عالی‌ترین هدف در تفکر قرآنی و زندگی اسلامی/ منطق قرآن برای کسانی که به حج می‌روند
کد خبر: 3630605
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷
حجت‌الاسلام غیاث تشریح کرد:

عالی‌ترین هدف در تفکر قرآنی و زندگی اسلامی/ منطق قرآن برای کسانی که به حج می‌روند

گروه جامعه: حجت‌الاسلام غیاث عالی‌ترین هدف در تفکر قرآنی را قرب به خدا دانست و افزود: اگر کسی حج را درست بجا آورد باید منطقش بعد از این سفر آیه 201 سوره بقره یعنی «رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ» شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ‌عبدالرحمن غیاث، محقق و پژوهشگر حوزه سبک زندگی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به سوالی مبنی بر راهکارهای ترویج سبک زندگی برگرفته از قرآن در جامعه امروزی، گفت: ‌سبک زندگی بسیاری از جنبه‌های رفتار اجتماعی و زیست فرد را شامل می‌شود، چه آن فرد دیندار و چه غیر دینی باشد؛ لذا سبک زندگی به معنی چهارچوب‌ها، باید‌ها و نباید‌هایی است که ضروری است انسان در زندگی آنها را رعایت کند؛ اما همین باید‌ها و نبایدها برای کسانی معنی پیدا می‌کند که هدف داشته باشند.

وی با بیان اینکه سبک زندگی برای کسانی معنی پیدا می‌کند، که هدف داشته باشند، افزود: امروز تا هدف نداشته باشیم همه چیز برای ما یکسان خواهد بود. لذا زمانی که فرد هدف داشته باشد آن چیزی که او را به هدفش می‌رساند خوب و چیزی که او را از هدفش دور می‌کند بد می‌شود؛ در این میان مواردی لوازم رفتن و مواردی موانع رفتن است.

منطق قرآن برای کسانی که به حج می‌روند

این استاد دانشگاه عالی‌ترین هدف در تفکر قرآنی را قرب به خدا دانست و تصریح کرد: یکی از زیباترین مناسکی که امروز توسط مسلمانان انجام می‌شود حج است و اگر کسی آن را درست بجا آورد منطقش باید بعد از آن آیه 201 سوره بقره یعنی «رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ» شود؛ این یعنی اگر کسی به زیارت خانه خدا رفت و با عبادت درست آن همراه شد، از این به بعد باید در ریز و درشت زندگی‌اش هم تنها هدفش قرب به خدا باشد.

حجت‌الاسلام غیاث تصریح کرد: در تفکر دینی ما، هر قدمی که بر می‌داریم باید ما را به خدا نزدیک‌تر کند و هر کاری را که برای خدا انجام می‎دهیم نباید در آن عیبی باشد؛ لذا اگر می خواهیم با سبک زندگی اسلامی حرکت کنیم باید عیب‎ها را بشناسیم، برطرف کنیم و اجازه ندهیم این عیب‎ها وارد زندگی ما شوند.

مهمترین ابعاد زندگی انسان‌ها
وی یکی از مهمترین ابعاد زندگی انسان‌ها را مسئله اجتماعی دانست و افزود: از این مسئله هیچ وقت نباید غفلت کنیم؛ باید بدانیم کسی که قرآنی تربیت شده باشد و زندگی خود را بر مبانی آن هدایت و راهبری می‌کند، بیش از اینکه از عوامل منفی اثر بگیرد روی آنها اثر می‎گذارد؛ اما متاسفانه ما امروز زمینه دینداری فرزندانمان را فراهم نکرده‌ایم و از این می‎ترسیم که اگر در جایی که دیندار نباشد، آنها تحت تاثیر شرایط قرار گیرند و بی‎دین شوند.

پژوهشگر حوزه سبک زندگی با بیان حدیثی از حضرت محمد(ص)، تاکید کرد: ‌بنا به گفته پیامبر بزرگ اسلام(ص) باید تلاش کنیم در ریز و درشت زندگی هدف خوب داشته باشیم؛ ایشان می‌فرمایند: «لِيَكُنْ لَكَ في كُلِّ شَيءٍ نيَّةٌ صالحةٌ»، یعنی در همه کارهایتان هدف خوب داشته باشید، و بعد برای اینکه حضرت بفهمانند همه کارها و استثنا هم وجود ندارد، دو کار را برای مردم مثال می‎زنند و می‌فرمایند: «حَتَّي في ‌النَّومِ وَالأكلِ» یعنی حتی در خواب و خوراکتان هم هدف داشته باشید.

