طراح این تابلوی نقاشی، هنرمند نقاش و گرافیست ایرانی حسن روحالامین بود که نه تنها وفادار به آخرین تصویر شهید حججی مانده بود بلکه با توجه به نگاه معنادار و پرصلابت شهید حججی از خلاقیت هنری خود در نشان دادن آنچه که گویا شهید حججی چشم به آن دوخته بود نیز استفاده کرده و نتیجه آنکه اثری بیبدیل و خلاقانه آفریده شد.
روحالامین در تابلوی خود مسیر نگاه شهید حججی را به سمتی سوق داده بود که به تعبیری میتوان آن را دلیل آرامش و طمأنینهای که شهید حججی در نگاهش داشت قلمداد کرد؛ در این سوی و بنا بر تخیل پدیدآورنده این تابلو، امتداد خط نگاه شهید حججی به مولای بی سر دشت کربلا حضرت امام حسین(ع) منتهی میشود؛ او که بدون آنکه سری در بدن داشته باشد آغوش به روی شهید حججی گشوده است و معنایش آن است که تا دقایقی دیگر او نیز همچون مولا و مقتدایش بدون داشتن سر در بدن به خیل شهدای والامقام اسلام خواهد پیوست.
این هنرمند نقاش با چنین تعبیری هنرمندانه حقیقتاً پاسخی روشن بر برخی شبهات و گمانه زنیها که متأسفانه گفته میشد که اتفاقاً نگاه نافذ شهیدحججی نشان از بهت و واهمه او دارد، داد چرا که او در دقایق پایانی عمر زمینی خود چشمش به جمال سیدالشهدا(ع) افتاده بود و با خیالی جمع و نفسی مطمئن مشتاقانه برای شهادت و همجواری با امامان معصوم(ع) و صلحا لحظهشماری میکرد.
شهید حججی نیز به قتلگاهی برده میشد که در آن همچون مولا و مقتدایش، تیغ کینه، نیرنگ و بدخواهی سر از تنش جدا میکرد اما چه بیم و واهمه که همراهش برای آرامش قلب و روح، جده سادات است که همچون سیدالشهدا(ع) در زمان سر دادن غمخوار و شیدای عروج اینچنینی مردان خداست، درست مطابق آن چیزی که روحالامین در اثر خود آن را ترسیم کرده است و در کنار سیدالشهدا(ع)، گویی حضرت فاطمه زهرا(س) نیز به پیشواز او برای سفر به عرش اعلی آمده است.
یادآور میشود، این اثر با طراحی هنری چشم نواز روز گذشته در طبقه همکف ساختمان مرکزی حوزه هنری مقابل درب ورودی رونمایی و نصب شد.