تکلیف محتوا‌ی مجازی کشور برای 5 سال آینده روشن شد
کد خبر: 3632264
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸
موسویان:

تکلیف محتوا‌ی مجازی کشور برای 5 سال آینده روشن شد

گروه شبکه‌ اجتماعی: رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به عملیاتی شدن پژوهشی درخصوص روشن کردن محتوا‌ی مجازی کشور در 5 سال آینده از ارائه 16 بند محتوایی، برای تحقق فضای مجازی سالم، ایمن و اسلامی خبر داد.

سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اهمیت آینده‌پژوهی در حوزه فضای مجازی و ضرورت پرداختن به محتوا و هویت اسلامی-ایرانی در این فضا، گفت: بحث آینده‌پژوهی از واجباتی است که باید در سطح ملی به آن پرداخته شود.

وی افزود: با توجه به موضوع آینده‌پژوهی، در کمیسیون‌های تشکیل شده در مرکز ملی فضای مجازی، نکته‌ای را مطرح کردیم و آن این بود که برخی از سیاست‌ها متعلق به امروز است و باید به دستگاه‌ها واگذار شود و برخی از سیاست‌ها نیز برای 5 سال آینده است که باید از سمت مرکز ملی فضای مجازی و سایر دستگاه‌های وابسته به این حوزه، به‌گونه‌ای روی آنها کار و برنامه‌ریزی شود که با انفعال امروز در 5 سال آینده مواجه نشویم.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در مرکز ملی فضای مجازی فعالیت‌هایی را با کمک دانشگاه تربیت مدرس انجام داده‌ایم که به زودی منتشر می‌شود. این فعالیت‌ها خروجی یک پژوهش است که در آن، تکلیف محتوا‌ها در فضای مجازی برای 5 سال آینده کشور و بستر‌های آن روشن شده است.

موسویان با تاکید بر اینکه هر یک از سازمان‌ها باید یک سازمان دوم را مانند وب دو برای خودشان طراحی کرده و بنویسند، اظهار کرد: زمانی که فضای مجازی فعلی کشور را با هم مرور می‌کنیم، می‌بینم امکان دوام و بقا با زیرساخت‌های گذشته را ندارد، لذا باید دوباره برای آن فکر شده و قوانینی برای آن نوشته شود.

طراحی وزارت فرهنگ2 در مرکز ملی فضای مجازی

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دو را مانند وب دو ‌تهیه کرده‌ایم و امیدواریم که بتوانیم این خروجی را در سطح وزارت‌خانه تعمیم دهیم؛ البته در تلاشیم که معاونت‌های سنتی را به سمت ارائه سرویس‌ در این فضای جدید نیز ببریم.

تلاش برای محتوا و نشان‌دار شدن محتوا در فضای مجازی
وی با بیان اینکه هدف عالی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد شناسه‌دار کردن تمامی محتواها در فضای مجازی مدیریت شده و ایجاد فضای مجازی سالم  مفید و ایمن است، گفت: همچنین به دنبال ایجاد انگیزه برای مشارکت حداکثری دارندگان محتوا و فعالان فضای مجازی برای  نشان‌دار شدن هستیم.

موسویان در پاسخ به سوالی مبنی بر جایگاه هویت اسلامی-ایرانی در برنامه‌های آتی مرکز فناوری‌ اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد، گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید بر فضای مجازی توجه ویژه‌ای کرد و همچنین در احکام مسئولان فضای مجازی تصریح کرده‌‌اند که ایران باید به یک کشور سایبری با قواعد و اصول داخلی و اسلامی در تراز بین‌الملل تبدیل شود ما نیز اقداماتی را در این زمینه انجام داده‌ایم.

مشارکت با حوزه در تولید محتوای دیجیتال
مشاور وزیر فرهنگ افزود: آنچه که ما برای این شرایط در نظر گرفته‌ایم با کمک کسانی است که دارای تحصیلات حوزوی هستند و در عین حال در کنارشان افراد متخصص جامعه‌شناس و حقوق‌دان‌ها را قرار داده‌ایم. با این اقدامات شرایط محتوایی را برای همه نهاد‌ها ارسال کرد‌ه‌ایم.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: به‌عنوان مثال برای دفتر تبلیغات حوزه، مدیریت حوزه، معاونت فرهنگی سپاه، سازمان تبلیغات اسلامی و امثال آن شرایط محتوایی را ارسال کرده‌ایم، تا آنها نیز نظر خودشان را در این رابطه ارائه دهند؛ این نظرات بعد ارزیابی کارشناسان برای تعیین و تولید محتوای دینی و اسلامی و همچنین ارائه راه‌کارهایی برای حفظ هویت اسلامی‌-ایرانی در این فضا عملیاتی خواهد شد.

تکلیف ناشر و تولیدکننده محتوا در فضای مجازی روشن می‌شود
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری‌ کرد: خوشبختانه برای این فضا پایه‌ای گذاشته شده، که این پایه تکلیف ناشر و تولیدکننده را در فضای مجازی، روشن می‌کند و هنجار و ناهنجاری را برای آنها تعریف و روشن می‌کند؛ لذا این فعالیت یک اقدام مبارک است، که در اختیار مرکز ملی فضای مجازی قرار گرفته و منتظریم که در کمیسیون و یا در صحن شورایعالی مصوب و ابلاغ شود.

موسویان ادامه داد: اگر افراد با 16 بند محتوایی تعریف شده برای این فضا آشنا شوند و در عین حال آنها را رعایت کنند، قطعا ما بایک فضای بسیار خوب مواجه خواهیم شد که در آن حق و حقوق دیگران به رسمیت شناخته می‌شود؛ اگر این 16 بند در کشور و توسط افراد رعایت شود، روش ما در رسیدن به یک جامعه سالم، مفید، ایمن و اسلامی تحقق پیدا می‌کند.

شبکه فرهنگ دیجیتال، ابتکاری برای زندگی امروز
وی با بیان اینکه امروز همه افراد می‌تواند به‌راحتی از امکانات شبکه ملی خانه فرهنگ دیجیتال استفاده کند، افزود: این شبکه با مراکز مختلفی قرارداد، دارد، لذا اگر افراد دارای مهارت خاصی باشند می‌توانند به‌راحتی و با توجه به نیازهای مختلف اعلام شده در شبکه با آنها مشارکت و کسب درآمد داشته باشند.

موسویان بیان کرد: در این مرکز تنها بحث مربوط به محتواهای دیجیتال مطرح نیست و در این شبکه به مبحث کسب و کار خانگی برای بانوان خانه‌دار نیز پرداخته شد که در واقع شبکه ملی خانه فرهنگ دیجیتال یک ابتکار برای زندگی در فضای دوم یا همان مجازی است.
captcha