پیش‌بینی‌ ناکافی برای ثبت اعتراض در مسابقات/ تجربه داوران را زیر سوال نبریم
کد خبر: 3629615
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹
حجت‌الاسلام حسینی بیان کرد:

پیش‌بینی‌ ناکافی برای ثبت اعتراض در مسابقات/ تجربه داوران را زیر سوال نبریم

گروه مسابقات: دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور با اشاره به اینکه در آیین‌نامه مسابقات به حق اعتراض برای شرکت‌کنندگان اشاره شده و جایگاهی برای آن در نظر گرفته شده است،‌ گفت: با این وجود، این پیش‌بینی‌ها کافی نیست و باید سامانه‌ای برای این کار طراحی شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، همیشه در مسابقات از هر نوع و با هر موضوع و محتوایی شاهد اعتراض افرادی که به هر دلیلی نتوانسته‌اند، رتبه مورد نظر خود را کسب کنند، بوده‌ایم، هر چند برخی موارد و در نمونه‌های نادر نیز دیده شده که افرادی که حتی بالاترین رتبه را هم کسب کرده‌اند نیز گاهی اعتراض به اجرای مسابقات و یا داوری دارند، اما عمده این معترضین همان پشت خط مانده‌ها هستند. 

چند سالی می‌شود که اعتراض به نتایج و داوری‌ها به مسابقات قرآن نیز سرایت کرده است، مسابقاتی که اگرچه در ابتدا به خاطر محتوای آن و مخاطبانش به اذهان متبادر می‌شود که نتایج آن بدون اعتراض است، اما اینگونه نیست و اعتراضات در مسابقات قرآن نیز سال‌ به سال اگر نگوییم رو به افزایش است، اما هر دوره روش‌های نوینی از اعتراض را شاهد هستیم.

اگر در چند سال گذشته اعتراض به نتایج مسابقات در حد گلایه از داوران بود و طرح آن از اتاق داوران نیز خارج نمی‌شد،‌ اما در این سال‌ها کافی است یک شرکت‌کننده کوچکترین اعتراض به داوری‌ها داشته باشد، از تشکیل کمپین با هشتگ ناداوری تا تحریم مسابقات در سطوح مختلف را شاهد هستیم. 

در همین رابطه، گفت‌وگویی با رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه صورت گرفته است، گفت‌وگویی با این موضوع که آیا اعتراض در مسابقات قرآن جایگاهی دارد و آیا تمهیدات و نحوه اعتراض می‌خواهد و سوالات دیگری که تلاش شده تا در این گفت‌وگو پاسخی برای آنها پیدا شود.

حجت‌‌الاسلام حسینی: اعتراض حق متسابقان

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه در صورتی که متسابقان احساس کنند اشتباهی در روند مسابقات صورت گرفته و در اثر آن اشتباه حقی از آن فرد ضایع شده است، حق طبیعی دارد که نسبت به نتایج اعتراض کند، گفت: اگر چنین شده باشد، آن فرد حق دارد در چارچوبی که برای این کار در نظر گرفته شده است از ستاد برگزاری مسابقات بخواهد که بازنگری در این امر داشته باشند، تا اگر اشتباه داوری بوده است یا در آیین‌نامه و اجرائیات مشکلی به وجود آمده است، مورد رسیدگی قرار گیرد.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور افزود: طبعاً اعتراض در مسابقه قرآن به خاطر فضایی که در مسابقات وجود دارد باید متفاوت از آن چیزی که در فضای دیگر رقابت‌ها وجود دارد، باشد. اما به هر ترتیب اینکه به طور کلی بخواهیم یک شرکت‌کننده را از اعتراض محروم کنیم، جایز نیست.

حسینی با تأکید بر اینکه ما معصوم و بری از خطا نیستیم،‌ تصریح کرد: ممکن است در اثر اشتباه ما و در اثر یک غفلت یک مسئله‌ای صورت بگیرد و حقی از یک متسابق تضییع شود،‌ بنابر این حتماً باید چارچوبی برای این کار در نظر گرفته شود.

ستاد عالی مسابقات به دنبال سامانه ثبت اعتراض است

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: البته با توجه به همین فضاهایی که در مسابقات داشته‌ایم، در حال حاضر هنوز یک سامانه هوشمند و فرایند دقیق برای اینکه متسابقان بتوانند در یک وضعیت کاملاً مشخص و شفاف اعتراض خود را ثبت و پیگیری کنند به وجود نیامده است، ما هم در ستاد عالی مسابقات و در کمیته فنی همواره به دنبال این بوده‌ایم که این را طراحی کنیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر نیز همکاران ما در این موضوع مشغول هستند و امیدواریم حداقل برای مسابقاتی که سال آینده برگزار می‌شود، در آیین‌نامه جایگاه ویژه و چارچوب مشخصی را برای این موضوع داشته باشیم تا بدون اینکه دلخوری‌ای به وجود بیاید کارها سامان پیدا کند.

