حجتالاسلام والمسلمین مهدی رستمنژاد، معاون آموزش حوزههای علمیه در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) در پاسخ به این پرسش که جایگاه قرآن در نظام آموزش حوزه علمیه چیست؟ گفت: اسلام دینی متنمحور است و متن اصلی دین ما قرآن است. حدیث متن و منبع دوم و شرحی بر قرآن است و از اینرو کتاب الله بسیار مهم است. کارویژه حوزه، فهم متن اصلی دین است، حتی آنجا که صرف و نحو، منطق، اصول، معانی و بدیع تدریس میشود با هدف فهم متن صورت میگیرد.
وی ادامه داد: کل حرکت حوزه، فهم متن دین و قرآن و حدیث است. هر جای حوزه را دست بگذارید، ادعا این است که میخواهیم به فهم عمیق دین و تفقه فیالدین نائل شویم که در قرآن هم اشاره شده است و بنای کار حوزه از ابتدا هم چنین بوده است.
معاون آموزش حوزههای علمیه افزود: اما به صورت اخص، فعالیتهای قرآنی حوزه بسیار مفصل است. در مصاحبه اولی که برای ورود به حوزه صورت میگیرد، فرد متقاضی باید یک حد نصاب لازم را در خصوص آگاهیهای قرآنی از جمله حفظ و ... بیاورد. در سال اول مقداری روانخوانی، تجوید، قرائت وجود دارد که باید طلاب آن را بگذرانند. بعد از آن در شش سال اول باید دورههایی از تفسیر را ببیند.
رستمنژاد تصریح کرد: البته ما در حوزه دو نظام داریم، نظام جدید که باید کل قرآن را از اول تا آخر در 5 یا 6 سال اول با شرح مختصر مورد مطالعه قرار دهند. در حال حاضر سال چهارم اجرای آن هستیم و بیش از 130 مدرسه در کشور بر اساس ریلگذاری جدید حرکت کنند.
معاون آموزش حوزههای علمیه ادامه داد: در سطح دوم نمونههایی از تفسیر مانند جوامع الجامع شیخ طبرسی و مجمع البیان شیخ طبرسی در بخشهایی و تفسیر المیزان باید دیده شود و کلاسهایی به این منظور برگزار میشود. البته ما در نظام جدید، بیش از این در سطح یک خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه ما در متون حوزه 43 متن جدید تولید کردهایم، گفت: متنهای قدیمی بازسازی شده است. همه متون تولیدی محض نیست، بلکه برخی بازسازی متون قدیمی است و در آنها رویکرد قرآنی است. ما این کتابها را پر کردهایم از آیات و مثالهای قرآنی، حدیثی که باز خودش نوعی نگاه جدیدتر و قویتر به قرآن داریم.
رستمنژاد افزود: اتفاق دیگر این است که ما بحثی امسال داشتیم که درختواره یا مهندسی نظام رشتهای و علمی حوزه انجام شده و همه رشتهها را آوردیم و وقتی به قرآن رسیدیم ملاحظه کردیم که طیف گستردهای از رشتهها وجود دارد. تفسیر قرآن و علوم قرآن با گرایشهای گوناگون از آغاز تا سطح عالی تدریس میشود.
وی ادامه داد: مسئله دیگر واگذاری کمیتههای تخصصی به مراکز تخصصی و توسعه مراکز تخصصی قرآنی است که در دستور کار قرار دارد. مصوبهای داریم از شورای گسترش حوزه داریم که اجازه دادهاند در مدارس علمیه خودمان رشتههای تخصصی قرآنی را دائر کنیم. این کار قبلا سخت بود در حالی که اکنون در یک مدرسه صورت میگیرد و به سرعت در کل کشور تزریق میشود و هم اینکه به مدارس ابلاغ شده است تا اگر مایلند بتوانند از این امکان استفاده کنند، یعنی تاسیس شعب تخصصی در مدارس علمیه.