خاطرات دفاع مقدس، خلاقانه ثبت شود
کد خبر: 3632872
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵

خاطرات دفاع مقدس، خلاقانه ثبت شود

گروه فرهنگی: یک نویسنده سریال‌های تلویزیونی با اشاره به فرهنگ تأثیرگذار دفاع مقدس، بر لزوم ثبت خلاقانه خاطرات این دوران به لحاظ ادبی و هنری تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، رونمایی کتاب «بچه‌های تپه سوم» با حضور حسن احمدی، محمد کاظم اخوان و حمیدرضا طالقانی، نویسنده و راوی کتاب با همکاری حوزه هنری استان اصفهان و حوزه هنری کودک و نوجوان کشور در خانه هنرمندان اصفهان برگزارشد. 
محمد کاظم اخوان در خصوص این کتاب گفت: این کتاب یک خاطره-داستان از حمیدرضا طالقانی در زمینه جنگ و ادبیات دفاع مقدس است.
وی با اشاره به اینکه در 1200 سال اخیر جنگ‌های زیادی در ایران رخ داده که کتاب یا منبع خاصی از اتفاقات آن بر جای نمانده است، افزود: دفاع مقدس تنها جنگ و دفاع ملی و قهرمانانه‌ای است که برای اولین بار در آن قسمتی از سرزمین ایران کم نشد و فرهنگ تأثیرگذاری از خود به جای گذاشت و در دنیا دیده شد و این به مدد مقاومت بزرگ و مردمی بود که در جنگ اتفاق افتاد.
اخوان ادامه داد: وحدتی که در زمان جنگ با وجود اقوام و فرهنگ‌های متفاوت ایجاد شد و نمود آن را در کتاب‌های مختلف می‌بینیم، بی‌سابقه و از بزرگترین ویژگی‌های این جنگ بود.
نویسنده سریال کودکانه «زی زی گولو» خاطرنشان کرد: بخش خاطره‌نگاری‌های جنگ که توسط حوزه هنری انجام شده است، می‌تواند بزرگترین منبع برای نویسندگان باشد.
وی با اشاره به اینکه کتاب و اثر ادبی سرمایه ملی است و نباید آن را تنها در زمان حال مصرف کرد، گفت: خلق ادبی و هنری را نمی‌توان از قبل برنامه‌ریزی و مصرف کرد و شاید در زمان آینده مخاطبان خود را بیابد و روند خلاقیت باید آزادانه ادامه یابد و لزومی به مخاطب‌سنجی کامل ندارد، بلکه باید از آن به عنوان یک جریان ملی و سرمایه حمایت کرد و جلوی تولید آن نباید گرفته شود.
اخوان کتاب «بچه‌های تپه سوم» را یکی از شواهد جریاناتی که در ادبیات دفاع مقدس اتفاق افتاد، دانست و آن را جریان بالنده‌ای خواند که خاطره ماده اولیه آن است، ولی ثبت خلاقانه خاطرات به لحاظ ادبی و هنری سبب تأثیر بیشتر آن شده است.
وی وفادار بودن به وقایع جنگ و همچنین صمیمیت و ساده بودن این کتاب را از مزایای آن خواند و افزود: صمیمیت موجود در این کتاب، اولین عنصر جذب مخاطب است، همچنین این کتاب دارای صحنه‌های جانداری است که نگاه خود را به خواننده تحمیل نمی‌کند و با شرح هر اتفاق برداشت آزاد را بر عهده مخاطب می‌گذارد.
سید حمیدرضا طالقانی نویسنده کتاب «بچه‌های تپه سوم» با توضیح چگونگی انجام عملیات گفت: ما یک گروهان 90 نفره به نام میثم بودیم که با دو گروهان دیگر قرار بود سه تپه را در خاک عراق در تنگه دربندی خان بگیریم و مانع نفت‌رسانی از عراق به شمال آن شویم، پس از عملیات، گروهان میثم تپه سوم را گرفت، اما دو تپه دیگر در دست عراق ماند و پس از 48 ساعت مقاومت از یک گروهان 90 نفره، 87 نفر شهید شدند و تنها 3 نفر ماندیم که برای نجات از دست عراقیان به داخل پرتگاه پریدیم.
وی این داستان را داستان یک شکست خواند و ادامه داد: این داستان شکست یک عملیات است، اما مخاطب وقتی آن را می‌خواند، احساس شکست نمی‌کند. اینکه دست به قلم شدم تا آن را بنویسم، به این دلیل بود که اگر این کار را نمی‌کردم، هیچ اثری از این عملیات برای نسل آینده نمی‌ماند.
نویسنده این کتاب خاطرنشان کرد: در این اثر حتی یک کلمه غیر واقعی نیست و سعی کردم در آن بزرگ‌نمایی نکنم و به دلیل اینکه در دوران نوجوانی اهل خواندن رمان و داستان بودم، از عهده نوشتن آن به خوبی برآمدم.
وی تصریح کرد: به عنوان یک نویسنده به این کار نپرداختم، بلکه به همان دلیل که به جبهه رفتم، انگیزه نوشتن آنچه برایم اتفاق افتاده بود را پیدا کردم.


captcha