تشتت رویه حفظ قرآن موجب ضرر می‌شود/ فقدان متصدی واحد در این زمینه
کد خبر: 3625517
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹
حجت‌‌الاسلام طباطبایی:

تشتت رویه حفظ قرآن موجب ضرر می‌شود/ فقدان متصدی واحد در این زمینه

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: رئیس مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت جامعةالقرآن الکریم و اهل البیت(ع) با اشاره به اینکه دستگاه‌ها و مؤسسات مختلف در زمینه حفظ قرآن فعالیت می‌کنند، گفت: اما این تشتت و اختلاف رویه ضربه‌های زیادی را به حفظ قرآن زد اگر چه باید از دستگاه‌ها و مؤسسات این عرصه تشکر کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی طباطبایی، رئیس مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت جامعةالقرآن الکریم و اهل البیت(ع) در خصوص معرفی این مرکز، عنوان کرد: این مؤسسه در سال 1377 در شهر مقدس قم تأسیس شد و هر ساله حدود 40 تا 60 شعبه به دامنه فعالیت‌هایش اضافه شده است.
وی با اشاره به فعالیت قریب به 800 شعبه در سراسر کشور، اضافه کرد: که از این تعداد حدود 400 شعبه برای خردسالان و نونهالان و 150 شعبه ویژه بانوان و بیش از 100 شعبه نیز برای آقایان و 90 مدرسه نیز از مدارس تابعه دارد.
طباطبایی اظهار کرد: در این مدارس روزی یک ساعت به امر حفظ، تلاوت و قرائت قرآن و دیگر علوم قرآنی در کنار سایر دروس پرداخته می‌شود.
وی در خصوص دیگر فعالیت‌های این مرکز به جز حفظ قرآن، عنوان کرد: حفظ قرآن دارای مقدماتی است. قبل از اینکه شخص تمایل به حفاظ شدن دارد، باید به فراگیری روخوانی و روان‌خوانی، تجوید، فصیح‌خوانی و آموزش مفاهیم قرآن اقدام کند.
رئیس مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت جامعةالقرآن الکریم و اهل البیت(ع) تصریح کرد: در ادامه نیز متقاضی حفظ قرآن باید ترتیل‌خوانی و برای آمادگی به حفظ جزء 30 و 29 و بخشی از سوره بقره به عنوان مقدمات حفظ قرآن بپردازد.
طباطبایی افزود: داوطلبان ورود به حفظ قرآن تعیین سطح می‌شوند تا میزان آمادگی آنها برای حضور در دوره حفظ تخصصی یکساله و یا نیمه خصوصی دو تا سه ساله مشخص شود و به آن دوره‌ها راه پیدا می‌کنند.
وی در خصوص فعالیت بخش خردسالان این مؤسسه، ادامه داد: این نونهالان از سنین چهار تا هفت‌سالگی در شعبه خردسالان پذیرش می‌شوند و سپس جذب واحد‌های نوجوانان و جوانان و بزرگسالان خواهند شد.
رئیس مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت جامعةالقرآن الکریم و اهل البیت(ع) با اشاره به فعالیت بخش انتشارات، عنوان کرد: قریب به 400 عنوان کتاب در این زمینه چاپ شده است و تمام محصولات فرهنگی و کتب درسی و غیردرسی را خود مؤسسه چاپ می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه همین محتوایی که در کشور تألیف کرد‌ه‌ایم در خارج از کشور نیز مورد استقبال قرار گرفته است، بیان کرد: از این محتوا به زبان‌های اردو، مالایی، انگلیسی و دیگر کشورها به منظور بهره‌مندی علاقه‌مندان از آنها ترجمه شده است.
طباطبایی با اشاره نشریه نسیم وحی که تاکنون 97 شماره از این به چاپ رسیده است، در خصوص وضعیت حال حاضر کشور درباره روش‌های حفظ قرآن، گفت: دستگاه‌های مختلفی در این زمینه کار می‌کنند و بیش از پنج هزار مؤسسه قرآنی مجوزدار در کشور است که هر کدام به طریقه خاصی برنامه حفظ قرآن را پیش می‌برد.
وی ادامه داد: اما این تشتت و اختلاف رویه ضربه‌های زیادی را به حفظ قرآن زد اگر چه باید تشکر کرد از دستگاه‌ها و مؤسساتی که در این زمینه فعالیت می‌کنند اما اشکالات زیادی در این بین است و اینکه متصدی واحدی این امور ندارد و مجموعه‌ای نیز بر فعالیت آنها نظارت نمی‌کند و چشم‌اندازی هم این فعالیت حفظ قرآن ندارد.
رئیس مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت جامعةالقرآن الکریم و اهل البیت(ع) با اشاره به اینکه بودجه‌ خاصی نیز به این حوزه اختصاص پیدا نکرده است، گفت: تمام اینها می‌توان زیر نظر مجموعه‌ای واحد با برنامه‌ریزی واحد و حمایت و نظارت دقیق انجام شود.
وی با اشاره به فقدان مرکزی مربوط به حفظ قرآن، عنوان کرد: که افرادی که در آن مرکز و یا ستاد فعالیت می‌کنند باید از نخبگان قرآنی باشند. همچنین حفظ قرآن نیازمند امکانات است. اگر بخواهیم براساس فرمایش مقام معظم رهبری 10 میلیون حافظ قرآن تربیت کنیم، می‌شود طی 20 سال تربیت 500 هزار حافظ قرآن که در حال حاضر شاید سالی دو هزار حافظ قرآن نیز تربیت نمی‌شود.