اصلی‎ترین عامل خوشبختی و بدبختی انسان
حجت‌الاسلام غیاث با تاکید براینکه نقش اصلی زندگی هر فرد به عهده خودش است، اظهار کرد: وقتی انسان هدف داشته باشد، بایدها و نبایدها برایش روشن می‏‌شود و چون این موضوع برای او مشخص شده، بعد از آن نسبت به کارهایش در زندگی دلشوره و دلواپسی نخواهد داشت. اصلی‎ترین عامل خوشبختی و بدبختی انسان خودش است و نباید تقصیرها را به گردن این و آن بیاندازد.

وی ادامه داد: اگر انسان به واقع هدف داشته باشد می‎فهمد که آیا باید اینترنت و ماهواره را وارد زندگی بکند یا نه؟ و این را می‌‏فهمد که اگر این ابزار وارد زندگی‎اش شد، قطعا این ورود مطلق نیست و مشروط است و چون هدف دارد باید به گونه‏‌ای این ابزار را وارد زندگی‏‌اش کند که بر روی هدفش تاثیر‏گذار نباشد. نکته‎ای که پیامبر اسلام(ص) هم به ما یاد داده‎اند همین نکته است که در تمامی کارهایتان هدف داشته باشید؛ پس اگر این موضوع را به درستی در زندگی اجرایی کنیم، به دلیل اینکه هدف داریم، تصمیم‌‏گیری در مسائل زندگی بسیار آسان‌تر خواهد شد.

وقتی هدف داشته باشیم
این استاد حوزه بیان کرد: وقتی هدف داشته باشیم می‎فهمیم که چه چیزهایی باید و چه چیزی را نباید وارد زندگی کنیم. کسی که هدف داشته باشد بایدها و نبایدها برایش مشخص است و کسی که اینگونه است، اضطراب و دلشوره ندارد و کارهایش قابل ارزیابی است؛ در اهمیت این موضوع همین بس که امام موسی کاظم(ع)، می‎فرمایند کسی که همیشه به محاسبه نفس و ارزیابی خود نپردازد شیعه نیست.

حجت‌الاسلام غیاث گفت: این واقعا زیبا و ارزشمند است که ما به سمتی حرکت کنیم که ارزیابی خودمان را از زندگی یک اصل در حضور مکتب تشیع ببینیم؛ اگر زندگی و رفتار خود را بر اساس اصول قرآنی ارزیابی کردیم، دو حالت زیبا به ما دست می‎دهد، این دوحالت این است که ابتدا وقتی به هدف نزدیک شویم خوشحال و زمانی‌که از هدف دور می‎شویم ناراحت خواهیم شد.

نقش مسئولین در نهادینه کردن زندگی قرآنی
‌وی با اشاره به نقش مسئولین در نهادینه کردن زندگی قرآنی در کشور، گفت: مسئولین کشور باید چهارچوب‎هایی را از بهترین روش‎های دینی در رابطه با معاشرت و زندگی افراد استخراج کنند و به صورت هماهنگ توسط تمام دستگاه‎های تبلیغی کشور همچون مساجد، محله‎ها، صدا و سیما، حسینه‎ها، رسانه‎ها و امثال آن در کشور جا بیاندازند تا به گوش همه برسد و در کشور نهادینه شود.

‌این پژوهشگر سبک زندگی اظهار کرد: یکی از منابع دینی عقل است که باید آن را در نحوه زندگی کردن و درک انسانیست به کار بیاندازد؛ تا انسان دوره انسانیت را سپری نکند دوره اسلامی را نمی‎تواند سپری کند و یا نادرست سپری می‎کند؛ لذا باید چند واحد انسانیت را بگذراند تا بعد بتواند واحدهای اسلامی را بگذرانند، آن موقع است که زندگی اسلامی را با آغوش باز می‌پذیرد.


captcha