چرا روشمند نیستیم
کد خبر: 3630528
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۲
مصری پاسخ می‌دهد؛

چرا روشمند نیستیم

گروه سلامت: رئیس مرکز قرآن، حدیث و طب دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) با بیان این سوال که چرا ما روشمند نیستیم؟ تصریح کرد: علوم انسانی بر اساس مبانی سکولاریسم، سبک زندگی را در سلامت اهداف انسانی می‌بیند، غربی‌ها طی چهار قرن فرصت داشتند تا این کار را انجام دهند، علوم خود را روشمند کنند و به این مرحله رسیدند و با تغییر تکنولوژی نیز پارادایم‌هایی را که داشتند جلو بردند.

مهدی مصری، رئیس مرکز قرآن، حدیث و طب دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با چرایی به سرانجام نرسیدن بخشی از پژوهش‌های قرآن و سلامت اظهار کرد: روشمند نبودن حوزه تحقیقات علوم قرآن و سلامت یکی از دلایل اصلی این جریان است و برای کاربردی کردن آن مثلا در حوزه سبک زندگی باید از یکسری روش‌های قاعده‌مند استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: حال سؤال این است؛ چرا ما روشمند نیستیم؟ در حوزه علوم انسانی بر اساس اصول سکولاری که دارند سبک زندگی را در سلامت اهداف انسانی می‌بینند. غربی‌ها طی چهار قرن فرصت داشتند تا این کار را انجام دهند، علوم خود را روشمند کنند و به این مرحله رسیدند و با تغییر تکنولوژی نیز پارادایم‌هایی را که داشتند جلو بردند، از سوی دیگر این پارادایم‌ها را با آن تکنولوژی‌ها تلفیق کردند.

مصری افزود: محققان ما معمولا با حوزه‌های دینی و علوم اسلامی بیگانه هستند، معمولا ضعف‌هایی در فهم این علوم دارند، از سوی دیگر حوزه‌های علمیه هم نمی‌توانند این فهم را انتقال دهند همین موضوع باعث چالش شده است این در حالیست که ما تنوع روشی در علوم دینی داریم و حوزه علمیه می‌تواند آن را وارد دانشگاه‌ها کند.

این پژوهشگر قرآن و سلامت بیان کرد: در گذشته کسی که می‌خواست وارد طب شود باید قرآن، منطق و برخی علوم دیگر و مسائل مرتبط با سبک زندگی را بلد و بعد وارد درمان می‌شد، امروز چون این حوزه را از طب گرفتند، پزشکان در عالم مشاهده و تجربه کار می‌کنند و چیزی که مبتنی بر شواهد نباشد را نمی‌پذیرند.

وی افزود: مشکل اساسی ما این است که مثلا سبک زندگی را که حدود یک چهارم حوزه سلامت به آن ارتباط دارد روشمند نداریم، ما باید علوم قرآن و حدیث یا طب سنتی و سایر مبانی و مکتب‌های بومی را در حوزه‌های درمان، آموزش و پژوهش روشمند کنیم.

مصری ادامه داد: حوزویان ‌و دانشگاهی‌ها و پزشکان مسلمان باید این متدولوژی را به دیگران یاد دهند تا بتوانند روشمندی را به مبانی و محتواها وارد کنند.

captcha