طباطبایی با اشاره به آیه‌ای از قرآن «وَلَوْ أَرَادُوا الْخُرُوجَ لَأَعَدُّوا لَهُ عُدَّةً»، افزود: براساس این آیه اگر می‌خواستند در راه خدا جهاد کنند، مقدمات آن را فراهم می‌کردند، لذا باید مقدمات در زمینه حفظ قرآن فراهم شود. یعنی اعتبارات و امکانات و ستاد و مرکز این زمینه فراهم شود و سپس نخبگان قرآنی جمع شوند، چشم‌انداز آن فراهم شود و سپس سیاستگذاری شود و حمایت انجام گیرد.
وی با اشاره به اینکه تصور بر انجام و عملیاتی شدن این امر است، اضافه کرد: اما تحقق منویات مقام معظم رهبری طی 20 سال انجام خواهد شد که اگر از همین حالا آغاز کنیم 20 سال دیگر خواهیم گفت که ان‌شاءالله بیشتر از 10 میلیون حافظ قرآن تربیت کرده‌ایم.
رئیس مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت جامعةالقرآن الکریم و اهل البیت(ع) فی الحرکات برکات، گفت: باریتعال می‌فرماید « وَمَنْ يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَسَعَةً» فردی که در راه خدا جهاد پیدا کند آن امکانات را فراهم می‌کند. ما صبر نکردیم که امکانات فراهم شود و سپس کار را آغاز کنیم. بلکه کار را از سرگرفتیم و در ادامه خداوند برکاتش را بر ما نازل کرده است.
وی با اشاره به اینکه چنانکه شاهد هستیم که سالیان حدود 40 شعبه به فعالیت‌های مؤسسه اضافه می‌کنیم، عنوان کرد: این امر نیز با دست خالی انجام می‌شود به گونه‌ای که فردی محلی را و فرد دیگر تجهیزات را به این موضوع اختصاص می‌دهد و می‌بینیم در این راستان نیز تعدادی جذب کار می‌شوند.
طباطبایی با تأکید بر اینکه اینها تماما از برکات قرآن است « وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ...»، بیان کرد: همچنین در جای دیگر می‌خوانیم «فَامْشُوا فِي مَنَاكِبِهَا وَكُلُوا مِن رِّزْقِهِ» باید حرکتی شود تا خداوند نیز رحمتش را نازل کند.
وی عنوان کرد: هنگامی که مقام معظم رهبری فرمودند یک میلیون حافظ نیروهایمان را مضاعف کردیم هنگامی که فرمودند 10 میلیون حافظ قرآن مدیرانمان را جمع کردیم و کارهایمان را چندین برابر کردیم و خداوند هم هنگامی که در خوبی کاری شکل نداشته باشیم، خداوند هم مادیات آن را حتما فراهم می‌کند.
طباطبایی در پاسخ به این سؤال که در طی سال چندین حافظ قرآن توسط مؤسسه تربیت می‌شود، بیان کرد: سالیان حدود هزار حافظ کل توسط مؤسسه تربیت می‌شود همچنین حافظان 20، 5 و یک جزء و در دیگر اجزاء نیز هزاران نفر را تربیت می‌کنیم.
وی عنوان کرد: باید دید معیارمان از حفظ قرآن چیست؟ من همیشه به دوستان این را می‌گویم اگر از هر 10 جزء یک سؤال از شما می‌پرسم که اگر من ابتدای آیه را خواندم و شما توانستید ادامه دهید و تا انتها آیه را بخوانید شما حافظ کل هستید.
طباطبایی با اشاره به اینکه بحث حفظ قرآن مدرک گرایی و حضور در آزمون سازمان تبلیغات اسلامی و یا ارشاد نیست، تأکید کرد: من برای خودم باید حفظ قرآن کنم در روایات داریم که فردی حافظ قرآن می‌شود برایش تفاوت نمی‌کند که فردی بداند و یا نداند که  او حافظ قران است یا خیر؟ و این درست نیست که حفظ قرآن را به منظور بهره‌برداری از تسهیلاتش انجام دهیم.
 رئیس مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت جامعةالقرآن الکریم و اهل البیت(ع) بیان کرد: بیش از 25 هزار حافظ کل قرآن تنها توسط مؤسسه تربیت شده است که به آنها پایان نامه به سه زبان کشورداده می‌شود.
وی در خصوص بهترین روش‌ حفظ قرآن، اظهار کرد: حفظ قرآن دارای مقدمات معنوی و گذراندن از مقدمات علمی است. فرد باید خودش را رها کند چنانکه در روایات نیز به آنها تصریح شده است که خشوع، فراغت بال و حضور در جای خلوت و دانستن زبان عربی و داشتن استادی نیز از مقدمات این امر است.
طباطبایی در بخش دیگر از سخنانش درباره حجت‌الاسلام محمدحسین طباطبایی، عنوان کرد: وی به عنوان قائم‌مقام مؤسسه مشغول به فعالیت هستند که در زمینه گسترش و توسعه فعالیت‌های قرآنی مؤسسه با ما همکاری دارند.
یادآور می‌شود، حجت‌الاسلام سیدمحمدمهدی طباطبایی، رئیس مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت جامعةالقرآن الکریم و اهل البیت(ع) با حضور در برنامه رصد روز گذشته، 9 مردادماه به بیان تشریح فعالیت‌های این مرکز پرداخت.
captcha