ثبت نام اطلاعات در بانک اطلاعاتی موقوفات
کد خبر: 3625745
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲

ثبت نام اطلاعات در بانک اطلاعاتی موقوفات

گروه اجتماعی: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه همکاری هیأت امنای بقاع متبرکه همدان با اداره اوقاف مطلوب است، گفت: 230 بقعه متبرکه در همدان شناخته شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، حجت‌الاسلام محمد کاروند، مدیرکل اوقاف استان همدان با اشاره به اینکه تنوع انتساب امامزادگان در استان وجود دارد، اظهار کرد: برخی از امامزاده‌ها منسوب به امام حسن مجتبی(ع) است، مانند امامزاده محسن(ع) که مردم همدان ارادت بسیاری به این امامزاده واجب‌التعظیم دارند.
وی با اهمیت به انجام کار تحقیقی و پژوهشی در مورد امامزادگان استان، گفت: در بسیاری از کتاب‌های تاریخی نقل شده که امامزاده محسن(ع) به مرگ طبیعی از دنیا نرفته و در راه مبارزه و ظلم‌ستیزی به شهادت رسیده‌ است.
مدیرکل اوقاف استان همدان ، معرفی بیشتر امامزادگان را نیازمند کار تحقیقاتی در استان دانست و اضافه کرد: برخی از بقاع متبرکه امامزادگان در استان غیر از بعد مذهبی و اعتقادی، از لحاظ گردشگری و میراثی نیز قابل توجه هستند که از این میان می‌توان به بقعه امامزاده محسن(ع) اشاره کرد.
وی از وجود بیش از 8 هزار بقعه متبرکه در کشور خبر داد و با بیان اینکه در استان همدان نیز قریب به 230 بقعه متبرکه شناخته شده است، ادامه داد: طی سه چهار سال اخیر سامانه‌ای در سازمان اوقاف تعریف شده که تمام اطلاعات امامزادگان در این بانک اطلاعاتی ثبت می‌شود.
کاروند با اشاره به ثبت گردش مالی، هدایا و نذورات مردمی در قالب سامانه گفت: از طریق این سامانه میزان کمک‌های مردمی در حوزه‌های مختلف نظیر عمرانی، فرهنگی و ... مشخص می‌شود.
وی با بیان اینکه در سامانه اوقاف شجره بقاع متبرکه تعریف شده و اقدامات ثبتی و پیگیری اسناد مالکیت و فعالیت‌های فرهنگی و... نیز قابل پیگیری است، در ادامه از تلاش برای تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی خبر داد و گفت: در این راستا برنامه‌هایی در این سامانه تعریف شده است.
حجت‌الاسلام کاروند عنوان کرد: اداره اوقاف استان آمادگی دارد عملکرد این سامانه را در عرصه موقوفات و بقاع متبرکه به نمایش بگذارد یعنی اگر مردم نذوراتی دارند حتما در این سامانه مشخص خواهد بود و ورودی و خروجی هزینه‌های مالی از طریق این سامانه انجام می‌شود.
وی در خصوص هزینه‌های انجام شده در بقاع متبرکه افزود: تا وقتی هیأت امنای بقاع تایید نکنند که هزینه‌ای صورت گیرد، اداره اوقاف نمی‌تواند در این زمینه هزینه‌ای کند.
کاروند یادآور شد: در بقاع متبرکه، بعد از هزینه‌کرد از سوی هیأت امنا، اسناد آن توسط اداره اوقاف تایید می‌شود به این معنا که اداره اوقاف بر بقاع متبرکه نظارت دارد.
وی با اشاره به اجرای این طرح طی چندین سال و آثار مطلوب آن، از همکاری هیأت امنای استان با اداره اوقاف در این زمینه تقدیر و تشکر کرد.
منبع: روابط عمومی اداره اوقاف و امور خیریه استان همدان
captcha