نرم‌افزار «با فرزانگان یک» رونمایی شد
کد خبر: 3632967
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷
با هدف معرفی 200 تن از مفاخر حوزه‌های علمیه؛

نرم‌افزار «با فرزانگان یک» رونمایی شد

گروه حوزه‌های علمیه: نرم‌افزار «با فرزانگان یک» امروز 30 مردادماه با هدف معرفی 200 تن از مفاخر حوزه‌های علمیه با حضور آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری و جمعی از فعالان رسانه‌ای رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حسین رضی، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت سازمان صدا و سیما امروز ۳۰ مردادماه در آیین رونمایی از نرم‌افزار چند‌رسانه‌ای «با فرزانگان یک» که در مرکز پژوهش‌های صداوسیما در قم برگزار شد،   گفت: چند سال قبل در مرکز پژوهش‌ها، گروه دین و رسانه با هدف نزدیک شدن مباحث دینی و رسانه‌ای شکل گرفت و در دوره جدید باید این حرکت شتاب فزونتری داشته باشد.
وی افزود: ما هم در حوزه نظریه، هم روش و هم مسایل در این عرصه دچار خلا هستیم و نظریه رسانه‌ای تراز انقلاب اسلامی تدوین و تعریف نشده اگر چه کارهایی صورت گرفته ولی منقح شده برای مبنای عمل قرار گرفتن در دسترس و موجود نیست.
رضی، خواستار ورود حوزه علمیه به این مبحث شد و با بیان اینکه تبیین مسایل با نگاه اسلامی یکی از کارهای جدی مجموعه پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما  است ادامه داد: ما در بحث اجتهاد تبیین موضوع را مسئله‌ای زیربنایی برای صدور حکم می‌دانیم زیرا یک فقیه و مرجع تقلید براساس موضوع‌شناسی می‌تواند حکم فقهی صادر کند.معاون پژوهش، برنامه ریزی و نظارت بر سازمان صدا و سیما عنوان کرد: این کار باید در دیگر رشته‌های حوزه‌های علمیه مانند فلسفه و ... نیز رخ دهد به عنوان مثال به فلسفه به صورت صرف فلسفه نپردازیم بلکه با پرداختن به فلسفه اجتماعی میوه کاربردی شدن این علم را بچشیم.
رضی با بیان اینکه همچنین در فضای مجازی خلاهای زیادی داریم و تهدید این حوزه به علت کم کاری ما در تبیین این موضوع از منظر اسلامی است تاکید کرد: فضای مجازی اهمیت زیادی دارد اما متاسفانه به همین دلیل تهدید آن امروز زیادتر از فرصت ها شده است.
وی با تاکید مجدد بر موضوع‌شناسی در مسابل رسانه تصریح کرد: باید به عنوان یک پروژه جدی در این زمینه تحقیقات لازم صورت بگیرد و هر نوع حمایتی را که لازم باشد از این فعالیت خواهیم داشت زیرا آن را جزء مسایل اساسی کشور و نظام می‌دانیم.
رضی بیان کرد: از حوزه سیاستگذاری تا برنامه‌سازی در زمره فعالیت های این مجموعه می تواند قرار داشته باشد.
معاون پژوهش، برنامه ریزی و نظارت صدا و سیما اظهار کرد: اگر از زاویه فقهی به سیاستگذاری رسانه‌ای نگاه کنیم همان طور که در حوزه فقهی، احکام خمسه را داریم باید در زمنیه سیاستگذاری فعالیت های هنری و فرهنگی  و رسانه ای نیز این مرزهای پنجگانه تبیین شود در حالی که صرفا مباحث به دو دسته حرام و غیر آن تقسیم‌بندی شده است.
وی ادامه داد: به دلیل همین زاویه دید این سؤال جدی مطرح می‌شود که آیا شادی به معنی الاخص شادی در اسلام داریم؟ آیا اگر شادی صرف شادکردن بدون داشتن پیامی باشد و مخاطب را در غفلت بیشتر بکشاند مورد پسند اسلام است یا خیر و ده ها سؤال دیگر در این زمینه ایجاد می‌شود همچنین اگر در حوزه سیاستگذاری رسانه ای وارد مرز مباح و مکروه نشویم بسیاری از فیلم ها و برنامه‌هایی که جنبه غفلت‌زایی آن ترجیح دارد می‌تواند زیر سؤال برود.
رضی با اشاه به وضعیت موسیقی در صدا و سیما بیان کرد: امروز موسیقی به عنوان چیزی است که برای رسانه و مخاطب اجتناب‌ناپذیر است وجود دارد لذا باید راجع به آن بحث جدی فقهی داشته باشیم و تکلیف آن را روشن کنیم.
 معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت صدا و سیما افزود: از نقد صرف و توصیف باید خارج شویم زیرا داده‌ها اگر به سمت مشاروه مدیریتی و استخراج راه‌کار جلو  نرود و به تحلیلی برای سیاستگذاری و مبنای عمل قرار گرفتن تبدیل نشود کارآیی لازم را ندارد و صرف تبیین و توصیف بدون نظریه‌پردازی فایده چندانی ندارد.
وی با بیان اینکه سبک زندگی از کارهای جدی مورد توجه این مرکز است با اشاره به فعالیت مرکز افکار سنجی صدا و سیما به عنوان یکی از معتبرترین مراکز افکارسنجی در کشور عنوان کرد: اگر در مباحث دینی نیازی به مسایل افکار‌سنجی باشد مرکز آمادگی لازم را در این زمینه دارد تا رویکرد و نگرش مردم به مسایل دینی از این طریق رصد شود.
رضی با بیان اینکه نظرسنجی صرف نیز بدون توجه لازم به نتایج آن چندان اثربخش نیست تاکید کرد: وظیفه حکومت دینی این است که فاصله موجود وضعیت دینی در کشور را با وضعیت هدف مطلوب کمتر کند لذا باید ذائقه مخاطب را به تدریج تغییر دهیم به خصوص در شرایطی که هر گونه غفلت سبب می شود تا رسانه‌های مختلف جهان، افکار و ذهن مخاطبان ما را به سمت خود بکشانند.
معاون پژوهش، برنامه ریزی و نظارت صدا و سیما با اشاره به تکثر رسانه‌های کنونی تصریح کرد: با روش‌های قبلی و شیوه بیان گذشته نمی‌توانیم مخاطب را به خود جذب کنیم و باید زبان و روش بیان را تغییر دهیم و در جهت رفع نقائص با کار اثباتی گام برداریم و به مقابله شبهات و انحرافات برویم.
یادآور می‌شود این نرم‌افزار 200 نفر از مفاخر حوزه علمیه را در قالب بیان زندگینامه مختصر، گالری عکس و نمایش ویدئو معرفی کرده است که از جمله مفاخر معرفی شده در این مجموعه می‌توان به آیات عظام و مراجع تقلید، ناصر مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، شبیری زنجانی، آیت الله مهدوی کنی و ... اشاره کرد که به عنوان نمونه 483 دقیقه فیلم از آیت الله مکارم در این مجموعه بارگزاری شده است.
captcha