شهادت ۴۵۰ اسیر ایرانی در زندانهای بعثی/ اسرا چگونه حافظ قرآن شدند
کد خبر: 3631454
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۹
شهیدی عنوان کرد:

شهادت ۴۵۰ اسیر ایرانی در زندانهای بعثی/ اسرا چگونه حافظ قرآن شدند

گروه جهاد و حماسه: رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه ۴۵۰ اسیر ایرانی در طول دفاع مقدس در زندانهای بعثی به شهادت رسیدند گفت: بسیاری از اسرا با توکل بر خداوند حافظ قرآن شدند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) کنگره ملی الماس های درخشان ویژه سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی عصر امروز ۲۵ مرداد ماه با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری و حجت الاسلام سید محمدعلی شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.
در این مراسم حجت الاسلام شهیدی گفت: دیدارهایی که با آزادگان داشتم، آنها واقعاً شهیدان زنده هستند و شکنجه‌ها و  رنج های بسیاری دیده و کشیده اند و باید قدر آنها را دانست.
وی ادامه داد: ۴۲ هزار و ۸۷۹ آزاده در طول دفاع مقدس در چنگال صدامیان اسیر بودند که از این تعداد ۳۶ هزار نفر رزمنده و بقیه غیرنظامی بودند که به اسارت دشمن در آمدند همچنین ۴۵۰ نفر از آنها در زندانهای بعضی بر اثر شکنجه و آزار و اذیت به شهادت رسیدند.
شهیدی ادامه داد: ۹۰ درصد از آزادگان جانباز هم هستند و این دلیل بر این است که آنها تا آخرین گلوله و نفس خود از میهن اسلامی دفاع کردند. حدود یک هزار نفر از اسرا که تعدادی هم خلبان بودند بیش از ۱۰ سال بود که اسیر شده بودند صلیب سرخ را به آن اردوگاه ها راه ندادند و کسی از آنها خبری نداشت.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه ویژگی‌های آزادگان را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: صبر از ویژگی های مهم آزادگان بود و صبر را به معنای واقعی داشتند کتابی توسط معصومه آباد که خودش از آزادگان است به وقایع اسارت خود پرداخته که کتابی خواندنی است و از این دست کتابها باید منتشر و خاطرات آزادگان مکتوب شود.
وی در ادامه عنوان کرد: تعدادی از آزادگان در زمان اسارت حافظ قرآن بودند حافظ قرآن شدند و به آموزش زبان های خارجی می پرداختند و در این راستا سیدالاسرا شهید ابوترابی فرد بسیار موثر بود ویژگی‌های دیگر آزادگان می‌توان به کم توقعی آنها اشاره کرد و آنها کم توقع ترین ایثارگران هستند و سبک زندگی خود را از دوران اسارت آموخته اند.
فریبرز خوب نژاد جانشین و قائم مقام موسسه فرهنگی هنری پیام آزادگان با یادی از شهدای آزاده گفت: فرهنگ ایثار و مقاومت همچنان ادامه دارد و مردم در زمان دفاع مقدس افرادی چون شهید شهسواری در مقابل دوربین های دشمن فریاد مرگ بر صدام سرداد و امروز به شکل دیگری شهید محسن حججی در مقابل دوربین‌های دشمن با افتخار اسیر می‌شود.
وی افزود: مهدی طحانیان کمتر از ۱۶ سال داشت که اسیر شد مصاحبه ای که با خبرنگار هندی کرد آنچنان صحبت کرد که همه شخصیت خود را حفظ کرده همشهری رهبری و ولایت و نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت خود را حفظ کرد و هم پاسخ کوبنده به دشمن داد.
فریبرز خوب نژاد در ادامه از رئیس دفتر مقام معظم رهبری درخواست کرد: هیئت سرکشی به خانواده آزادگان نیز همانند هیئت سرکشی به خانواده شهدا تشکیل شود.
در ادامه این مراسم از تعدادی از شهدای آزاده از استان های مختلف کشور تجلیل و قدردانی شد.
captcha