حسینی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایکنا اذعان کرد: گاهی اوقات برخی از دلخوری‌هایی که به وجود می‌آید به خاطر فقدان پیش‌بینی لازم در فرایند انتقال اعتراض و رسیدگی به آن است، اگر این در یک چارچوب مشخص انجام شود شاید بسیاری از این دلخوری‌ها و گلایه‌مندی‌ها که برای برخی افراد به وجود می‌آید، مرتفع شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه در حال حاضر مواردی در آیین‌نامه برای اعتراض وجود دارد اما کافی نیست، در پاسخ به این سوال که بیشتر به نظر می‌رسد پرداختن به اعتراضات در آیین‌نامه مسابقات تشریفاتی باشد،‌ گفت: شاید اینگونه به نظر برسد اما همانگونه که گفته شد اینها کافی نیست. 

برخی اعتراضات تغییر نتایج را به دنبال داشته است

حسینی همچنین در پاسخ به این موضوع که آیا مواردی بوده است که اعتراضات باعث تغییر نتایج باشد؟ گفت: بله؛ مواردی بوده است مکرر اعتراض صورت گرفته، بر اساس آن اعتراض بازنگری به عمل آمده و نتیجه تغییر کرده است. علت اینکه برخی مواقع به نظر می‌رسد که اعتراضات نتیجه نداشته است، این است که گاهی اوقات اعتراضاتی که صورت می‌گیرد در آن بازه زمانی که باید شخص اعتراض خود را انجام دهد، صورت نگرفته است. مثلاً مسابقات برگزار شده و نتایج اعلام شده است بعد از آن شخص اعتراض خود را مطرح می‌کند، گاهی اوقات فاصله لازم بین فرایند مسابقه و اعلام نتایج وجود نداشته است و فرصت کم بوده است در نتیجه اعتراضی که شخص کرده است نتوانسته است آن تغییر را در فرایند و نتیجه مسابقات داشته باشد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بار دیگر با تأکید بر اینکه سیستم لازم برای رسیدگی به امور اعتراضات به صورت کامل در آیین‌نامه‌های ما دیده نشده است، افزود: این یک خلاء است که حتماً باید جبران شود و امیدواریم در ادوار آینده این خلاء مورد توجه قرار گیرد.

در مسابقات هیچگاه به نتایج اعتراض نداشته‌ام

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود در پاسخ به این سوال که اگر شما شرکت‌کننده مسابقات بودید و احساس می‌کردید در حق شما کم‌لطفی شده، اما مطمئن نبودید، آیا اعتراضی به عمل می‌آوردید یا خیر، گفت: نکته‌ای که وجود دارد، این است که نباید اعتراض به نتیجه را حمل بر بداخلاقی یا بی‌اخلاقی کنیم،‌ ضمن اینکه افرادی که می‌خواهند اعتراض کنند بایستی به موارد به خصوصی توجه داشته باشند. یعنی اعتراضی که من به عنوان یک قرآن‌آموز و یک متسابق می‌خواهم داشته باشم باید به نوعی نباشد که اعتراض ما، داور و استاد مربوطه در آن جایگاه و تجربه او را زیر سوال ببرد. 

حسینی با اشاره به اینکه لحن و نوع ورود به اعتراض نباید جایگاه اساتید قرآنی که همه ما مرهون و مدیون آنها هستیم، به مخاطره بیندازد، گفت: بنابر این نوع اعتراض بسیار مهم است، با توجه به اینکه رقابت قرآنی متفاوت از رقابت‌های دیگر است، قطعاً یک شخصیت قرآنی وقتی اعتراض خود را منتقل می‌کند و به سلامت مسابقات اعتقاد دارد، افرادی که دست اندرکار مسابقات هستند افراد سالمی می‌شناسند،‌ بنابر این وقتی آنها رسیدگی می‌کنند، نتیجه له یا علیه او اعلام می‌شود طبعاً متقاعد می‌شود. طبعاً اگر فضای اعتراضات دامنه‌دار شود و به فضاهای مجازی کشیده شود و شخصیت برخی از اساتید و برخی از خادمان قرآن به مخاطره بیفتد خیلی مطلوب نخواهد بود.

وی در پایان اذعان کرد: من خودم به عنوان کسی که از 20 و چند سال قبل در مسابقات حضور داشته‌ام هیچ وقت در این مسابقه یا در مسابقات و آزمون‌های مشابه روحیه اعتراض به نتیجه را نداشته‌ام تا پیگیری نمایم؛ چرا که هدف از شرکت در این مسابقات و ... خیلی اقتضاء نمی‌کرده است که بخواهم خودم را به آب و آتش بزنم که حتماً رتبه کسب کنم.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۲:۰۲
0
0
اینکه ایشان میگن در زمانی که خودشون در مسابقات شرکت میکردن روحیه اعتراض نداشتن، ربطی به این موضوع نداره. آیا ایشان در سطح بالای رقابت ها بودن و اعتراض براشون مهم نبود؟!!
چرا خودتون رو با کسی که در بالاترین حد رقابت ها حقش ضایع شده، مقایسه میکنین؟
شما چه رتبه ای در مسابقات قرآن دارین؟
در ثانی چه دلیلی داره همه مثل شما باشند؟
مطمئن باشین با این مدیریتتون هیچکس نمیخاد مثل شما باشه؟؟
captcha