«عملیات مرصاد» فرصتی که در سینما دیده نشد
کد خبر: 3623660
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
حمید بهمنی:

«عملیات مرصاد» فرصتی که در سینما دیده نشد

گروه هنر: کارگردان سینما و تلویزیون گفت: عملیات مرصاد از آن جمله اتفاقاتی است که در تاریخ این سرزمین از آن به عنوان نقطه‌ای درخشان نام برده می‌شود، اما متاسفانه این ظرفیت هیچ‌گاه در سینما دیده نشده است.

حمید بهمنی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره عملیات مرصاد و ظرفیت آن برای تبدیل شدن به یک اثر سینمایی اظهار کرد: به طور قاطع می‌گویم این حوزه برای فعالیت‌های سینمایی، دارای ظرفیت بسیار بالایی است. در همین رابطه نیز نزدیک به 10 فیلمنامه بسیار خوب وجود دارد که آماده جلوی دوربین رفتن است. خود من یک فیلمنامه دارم که به طور مستقیم به عملیات مرصاد توجه دارد، اما متاسفانه موقعیت ساخت آن تا به امروز فراهم نشده است، البته در سال قبل بنیاد سینمایی فارابی قرار بود در تولید این کار مشارکت کند، اما بنا به دلایلی این امر محقق نشد.

وی افزود: فیلمنامه‌ای که در اختیار من است صرفاً یک سناریو سینمایی نیست، بلکه در آن کار کارشناسی انجام شده است، به نحوی که درباره شخصیت‌های اصلی ما تحقیقات فراوانی انجام دادیم. به‌ویژه درباره منافقان سعی کردیم کارمان را به‌خوبی انجام دهیم تا کار باورپذیر باشد؛ برای مثال ارزیابی کردیم چگونه گروهکی که قبل از انقلاب فعالیت ضد ستم‌شاهی داشت، بعد از انقلاب اسلامی از مسیر خود منحرف شد و به ترور مردم و مسئولانی که قبلاً از آنها حمایت کرده بودند، روی آورد.

این فیلمساز دفاع مقدسی در پاسخ به این سوال که عملیات مرصاد چه تفاوتی با دیگر عملیات هشت سال دفاع مقدس داشت؟ بیان کرد: در این عملیات دیگر دشمن، بعثیان نبودند، بلکه افرادی هستند که در ظاهر، ایرانی بودند، اما دست‌شان به خون این ملت آغشته بود، برای همین وقتی چنین قصه‌ای باشد مطمئناً ظرفیت‌های درام این کار نیز افزایش پیدا می‌کند. نکته دیگری که به ظرفیت سینمایی این عملیات در سینما اضافه می‌کند این مهم است که منافقان در طول دهه شصت، بسیاری از مسئولان و مدیران این سرزمین را به شهادت رساندند، برای همین عملیات مرصاد فرصت مغتنمی به وجود آورد که از آنها انتقام سختی گرفته شود.

بهمنی در پایان با بیان اینکه جنایات منافقان کم از ددمنشی داعشیان ندارد، گفت: کارهای وحشیانه‌ای که امروز داعشیان انجام می‌دهند در دهه شصت منافقان انجام می‌دادند. این جنایات انجام شده توسط منافقان به اندازه‌ای وحشتناک است که حتی بیان آن نیز سخت است. برای همین هم ضروری است تا فیلم‌هایی با این محوریت ساخته شود تا جوانانی که آن روزها را تجربه نکرده‌اند، بدانند چه کسانی در آن عملیات به هلاکت رسیدند.
captcha