داوران شعر نهمین دوره جشنواره «کتاب برتر» انتخاب شدند
کد خبر: 3631830
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶

داوران شعر نهمین دوره جشنواره «کتاب برتر» انتخاب شدند

گروه ادب: شکوه قاسم‌نیا، اسداله شعبانی و مصطفی رحماندوست به عنوان داوران شعر نهمین دوره جشنواره «کتاب برتر» انتخاب شدند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، داوری بخش شعر نهمین دوره جشنواره «کتاب برتر» را شکوه قاسم‌نیا، اسداله شعبانی و مصطفی رحماندوست برعهده گرفتند.

شکوه قاسم‌نیا، زاده 1334 در تهران و یکی از نویسندگان مطرح در حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان است و تاکنون نزدیک به 400 ترانه و داستان برای کودکان سروده. قاسم‌نیا ترانه‌سرایی را از سال 1358 و نویسندگی برای کودکان را از سال 1359 با نوشتن در مجله کیهان بچه‌ها آغاز کرد. وی تاکنون 150 عنوان کتاب کودک نوشته است. قاسم‌نیا برای تالیف داستان بلند «هلی فسقلی در سرزمین غول‌ها» و اشعار کتاب «کلاغه به خنده افتاد» در یازدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دو دیپلم افتخار در بخش شعر و داستان گرفت. «هلی فسقلی در سرزمین غول‌ها» نیز موفق به دریافت جایزه کتاب سال کودک و نوجوان در بخش داستان کودک شد. قصه‌های شیرین هزار و یک شب یکی از آثار او به شمار می‌آید. اولین رمان وی با عنوان کاش یکی قصه‌اش را می‌گفت در سال 1396 منتشر و موفق به دریافت دو جایزه شد. جشنواره کتاب برتر افتخار همکاری با ایشان را از دوره‌های پیشین دارد.

اسدالله شعبانی، متولد چهارم تیرماه 1337 در توابع اردبیل از جمله شاعران مطرح شعر کودک و نوجوان ایران است. وی از کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده و دارای گواهینامه هنری درجه یک از سوی ریاست جمهوری در دوره حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی است و سابقه عضویت در شورای کتاب کودک و دفتر تألیف کتاب‌های درسی را نیز دارد. وی را می‌توان از شاعران حلقه کیهان بچه‌ها معرفی کرد. شعر «زیبا، زیبا، زیبایی ای ایران» در کتاب اول دبستان معروف‌ترین شعر وی به شمار می‌آید که آهنگ‌های مختلفی هم روی آن گذاشته شده است.

وی از آغاز انقلاب با همه مراکز فکری و فرهنگی کشور که به گونه‌ای با کودک و ادبیات کودکان سر و کار داشته‌اند، همکاری کرده‌ و تاکنون نزدیک به 500 عنوان از نوشته‌هایش توسط ناشران منتشر شده است. بیشتر کتاب‌های او شعـر و قصه منظوم بوده و اکنون بازنشسته کانون پرورش فکری کودکان است که در کنار فعالیت‌های پراکنده بعضی از کتاب‌های خود را در نشر توکا منتشر ‌کند. کتاب‌های وی تاکنون جوایز بی‌شماری از جشنواره‌های گوناگون کودک و نوجوان دریافت کرده است.

مصطفـی رحمـاندوست، زاده نخستیـن روز تیـرماه 1329 از استان همـدان، شـاعـر، نویسنده و مترجم کتاب‌های کودکان و نوجوانان است. او پس از اخذ مدرک کارشناسـی زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران، به عنوان کارشناس کتاب‌های خطی در کتابخانه مجلس مشغول به کار شد و سپس به عنوان مدیر مرکز نشریات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیر مسئول نشریات رشد، سردبیر رشد دانش‌آموز، سردبیر و پدیدآورنده سروش کودکان و نوجوانان به فعالیت خود ادامه داد. وی همچنین به مدت سه سال مدیرکل دفتر مجامع و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران بوده است که بنابر گفته خودش، آغاز راه او برای انتقال ادبیات برگزیده کودکان و نوجوانان ایران به زبان‌های دیگر بوده است. مصطفـی رحماندوست مدرس داستـان‌نویسـی و ادبیـات کودکان و نوجوانان در دانشگاه‌ها نیز بوده است. وی پس از بازنشستگی مدیر گروه شکوفه بخش کودکان و نوجوانان انتشارات امیرکبیر و مشاور ادبی آثار مربوط به کودکان و نوجوانان کتابخانه ملی ایران و یکی از اعضای اصلی داوران جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان و جشنواره بین‌المللی تئاتر کودکان و نوجوانان است. او عضو داوری کتاب سال، جشنواره‌های کتاب و مطبوعات کودکان و عضو شورای موسیقی کودکان و شورای کتاب کودک ایران نیز بوده ‌است.

تاکنون 160 اثر از این نویسنده و شاعر ایرانی به صورت مجموعه شعر برای کودکان و نوجوانان ایران و جهان تألیف و ترجمه شده‌ است. مجموعه شعرهای «قصه پنج انگشت» و «بازی با انگشت‌ها» که ریشه در ادبیات فولکلور ایران دارد و تعدادی از اشعار این مجموعه به زبان سوئدی نیز ترجمه شده‌ است.

او همچنین با انتشار برخی از آثارش تحت عنوان عمو مصطفی در آمریکا، امکان مطالعه، گوش دادن و خریدن کتاب‌هایش را برای کودکان ایرانی خارج از کشور مهیا کرده است. شعر «خوشا به حالت، ای روستایی» یکی از مشهورترین آثار شناخته شده او به شمار می‌رود که در دوره تحصیلات ابتدایی و در درس زبان فارسی آموزش داده می‌شود. جشنواره کتاب برتر افتخار همکاری با ایشان را در دوره‌های پیشین داشته است.

captcha