پایان بررسی کلیات کابینه پیشنهادی/ مجلس وارد بررسی صلاحیت‌ 17 وزیر شد
کد خبر: 3629775
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷

پایان بررسی کلیات کابینه پیشنهادی/ مجلس وارد بررسی صلاحیت‌ 17 وزیر شد

گروه سیاسی: بررسی کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم با سخنان موافقان و مخالفان و دفاع معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه عصر امروز مجلس پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، بررسی کلیات کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم، در جلسه عصر امروز، سه‌شنبه 24 مردادماه، به پایان رسید و بررسی صلاحیت 17 وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور آغاز شد.
محمدرضا صباغیان؛ نماینده مردم بافق، مهریز و ابرکوه، حمیدرضا فولادگر؛ نماینده مردم اصفهان محمد جواد ابطحی؛ نماینده مردم خمینی‌شهر، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه؛ نمابنده مردم اسلام‌آباد غرب، محمد حسین فرهنگی؛ نماینده مردم تبریز، حسن کامران؛ نماینده مردم اصفهان، حجت‌الاسلام سید جواد حسینی‌کیا؛ نماینده مردم سنقر و کلیایی، محسن کوهکن؛ نماینده مردم لنجان، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم، به عنوان مخالف به ایراد سخن پرداختند.
محورهای اصلی سخنان مخالفان نیز عدم تغییر ملموس در میانگین سنی کابینه، کلی‌گویی و کیفی بودن برنامه‌ها، انحصار مدیریتی، بی‌توجهی به اسلام انقلابی، عدم ارائه شیوه اجرای برنامه ششم توسعه، لزوم کنار گذاشتن دکترین ناکارآمد دولت یازدهم، انتقاد از نوع نگاه دولت به حوزه فرهنگ به ویزه در زمینه بودجه‌های قرآنی و فضای مجازی، بود. 
قاسم احمدی لاشکی؛ نماینده مردم نوشهر و چالوس، محمد رضا عارف؛ نماینده مردم تهران، بهروز نعمتی؛ نماینده مردم تهران، یوناتن بت‌کلیا؛ نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی، زهرا ساعی؛ نماینده مردم تبریز؛ نبی هزارجریبی، نماینده مردم گرگان و آق‌قلا، مهرداد لاهوتی؛ نماینده مردم لنگرود، احمد همتی؛ نمابنده مردم سمنان و مهدیشهر، مصطفی کواکبیان؛ نماینده مردم تهران، به عنوان موافق به سخنرانی پرداختند.
محورهای اصلی صحبت موافقان کلیت کابینه نیز مردمی کردن فرهنگ و هنر، توجه به رشد اقتصادی فراگیر و ضد فقر، توجه به اصلاح ساختار نظام بانکی، واقع‌گرایی و واقع‌بینی، تطابق کابینه با مشی اعتدالی رئیس‌جمهور، توجه به حقوق شهروندی، برنامه محوری، توجه به فرهنگ به معنای واقعی و عدم نگاه امنیتی به این حوزه، بود.
در پایان سخنان موافقان و مخالفان، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور از زمان باقیمانده از وقت رئیس‌جمهوری استفاده کرد و در سخنانی، گفت:4 سال پش وقتی به شاخص‌ها و وضعیت اقتصادی و سیاست داخلی و خارجی نگاه می‌کردیم، وضعیت سنگین و سختی بود و جرئت می‌خواست ک ه وا رد مسئولی شد و بتوان شرایط به نحو مطلوب پشت سر گذاشت. 4 سال گذشته اگر وضعیت کشور در هر یک از حوزه‌ها بررسی شود، قابل افتخار و ارائه در سطح بین المللی است.
جهانگیری اضافه کرد: در این مدت ده‌ها مسئله در مسائل بین المللی حل شده است؛ ایران‌هراسی دیگر وجود ندارد و ما به یک توافق مهم بین‌المللی رسیدیم و از فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج شدیم و مخل صلح جهانی تلقی نمی‌شویم.
معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: در فضای سیاست د اخلی امروز کسی دیگری را متهم نمی‌کند و نیروهای انقلاب دور هم جمع شده‌اند و هدف مشترک که پیشرفت کشور است را دنبال می‌کنند؛ امروز سه قوه برادرانه در یک راستا کار می‌کنند.
جهانگیری با بیان اینکه در امور فرهنگی ارتباط مناسب با هنرمندان و اصحاب اندیشه ایجاد شده، اضافه کرد: در این حوزه امید شکل گرفته و این دستاورد کمی نیست.
معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به بخش اقتصاد اشاره کرد و گفت: در این بخش در سال اول دولت یازدهم، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام شد. در شاخص‌های کلان تورم 40 درصدی به کمتر از 10 درصد رسید و رشد منفی 6/8 درصدی به 12 درصد رسید.
وی با بیان اینکه دولت یازدهم کارنامه درخشانی دارد و اگر شرایط تحویل دولت با شرایط امروز منصفانه بررسی شود، حتما به این نتیجه می‌رسیم که دولت عملکرد مناسبی داشته است، گفت: چالش‌های 4 سال آینده چالش‌های دشواری است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها بیکاری به ویژه بیکاری تحصیل‌کرده‌‌هاست. در سالهای آینده باید سالی حداقل 1 میلیون شغل ایجاد شود وا ین نیازمند سرمایه‌گذاری، احترام به بخش خصوصی و امینت سرمایه‌گذاری است.
معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه تأکید کرد: اصلاح نظام بانکی از سال گذشته کلید خورده و در 4 سال آینده باید ادامه یابد.
وی با تأکید بر اینکه دولت آینده خود را مصمم کرده که از منابع خارجی استفاده کند، اظهار کرد: رئیس‌جمهور تمام تلاش خود را کرده و تمام محدودیت‌های ایشان برای انتخاب کابینه باید درک شود. رئیس‌جمهور بارها با رهبر معظم انقلاب، سران قوا، احزاب و نخبگان مشورت کرده و این کابینه نتیجه این مشورت‌ها و کابینه آقای روحانی است.
جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: نظام باید قدر سرمایه اجتماعی را بداند و اعتماد به مردم بزرگ‌ترین سرمایه در اختیار دولت دوازدهم است. ابن کابینه کابینه کارآمدی است و مجموعه این افراد می‌توانند در مقابل چالش‌های پیش روی نظام با تدبیر و درایت و با تیم قوی که همراهشان است، کارها را به پیش ببرند.
معاون اول رئیس‌‌جمهور با بیان اینکه روحانی به وعده‌هایی که به مردم داده پایبند است، اظهار کرد: تمام برنامه‌ها مبتنی بر وعده‌ها و اسناد بالادستی است.
وی اضافه کرد: غلبه بر چالش‌ها، پیشرفت، حل بیکاری و حل مسئله آب در صورتی موفق خواهد بود که عزم و تفاهم ملی در کل نظام حاکم باشد. دولت مصمم است که این عزم ملی را در کشور حاکم کند؛ این دولت پایبندی خود را به رهبری در عمل نشان داده است و با تکیه بر توان کارشناسی و مدیریتی کشور و حمایت مجلس و قوه قضائیه و در رأس آن حمایت رهبری و مردم، عزم خود را جزم کرده است.
جهانگیری با بیان اینکه تیم دولت، تیم هماهنگی است، گفت: اعضای دولت در بخش سیاسی هماهنگ هستند. آقای رحمانی فضلی یک بازوی قوی در اجرای اقتصاد مقاومتی علاوه بر سیاست‌های داخلی خواهد بود. مطمئن هستم دکتر ظریف با برنامه‌ای که در دولت 12 طراحی کرده، فضایی را از طریق دیپلماسی اقتصادی ایجاد می‌کند که زمینه جهش اقتصادی را فراه می‌کند.
معاون اول رئیس‌جمهور افزود: در بخش نیرو آقای بیطرف وزیری توانمند و در ارتباطات آقای جهرمی، چهره‌ای جوان و پرتحرک هستند و بهداشت و تعاون هماهنگی خوبی دارند و مصمم به اجرای طرح تحول سلامت هستند. در آموزش و پرورش وزیری از درون وزارتخانه انتخاب شده و کرباسیان نیز از مدیران توانمند است.
وی ویژگی سوم کابینه را پاسخ‌گویی عنوان کرد و گفت: وزرا از نقد و سؤال نمی‌ترسند و ما دولتی هستیم که خود را در مقابل ملت و مجلس پاسخگو می‌دانیم.
جهانگیری، راه پیشرفت و توسعه کشور را تفاهم و همراهی دانست و گفت: ما به دنبال آن هستیم که نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را برطرف کنیم. رأی بالای اعتماد مجلس سرمایه‌ای به دست دولت می‌دهد که به خوبی برنامه‌های خود را به پیش ببرد.
captcha