چاپ و عرضه 3 اثر قرآنی «سیدنجم​​‌الدین علامه»
کد خبر: 3632288
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳

چاپ و عرضه 3 اثر قرآنی «سیدنجم​​‌الدین علامه»

گروه ادب: سه اثر سیدنجم‌الدین علامه، هنرمند قرآنی کشورمان در انتشارات مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران عرضه شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سیدنجم​​‌الدین علامه، هنرمند قرآنی کشورمان است که در طول سال‌های اخیر بیشترین فعالیت خود را در زمینه کتابت قرآن کریم به کار گرفته و نتیجه آن کتابت قرآن کریم در یک صفحه شامل جزء سی قرآن کریم و سوره حمد است.

این اثر علامه به محضر رهبر معظم انقلاب اهدا شده است و هم اکنون به دستور معظم‌له در موزه قرآن آستان قدس رضوی نگهداری می‌​شود. از جمله کارهای مهم این هنرمند می‌توان به شرکت در نمایشگاه‌های جمعی و برگزاری نمایشگاه​ به صورت انفرادی و همکاری با استاد افجه‌ای درباره طراحی کتیبه‌های صحن جدید حضرت معصومه (س) اشاره کرد.

هم اکنون سه اثر مربوط به کتابت کل قرآن، جزء سی و سوره حمد هم اکنون به چاپ رسیده و در فروشگاه انتشارات مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران به نشانی بزرگراه رسالت، ضلع شرقی مصلای امام خمینی (ره)، خیابان شهید قنبرزاده ارائه شده است.

همچنین کتابت زیارت عاشورا در یک صفحه 50 *70 سانتی‌متری، کتابت زیارت حضرت زهرا (س)، کتابت قرآن کریم در یک صفحه در اندازه 160*110 سانتی‌متری در سال 89 روی کتان و با زیرسازی بسیار خوب که با توجه به مقدمات و تذهیب، یک سال به طول انجامید از دیگر اقدامات این هنرمند است. تعداد سطرهای این اثر 274، فاصله خطوط 6 میلی‌متر و هر جزء قرآن کریم 4/5 سانتی‌متر است. این اثر قرآنی نقطه و اعراب ندارد.

کتابت جزء سی قرآن کریم در سال 90 به صورت نقاشی‌خط و با خط نستعلیق در اندازه 80 *80 سانتی‌متر بر روی کتان و با زیرسازی بسیار خوب که کتابت سوره توحید با طراحی در وسط صفحه و با استفاده از خط شکسته نستعلیق انجام شده است. این اثر با خط نستعلیق و فاصله خطوط 5/1 سانتی‌متری و به صورت مورب و با نقطه و اعراب کتابت شده است.

کتابت سوره حمد نیز در سال 93 و در اندازه 80 *80 سانتی‌متر بر روی کتان و با زیرسازی بسیار خوب که با حالت نقاشی‌خط و سیاه‌مشق در چهار تاچ و با چند قلم به اندازه‌های مختلف و با خط نستعلیق سیاه‌مشق شده است؛ در این اثر، کلمه «بسم الله» با طراحی و با ورق طلا اجرا شده است.

سیدنجم‌الدین علّامه در اسفندماه 1320 هجری شمسی در شهر اصفهان و در یک خانواده روحانی دیده به جهان گشود. در دوره دبستان و در تعطیلات تابستان نزد یکی از دوستان پدرش مرحوم حجت‌الاسلام ناصح که علاوه بر کسوت روحانیت، خوشنویس هم بود، مراحل ابتدایی خط و خوشنویسی را فرا گرفت. در همین سالیان از محضر مرحوم استاد فضائلی بهره برد و از خوشنویسانی مانند مرحوم استاد نصراله معین و اساتید به نام دیگر تلمّذ کرد.

پس از گذراندن دوره کارشناسی رشته ریاضی در دانشگاه اصفهان، برای ادامه تحصیل به تهران آمد و در رشته مهندسی در مقطع کارشناسی ارشد به ادامه تحصیل پرداخت و در همین زمان با انجمن خوشنویسان ایران آشنا شد و دوره‌های مربوطه را در محضر استاد امیرخانی گذراند.

با توجه به تخصص در رشته نقشه‌برداری در یکی از ادارات دولتی مشغول به کار شد و در این اداره با یکی از خوشنویسان بزرگ - استاد افجه‌ای که بعدها از چهره‌های ماندگار در هنر ​نقاشی‌خط شد - آشنا شد و این آشنایی تا به امروز ادامه دارد، به طوری که در فعالیت‌های خوشنویسی و نمایشگاه‌های جمعی و فردی تاکنون از راهنمایی‌های ایشان بهره​‌ها برده است.

captcha