رساله‌های تفسیر موضوعی علمای شیعه احیاء و منتشر می‌شود
کد خبر: 3630118
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵

رساله‌های تفسیر موضوعی علمای شیعه احیاء و منتشر می‌شود

گروه حوزه‌های علمیه: طرح احیاء و چاپ رساله‌های تفسیری موضوعی علمای شیعه در طول قرون مختلف در دستور کار مرکز احیاء آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قرار دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین اکبر علیزاده، رئیس مرکز احیاء آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: طرح احیاء و تصحیح رساله‌های تفسیر موضوعی علمای شیعه در این مرکز به تصویب رسیده و کارهای مقدماتی آن نیز شروع شده است.

وی با بیان اینکه این مرکز از سال 1364 با هدف احیاء آثار اسلامی و تصحیح و تحقیق بر روی آن‌ها تشکیل شده است، عنوان کرد: در طول قرون مختلف علمای شیعه اقدام به نوشتن تفاسیر ترتیبی و موضوعی کرده‌اند که در طرح در دست اقدام تفسیرهای موضوعی گردآوری، احیاء تحقیق و تصحیح و منتشر خواهند شد.

علیزاده ادامه داد: برخی از علما، گاهی تفسیری فقط در خصوص آیه تطهیر یا اکمال و یا حجاب و روابط زن و مرد و ... نوشته‌اند و در قالب مقاله و رساله منتشر شده که بنا بر جمع‌آوری این نوع آثار داریم.

رساله‌های تفسیر موضوعی علمای شیعه احیاء و  منتشر می‌شود

علیزاده با بیان اینکه کار مرکز بیشتر در حیطه احیاء نسخ خطی است تصریح کرد: البته این مسئله دلیل بر این نیست که از آثار معاصرین نیز بهره نبریم لذا در چاپ مجموعه‌ها از قدیمی‌ترین آثار شروع کرده و در حوزه تفسیری آثار معاصرینی مانند علامه طباطبایی، آیات عظام جوادی آملی و مکارم شیرازی نیز در دستور کار قرار می‌گیرند.

وی در مورد قدیمی‌ترین نسخه دست‌نویس موجود در مرکز با بیان اینکه نسخه‌ای از شیخ بهایی و مرحوم کاشف‌الغطاء داریم عنوان کرد: به‌دست آوردن نسخه‌هایی قدیمی‌تر در قالب پروژه قابل دنبال کردن است. 


captcha