توان در دست گرفتن فرایند تحول علوم انسانی در دنیا را داریم
کد خبر: 3630293
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲
نخبه علوم انسانی:

توان در دست گرفتن فرایند تحول علوم انسانی در دنیا را داریم

گروه اجتماعی: نخبه علوم انسانی دانشگاهی در حاشیه طرح نخبگان علوم انسانی در وسف با اشاره به سودمندی این دوره بر لزوم نگاه جدید به مبانی دینی و به دست گرفتن شریان نغییر و تحول در علوم انسانی دردنیا با سرمایه منابع دینی تاکید کرد.

محمد کاظم اشتیاق در گفت وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، گفت: برگزاری دوره طرح نخبگان علوم انسانی ابتکار بسیار خوبی است زیرا نخبگان علوم انسانی بایددر جریان مباحث دیگری غیر از مباحث دانشگاهی متداول قرار گیرند.
وی افزود: اگر این دروس در عرصه دانشگاهی عرضه می‎شود و نسل به نسل نیز آن مباحث را تعلیم می بینند و متاسفانه عده‎ای نیز به حدی به آن تعصب پیدا می‎کنند که قسم راست آنها سخنان اندیشمندان غربی است، باید با مبانی دیگری که خلاف این سیر است نیز آشنا شد.
دانشجوی سال سوم دانشگاه و حاضر در این دوره گفت: این فرایند علمی و آموزشی رایج باید تغییر کند و همانگونه که خوشبختانه رهبر انقلاب نیز در سالهای اخیر نسبت به آن تذکر دادند این روند باید به شکلی تغییر کند که نه همه مباحث علوم انسانی بلکه مواردی که با نظام فکری اسلام مخالف است تغییر کند.
وی اظهارکرد: هیچ کس یا حداقل قشر منصف دانشگاهی و حتی حوزوی نیز بر این مدعی نیست که همه علوم انسانی باید تغییر کند زیرا اندیشه بشری بوده که این سیر را بوجود آورده است و هر علم فرایندی را از نخبگان و دانشمندان علوم مختلف طی کرده است.
اشتیاق بیان کرد: به همین دلیل است که جریان علمی در دنیا همچنان ادامه دارد و نظریات مختلف جای نظریات قبلی را می‎گیرند و ساختارسازی‎های جدید جای نظریات گذشته را می‏گیرند.
وی گفت: این نظریات علمی از انسان نشات گرفته است و هر انسانی نیز می تواند بر غنای این نظریات بیافزاید؛ به همین دلیل اگر دانشمندان و نخبگان علوم انسانی در کشور ما سعی کنند با جهان بینی دینی به این مقولات بنگرند قطعا می‎توانند با سرمایه عظیمی که در دست داریم آینده علوم انسانی در دنیا را در دست گیریم ولی این کار ابتدا نیازمند یک اجماع ملی و تسری آن به حوزه بین الملل است.
captcha