توجه بیشتر به سبک هندی به عنوان سبک معنوی در شعرسرایی
کد خبر: 3633165
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴
شاعرحوزوی کشور خواستار شد:

توجه بیشتر به سبک هندی به عنوان سبک معنوی در شعرسرایی

گروه اجتماعی: شاعر آیینی کشور بر لزوم توجه به اشعار بیدل و سبک هندی که از جمله سبک‎های مهم در تاریخ شعر معنوی ایران بوده است تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا)از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محمدزمانی شب گذشته 30 مرداد در نشست «کتاب‌خوان شعر» در سالن اجتماعات اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم گفت: کتاب «کلید در باز» نوشته محمدکاظم کاظمی توسط انتشارات سوره مهر وابسته به سازمان تبلیغات به چاپ رسیده است.
وی افزود: در بخشی از این کتاب ره‌یافته‌هایی به شعر بی‌دل و شرح 13 غزل بی‌دل مشاهده می‌شود؛ شرح اشعار بی‌دل در سطح کشور باید مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: این اشعار و بسیاری از اشعار شاعران سبک هندی در ایران شناخته شده نیست، برخی از خواننده‌های بزرگ نیز رقبتی به خواندن این اشعار ندارند چرا که اساتید شعر و شعرخوانی گرایشی به سبک هندی نداشته و اغلب اشعار را از سبک خراسانی، عراقی، بازگشت و شعرای معاصر گرفته‌اند.
این شاعر آیینی کشور یادآورشد: در منابع درسی نیز به اشعار سبک هندی توجه نمی‌شود چرا که اساتید نیز این سبک را انحرافی از سبک شعر پارسی می‌دانستند و در برخی از موارد نگاه‌های افراطی و انحرافی را سبک هندی را مطرح می‌کردند.
وی با تاکید بر اینکه برخی در کشور بی‌دل‌پژوهی را دنبال می‌کردند، تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی برای آشنایی مردم با شعر بی‌دل فعالیت‌های بسیاری دنبال شده است.
محمدزمانی با اشاره به اینکه در کتاب «شاعر آیینه‌ها» به بی‌معنایی یک بیت از شعر بی‌دل اشاره شده است، عنوان کرد: این موضوع بحث‌های حاشیه‌ای بسیاری را به دنبال داشت و در نتیجه برخی از شخصیت‌ها به صورت مفصل به شعر بی‌دل پرداختند که یکی از این افراد محمد کاظم کاظمی بوده است.
وی با بیان اینکه اشعار بی‌دل به چهار دسته تقسیم بندی می‌شود، گفت: توجه به این اشعار سبب می‌شود که افراد بتوانند در حوزه شعر و شاعری با سبک جدید و متنوعی آشنا شوند.

captcha