتاح 150 اورژانش اجتماعی در 150 شهر بالای 50 هزار نفر توسط دکتر روحانی  خواهیم بود که در استان مرکزی در شهرهای خنداب، زرندیه و محلات افتتاح خواهیم داشت. با توجه به اینکه دارای 5 اورژانس اجتماعی در سطح استان هستیم با افتتاح این سه مرکز در مجموع استان دارای 8 اورژانس اجتماعی خواهد شد.
وی گفت: براساس برنامه توسعه ششم بحث غربالگری ژنتیک برای افراد در آستانه ازدواج ضروری است و در استان مرکزی نیز اجرایی می‌شود. این سیاست نقش مؤثری در سالم سازی نسل و کاهش معلولیت‌ها دارد.
رفیعی ادامه داد: متاسفانه در کشور هر ساله ببین 25 هزار تا 30 هزار نوزاد معلول به دنیا می‌آید که سازمان بهزیستی متولی اصلی خدمات دهی به این افراد است. این نهاد بطور جد دنبال اجرای دقیق طرح غربالگری است.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: در موضوع اشتغال که شعار امسال کشور است و مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای بر آن دارند در سه ماهه نخست امسال با همکاری بانک‌ها، اعتبارات خوبی به مددجویان در بحث خودکفایی و اشتغال بصورت وام قرض الحسنه تعلق  گرفت.
رفیعی در پایان بیان کرد: سلامت اجتماعی سه بخش؛ اجتماعی، جسمی و روحی و روانی دارد دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت صرفا متولی بخش جسمی هستند . بخش دیگر سلامت که روح و روان است و خدمات مشاوره‌ای را در بر می‌گیرد در طرح تحول سلامت بدون متولی است که نیاز است دولت به این مساله بپردازد تا شاهد کاهش بسیاری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی باشیم.
captcha