با او پیرامون این دوره از جشنواره «تئاتر سوره»، ویژگیهای آن و چشمانداز این رویداد بزرگ تئاتری در حوزه هنر دینی و ارزشی گفتوگوی کوتاهی ترتیب دادهایم که در ادامه میخوانید:
ـ بیست و پنجمین جشنواره سراسری «تئاتر سوره» را نسبت به دورههای قبلی آن واجد چه ویژگیهایی میدانید؟
اعتقاد شخصی من این است که اگر این جشنواره در دوره بیست و پنجم هویت یافت و استمرار پیدا کرد جملگی مدیون پیگیری و پشتکار مدیریت فعلی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری بود؛ مجموعه این مرکز و در رأس آن حضور ارزشمند کوروش زارعی به عنوان یکی از هنرمندان متعهد تئاتر کشور، نگاهی دلسوزانهای که به این جشنواره به عمل آمد و منجر به تأمین بودجه مکفی برای برگزاری آن شد، اهتمامی که نسبت به تئاتر شهرستانها به عمل آمد، اعزام کارشناسان از مرکز برای ارزیابی و هدایت مؤثر گروههای تئاتر شهرستانی به اقصی نقاط کشور همگی موجب شد که این دوره از جشنواره سر و شکل بهتر و قوام یافتهتری نسبت به گذشته پیدا کند که نتیجه آن شد که اغلب آثار به نمایش درآمده در این دوره از جشنواره به لحاظ ساختار اجرایی و رعایت مسائل فنی از کیفیت خوب و در مواقعی ممتاز برخوردار شوند.
توجه و رسیدگی که در جریان این دوره از جشنواره سراسری «تئاتر سوره» به تئاتر شهرستانها به عمل آمد و تأکید برگزارکنندگان آن بود موجب شد که ظرفیتها و قابلیتهای بیشتری از تئاتر موجود در میان گروههای فعال شهرستانی به ظهور و ثبوت برسد به شکلی که این جشنواره همانند همیشه در کشف و پرورش استعدادهای تازه تئاتری موفق بود و در جریان مراسم اختتامیه نیز شاهد بودیم که بیشترین رتبههای برتر مسابقه را گروهها و نفرات شهرستانی از آن خود کردند.
ـ شعار این دوره از جشنواره «تئاتر سوره»،اخلاق برای همه تعیین شده بود، مصادیق این شعار را در جریان برگزاری جشنواره تا چه اندازه مشاهده کردید؟
بسیار زیاد، هم در ساختار مدیریت اجرایی و هم در محتوای آثار، البته در محتوای آثار و روایت داستانهای نمایشهای اجرا شده که همواره حساسیتی در این رویداد تئاتر موضوعی وجود دارد که آثار دربردارنده دغدغههای دینی و ارزشی مورد مطالبه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی باشند اما در مناسبات اداری و مسائل اجرایی نیز به عینه شاهد حاکم شدن نگرشی اخلاقی منطبق با مفاهیم دینی و ارزشی بودم چه در پشت صحنه و چه در حین اجرای آثار و در برخوردها و ارتباطات میان گروههای نمایشی و مسئولان اجرایی به کرات شاهد بروز این اخلاقیات بودم به ویژه مسئولان برگزاری که با سعه صدر، پیگیری مسائل و بعضاً رفع مشکلات گروههای نمایشی شرکتکننده بودند.
ـ جشنواره «تئاتر سوره» به عنوان رویداد رسمی هنرهای نمایشی حوزه هنری در سالهای اخیر دچار تغییراتی در ساختار اجرایی شد و اکنون شاهد برگزاری دوسالانه آن هستیم، این تحولات را چگونه ارزیابی میکنید؟
به هر حال صرفنظر از برخی اعمال سلایق که طبیعی است با روی کار آمدن هر نظام مدیریتی بر فضای فرهنگی حاکم میشود اما در مورد «تئاتر سوره» باید از مناظر مختلف به این تغییر و تحولات نگریست و هر کدام از این مناظر را کارشناسانه مورد ارزیابی و بررسی قرار داد.
یکی از مناظر این است که ممکن است اتخاذ چنین تصمیمی به این دلیل باشد که حوزه هنری و مرکز هنرهای نمایشی آن بودجه لازم برای هزینهکرد یک رویداد تئاتری به شکل سالانه را نداشته باشد و چون چنین اتفاقی موجب خواهد شد جشنواره با بودجه ناکافی در سطحی نازل برگزار شود لذا مدیران به برگزاری دوسالانه آن بسنده میکنند.
دیگر منظر مورد بحث در وقوع این رویداد آن است که حوزه هنری با توجه به وسعت حوزه مسئولیتی و مراکز استانی که در اختیار دارد لذا برای کشف، نظارت و هدایت گروههای نمایشی شهرستانها نیاز به فرصت بیشتری دارد و در نتیجه در سالی که جشنواره برگزار نمیشود از این مجال نهایت استفاده را برای شناسایی گروههای فعال نمایشی به عمل میآورد و البته بسیاری دیگر از مناظر که میتوان به عنوان گمانهزنی در اتخاذ چنین تصمیم و سیاستی از سوی مسئولان برگزاری این جشنواره به آنها اشاره کرد.
به هر حال نباید از این نکته نیز غافل باشیم که حوزه هنری به جهت گستردگی مجموعه فعالیتهای فرهنگی و هنری تحت لوای گفتمان انقلاب اسلامی در طول سال متولی برگزاری بیشمار جشنوارهها و رویدادهای فرهنگی و هنری است و برگزاری هر ساله جشنواره «تئاتر سوره» در کوران رویدادهای و اتفاقات موجود در حوزه هنری از حساسیت آن خواهد کاست و لذا مسئولان این جشنواره با برگزاری دوسالانه آن مترصد تعیین زمان بهتری هستند تا با تمرکز بیشتر تمام توجهات از سوی مدیران، گروههای نمایشی و مخاطبان را به سوی این جشنواره جلب کنند.
در هر صورت اگر برگزاری هر دو سال یکبار جشنواره «تئاتر سوره» به این مسئله مثبت منتهی شود که در هر دوره شاهد رونق و ارتقای کیفی نظام اجرایی و تولیدات نمایشی آن از رهگذر شناسایی گروههای مطرح و سرمایهگذاری و حمایت از آنها باشیم، قطعاً این مدل اجرایی جشنواره به صلاح خواهد بود و آینده فعالیتهای تئاتری در حوزه موضوعات دینی و ارزشی را تضمین خواهد کرد.