مدیریت جهادی در ساماندهی فعالیت های قرآنی
کد خبر: 3627447
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۸

مدیریت جهادی در ساماندهی فعالیت های قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری و مربی قرآن گفت: متولیان امور قرآنی باید کار را به جامعه قرآنی بسپارند، فعالان قرآنی کار را جهادی پیش می‌برند با هر بودجه‌ای که باشد زیرا کار قرآنی و ظرفیت‌ها را می‌شناسند.

محمدرضا فیضیان، قاری و مربی قرآن، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به کاهش متسابقان مسابقات قرآن گفت: نباید در آستانه مسابقات وقتی با کمبود متسابق و سطح پایین مسابقات قرآن رو به رو می‌شویم دنبال چرایی باشیم و آموزش را به لحظات آخر موکول کنیم.
وی تصریح کرد: نبود برنامه‌ریزی دقیق در مسابقات و محافل قرآنی از نبود متولی واحد ناشی می‌شود هر دستگاهی کار خودش را می کند و حتی برخی از کارشناسان متولیان قرآنی اعتراف می‌کنند که قرآنی نیستند و توان فعالیت قرآنی هم ندارند این خلأ باید با جذب نیروی متخصص جبران شود.
فیضیان اظهار کرد: متولیان امور قرآنی باید کار را به جامعه قرآنی بسپارند، فعالان قرآنی کار را جهادی پیش می‌برند با هر بودجه‌ای که باشد.چراکه کار قرآنی و ظرفیت‌ها را می‌شناسند این همان شناختی است که متولیان قرآن از آن بی‌بهره‌اند، مثلاًً برخی از مجریان مسابقات حتی با نوع سیستم صوتی که باید در اختیار قاری باشد آشنا نیستند یا مثلاً جوایز نفرات برگزیده را کاهش می‌دهند این موارد نوجوان را از شرکت در مسابقات دلسرد می‌کند. 
وی ادامه داد: در دستگاه‌هایی که ادعای فعالیت قرآنی دارند چه تعداد قاری یا فعال قرآنی داریم؟ اکثر متولیان قرآن، فقط در سمت و اسم، فعال قرآنی هستند، این ضعف می‌تواند ناشی از نبود سازمان واحد قرآنی باشد.  
فیضیان گفت: برای افزایش شرکت کنندگان جوان در مسابقات قرآن باید فکر اساسی کرد، نسل جدید تقریباً با قرآن بیگانه است و اکثر کسانی هم که در برنامه‌های قرآنی شرکت می‌کنند به واسطه تربیت در خانواده قرآنی است نه کار متولیان قرآن. تجربه نشان می‌دهد اکثر کودکان امروزی حتی با علائم ابتدایی روخوانی مثل «ساکن» هم آشنا نیستند. 
وی بیان کرد: گاهی افراد قرآنی متخصص را به متولیان امور قرآنی برای همکاری و مشورت معرفی می‌کنیم اما قبول نمی‌کنند. امروز ملاک توانمندی قاریان و حفاظ از نگاه متولیان امور قرآنی، کسب رتبه در مسابقات شده است، در حالی که بسیاری از فعالان تمایلی به شرکت در مسابقات ندارند با این وجود آیاد باید استعداد این افراد مسکوت بماند؟ آیا متولیان هیچ راه دیگری جز مسابقات برای ارزیابی این‌ها ندارند. 
فیضیان ادامه داد: اینکه برخی از بزرگان، عدم شرکت در مسابقات قرآن را کفران نعمت می‌دانند این تعبیر درستی نیست، ملاک برتری در جامعه قرآنی، شرکت در مسابقات نیست، آیا مداحان و خوانندگان هم برای انتخاب برترین‌ها، مسابقه می‌دهند؟ حتی لیست دقیقی از قاریان ممتاز در اختیار جوانان نیست تا از تلاوت‌ها استفاده کنند حتی قاریان بین‌المللی به کمتر محفلی دعوت می‌شوند. 
وی گفت: خیلی از قاریان ممتاز امروز از تلاوت‌های استاد منشاوی و مصطفی اسماعیل استفاده می‌کنند، این اساتید برجسته مصری در کدام مسابقه شرکت کردند و حائز رتبه شدند؟ که ما ملاک برتری را مسابقات بدانیم. تلاوت این اساتید به قدری گوش‌نواز است که شنونده را جذب می‌کند در حالیکه برخی قاریان بین‌المللی که در مسابقات رتبه دارند نمی‌توانند مخاطب را جذب کنند. 
فیضیان با اشاره به نبود دانشگاه علوم و فنون قرائت، افزود: قاریان برجسته و صاحب رتبه با شرکت چندباره در مسابقات اجازه ورود چهره‌های جدید به جامعه قرآنی و مسابقات را نمی‌دهند قاری جوان می‌داند وقتی فلان قاری برجسته در مسابقات شرکت می‌کند جایگاهی برای کسب رتبه ندارد. 
قاری برجسته استان مرکزی در پایان گفت: امرزو شاهد افزایش آسیب‌های اجتماعی از جمله شیوع مواد مخدر در بین نوجوانان هستیم تنها راه مقابله با این آسیب‌ها نیز سبک زندگی قرآنی است پس چرا با وجود کثرت متولیان قرآنی این آسیب‌ها در حال افزایش است؟ باید بازرسی شود آیا عملکرد متولیان امور قرآنی خروجی دارد یا نه و کدام کار قرآنی توانسته به توسعه سبک زندگی قرآنی کمک کند؟
captcha