امیرالمومنین(ع) حق‌محور و در کلام خود متجلی است
کد خبر: 3631539
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳
پیام آیت‌الله جوادی آملی به نخستین دوره تربیت مربی نهج‌البلاغه:

امیرالمومنین(ع) حق‌محور و در کلام خود متجلی است

گروه دانشگاه: آیت‌الله جوادی آملی در پیامی به مراسم افتتاحیه نخستین دوره آموزشی تربیت مربی نهج‌البلاغه، عنوان کرد: امیرمومنان(ع) حق‌محور است، تکوین را به خوبی تحلیل و در نظام تشریح سعی می‌کند، عقل و عدل را در جامعه زنده کند؛ هم جامعه را با فرهنگ عقلانی آشنا و علوم الهی را به جامعه منتقل کند و هم عدل الهی را در جامعه گسترش دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، مراسم افتتاحیه نخستین دوره آموزشی تربیت مربی نهج‌البلاغه با حضور معاون قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با پیام تصویری آیت‌الله جوادی آملی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، مراسم افتتاحیه اولین دوره آموزشی تربیت مربی نهج البلاغه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آیت‌الله سیدجمال‌الدین دین‌پرور، رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه، صبح امروز پنج‌شنبه، ٢٦ مردادماه، در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

امیرالمومنین(ع) حق‌محور و در کلام خود متجلی است

این مراسم که با پیام تصویری آیت‌الله جوادی آملی آغاز شد، وی در بخشی از پیام خود نسبت به برگزاری این دوره اظهار کرد: مقدم شما مهمانان و بزرگواران را گرامی می‌دارم و از خدای سبحان مسئلت داریم امت اسلامی را در سایه قرآن و عترت از کامیابی دنیا و آخرت بهره‌مند بدارد.

وی با اشاره به بحث وجود علی‌بن ابی‌طالب(ع) در نهج‌البلاغه، گفت: نهج‌البلاغه کتاب علی‌بن ابی‌طالب(ع) است، نه آن طوری که معلم‌ها کتابی دارند، کاتبان مکتوب می‌کنند و یا افراد عادی که دست به قلم می‌برند، این‌ها اثری جز تالیف و تصنیف ندارند و ثمری جز سخنرانی نخواهند داشت، اما علی(ع) وقتی سخن می‌گوید، در کلامش تجلی دارد، علی‌بن ابی‌طالب(ع) در خطبه‌ها و کلام خود تجلی پیدا کرده است.

آیت‌الله جوادی آملی افزود: امیرالمونین(ع) خلیفه راستین رسول گرامی و خلیفة‌الله است، خلیفةالله پیام الهی را می‌رساند و نه حرف خود را. حضرت در وصف قرآن می‌فرمایند: «فتجلّي لهم سُبحانه في كتابه من غير أن يكونوا رأوه: خدای سبحان کاتب قرآن و یا مولف قرآن نیست، بلکه در کلامش تجلی پیدا کرده است». توقع بر آن است که مفسران آن متکلم را را در کلام و صاحب کتاب را در کتابش ببینند، آنها متکلم را ندیده‌اند، در حالی که توقع شهود رویت است.

وی در پیام خود گفت: علی(ع) قرآت ناطق است، دیگران اگر بخواهند نهج‌البلاغه را تفسیر و تدریس کنند، باید علی را در کلامش ببینند، کسی که مانند علی(ع) است، توانایی دارد جهان تکوین و جوامع انسانی را از نظر دین و مکتب به خوبی تبیین کند، زیرا علی(ع) در سفر چهارم از اسفار اربعه (سفر من الخلق الی الحق) به سر می‌برد.

آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: امیرالمومنین(ع) انسانی است که همراه با سیر و سلوک اسماء الهی را به خوبی شناخت و مظهر آنها شد و از طرف خدا مسئولیتی دارد که در سایه نبوت انجام می‌گیرد و با لباس خلق با جهان صحبت می‌کند.

وی گفت: حضرت اگر در تبیین زمین، قبل و بعد از دنیا سخن می‌گوید، به حق می‌گوید، زیرا علی مع‌الحق است. وجود امیرالمونین(ع) چون به حق سفر می‌کند، حق محور است و تکوین را به خوبی تبیین می‌کند. چنین انسان کاملی مشهود ماست و در کلامش تجلی پیدا کرده، مسلمانان این وظیفه را دارند که پیام حق را به جهانیان برسانند.

آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: وجود مبارک امیرمومنان(ع) حق‌محور است، تکوین را به خوبی تحلیل می‌کند. در نظام تشریح هم سعی می‌کند، عقل و عدل را در جامعه زنده کند؛ هم جامعه را با فرهنگ عقلانی آشنا کند، علوم الهی را به جامعه منتقل کند و هم عدل الهی را در جامعه گسترش دهد.

وی گفت: امیدواریم همگان به جایی برسند که معارف وحیانی را در نهج‌البلاغه کاملا مشاهده بکنند تا برسد به آن منافع اجتماعی و منافعی است که نسبت به آن مطالب معقول درجه اول، در درجه دوم و سوم قرار دارد. خدایا این عزیزان را، این مهمانان را مشمول عنایت ولیت قرار بده! جامعه اسلامی را از توفیقی برخوردار بفرما که معارف نهج‌البلاغه را بفهمند، اولا و ایمان بیاورند، ثانیا و عمل بکنند، ثالثا و به دیگران منتقل بکنند، رابعا به امید استجابت این ادعیه.
captcha