جایگاه نظام سلامت دینی/ بودجه‌های خوب برای پژوهش‌های خوب
کد خبر: 3629240
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶
محمدی بیان کرد:

جایگاه نظام سلامت دینی/ بودجه‌های خوب برای پژوهش‌های خوب

گروه سلامت: دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با اشاره به اهمیت نظام سلامت در اسلام بر حمایت از پژوهش‌های بنیادی در حوزه دین و سلامت برای بنیاد نهادن این نظام تأکید کرد.

حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اهمیت نظام سلامت در اسلام اظهار کرد: ما میراث کهنی به نام طب ایرانی، طب سنتی و یا آنچه که از آن به عنوان طب اسلامی یاد می‎‌شود داریم، در واقع این طب ریشه در ایران باستان، یونان و هند دارد که پس از ورود به اسلام با آموزه‌های دینی در آمیخته و امروز ما میراث‌دار آن هستیم.

وی افزود: از قرن 18 طب جدید شکل گرفت و با همه فراز و فرودها و کاستی‌هایی که داشت سیطره خود را به همه اروپا و پس از آن به همه کشورهای دیگر و از جمله ممالک اسلامی منتقل کرده و طب‌های دیگر را به ورطه فراموشی سپرد، لذا آنچه به عنوان یک مشکل اساسی در میراث کهن خود در طب داریم این است؛ این طب به دلیل آنچه که عدم داشتن وجاهت علمی برای اثبات خود تلقی می‌شود مرده است.

محمدی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که ما باید ضمن اینکه به میراث غنی خود در طب و سلامت بپردازیم باید آنچه در روایات به ما رسیده برای تنقیح این میراث به کار بریم، در حقیقت روشن کردن این روایات و تحلیل‌های متنی که در این روایات است بسیار مهم بوده که متأسفانه تاکنون انجام نشده‌ است.

این مدیر قرآنی در ادامه با انتقاد از نگاه‌های جزمی گرایانه  در حوزه طب اسلامی عنوان کرد: متأسفانه در حال حاضر یک نگاه حداکثری به حوزه سلامت و دین وجود دارد که این نگاه می‌گوید: «هرچه شما لازم دارید همه یک جا در روایت موجود است» این یک نوع اخباری‌گری نوین در این حوزه بوده و به هیچ وجه قابل اثبات نیست. 

وی افزود: یک نوع حداقل‌نگری هم وجود دارد و آن این است که دین در طب هیچ نقشی ندارد جز یک سری توصیه‌های خیلی کلی، اما حقیقت این است علاوه بر سیاست‌گذاری‌هایی که در دین برای سلامت وجود دارد، یکسری دستورات کلی نیز هستند که می‌توانند الهام بخش باشند، استخراج اینها کار عالمانه و دقیقی می‌خواهد که دانشگاهیان و حوزویان باید آن‌را انجام دهند این کاری است که باید در آینده مورد توجه قرار گیرد.

قائم مقام رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه به وظیفه این شورا در قبال مسئله سلامت و دین پرداخت و گفت: اساسا کمیسیون‌هایی مانند کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت که ذیل شورای عالی توسعه تعریف شده‌اند، دقیقا یکی از نقاطی که نشان کرده، این کار است.

وی ادامه داد: فلسفه تشکیل این کمیسیون در وزارت بهداشت پاسخگویی به همین نیاز بوده، در واقع تعریف دقیق پژوهش‌هایی که در حوزه سلامت لازم است؛ همچنین سازماندهی نهادهای مربوطه، حمایت، ایجاد ساز و کارهای‌لازم برای این پژوهش‌ها و نظارت بر اینها و در حقیقت ایجاد یک قرارگاه مرکزی برای تعریف کلان پروژه‌های سلامت و دین و اجرایی سازی آنها در پژوهشگاه‌های نوع اول و دم و سوم و  مراکز بزرگ پژوهشی کشور و توزیع معقول آنها و جمع‌بندی، خط دهی و جهت دهی سالم آنها کاری است که باید کمیسیون انجام دهد.

محمدی بیان کرد: من فکر می‌‌کنم اگر کمیسیون قدم‌های اساسی بردارد قطعا یک آینده خوبی را برای خود و جامعه‌ای که نیازمند این گزاره‌های مستند در حوزه سلامت و دین است، پیش‌بینی می‌شود.

بودجه‌های خوب برای پژوهش‌های خوب
وی یادآور شد: ما به عنوان شورای عالی توسعه قرآنی تا کنون بودجه‌های خوبی را برای این پژوهش‌ها در نظر گرفتیم و پس از آن نیز محدودیتی نداریم، در حال حاضر در وزرات بهداشت بودجه برای این موضوع موجود داریم که هنوز عملیات آن انجام نشده است؛ من فکر می‌کنم با عنایت‌هایی که شده غیر از برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حوزه پژوهش‌های کلان و پژوهش‌های بنیادی و کاربردی برای هرکدام از این‌ها هیچ منعی از هیچ کسی نداریم.

دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: می‌بایست با یک حرکت انقلابی خوب آنچه را به عنوان دغدغه در این حوزه وجود دارد  تنظیم کرده و در اختیار جامعه علمی حوزوی و دانشگاهی قرار داد تا در یک زمان‌بندی روشن این تحقیقات دانشگاهی را انجام شود و در یک جای مشخصی آنها را نهایی کرد و به عنوان یک نظام سلامت دینی در اختیار افراد، نهادها و مردمی که به این گزاره ها نیاز دارند قرار داد.


captcha