اتصال به خدا و ثبات و استقامت، طریقه کمک و مدد الهی است
کد خبر: 3632094
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴

اتصال به خدا و ثبات و استقامت، طریقه کمک و مدد الهی است

گروه معارف: علامه طباطبایی در تفسیر آیه 45 سوره بقره نوشته‌اند: استعانت یعنی طلب کمک در امر یا حادثه مهمی که انسان به تنهایی توان انجام آن را ندارد، پس اتصال به خدای متعال و ثبات و استقامت، طریقه کمک و مدد الهی است و این فایده صبر و نماز است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، در آیه 45 سوره بقره آمده است «وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَکَبيرَةٌ إِلاَّ عَلَي الْخاشِعينَ؛ و ( در کارهایتان ) از صبر ( روزه ) و نماز یاری طلبید ، و البته استعانت و نماز ( هر دو ) دشوار و گران است مگر بر فروتنان».
مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در تفسیر این آیه نوشته‌اند: (واستعینوا بالصبر والصلوه ): (از صبر و نماز مدد جوئید) استعانت یعنی طلب کمک درامر یا حادثه مهمی که انسان به تنهایی توان انجام آن را ندارد، پس اتصال به خدای متعال و ثبات و استقامت، طریقه کمک و مدد الهی است و این فایده صبر و نماز است.
چون صبر، هربلای بزرگی را کوچک می کند و نماز، یعنی توجه و رو کردن به جانب خدا و اعتماد کردن به ستونی که هرگزمنهدم  نمی‌گردد و سببی که هرگز قطع نمی‌شود، (و آنها):و همانا نماز(لکبیره الاعلی الخاشعین ):(بسی دشوار و سنگین است جز بر خاشعین و متواضعان )، یعنی کسانی که در پیشگاه الهی خوار و ذلیل‌اند و قلب‌هاشان ازخوف الهی دردمند است، وخضوع مشتمل است بر عمل جوارح و اعضاء، اما خشوع بر تأثر قلب اطلاق می‌شود.
امام صادق (ع ) می فرمایند: (حضرت علی (ع ) اینگونه بودند که هرگاه حادثه مهمی برایشان پیش می‌آمد به نماز می‌ایستادند و این آیه را تلاوت می‌نمودند که (مدد جویید از صبر و نماز).
captcha