جذب و نگهداشت افراد بیسواد نیازمند محرک و الزامات بسیار قوی است
کد خبر: 3633384
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳

جذب و نگهداشت افراد بیسواد نیازمند محرک و الزامات بسیار قوی است

گروه اجتماعی: مدیر آموزش و پرورش سقز گفت: برای جذب و نگهداشت افراد بی‌سواد باید محرک و الزامات بسیار قوی وجود داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، محمد برومند، مدیر آموزش و پرورش شهرستان سقز امروز، 31 مردادماه در نشست کمیته بهبود کیفیت سوادآموزی شهرستان، انسداد مبادی بیسوادی را از اهداف متعالی در آموزش و پرورش ذکر کرد و همکاری و تعامل همه دستگاه ها و نهادها را برای تأمین این هدف لازم دانست.

وی با بیان اینکه توسعه کمی و کیفی برنامه‌های سوادآموزی یکی از دغدغه‌های مهم آموزش و پرورش است، افزود: برای جذب و نگهداشت افراد بی‌سواد باید محرک و الزامات بسیار قوی وجود داشته باشد تا افراد بی‌سواد انگیزه لازم برای سوادآموزی داشته باشند.

برومند اعلام کرد: یکی از شاخص‌های رشد در جامعه میزان بهره‌مندی مردم آن کشور از حداقل سواد نوشتن و خواندن  است و مبارزه با بیسوادی در مقوله توسعه فرهنگی به عنوان نخستین گام تلقی می‌شود.

وی انسداد مبادی بیسوادی را از اهداف متعالی در آموزش و پرورش ذکر کرد و خاطرنشان کرد: برای نیل به این هدف ، همکاری و تعامل همه دستگاه ها و نهادها لازم است تا بتوان در زمینه ریشه کنی معضل بیسوادی جهش موثری را برداشت.

مدیر آموزش و پرورش سقز توانمندسازی آموزش دهندگان سوادآموزی را شرط اساسی برای ارتقای کیفیت برنامه‌ها ذکر و عنوان کرد: نیاز به آموزش های لازم و بهره گیری از روش های تدریس مدون و کارا برای تقویت تدریس و در نتیجه تشویق سوادآموزان به ادامه تحصیل ضروری است.

محمد فرخی، رئیس اداره  سواد آموزی نیز با ارائه گزارشی از حجم پیش بینی شده برنامه‌ها و فعالیت‌های سواد آموزی و موانع و مشکلات سواد آموزی، به تشریح آخرین وضعیت اجرای طرح باسواد کردن اولیاء بی‌سواد دانش آموزان، ارزیابی فعایت های سواد آموزی در سال 96 و نحوه همکاری آموزش دهندگان در سال  97 پرداخت.

وی تمرکز بر برنامه‌های کیفی بخشی ،تصمیم سازی‌، مدیریت برنامه ها، مشارکت جویی و نظارت شایسته بر عملکرد آموزش دهندگان و توانمندسازی آنان وجذب کم سوادان وبیسوادان را از مهم‌ترین برنامه‌های سوادآموزی درسال تحصیلی آتی برشمرد.

فرخی با اشاره به این که یکی از معضلات استعلام سوادآموزان به شکل خوداظهاری است، افزود: کاربرد این روش ما را در بسیاری از برنامه‌ها با مشکل روبرو کرده است اما همچنان امیدواریم که بتوانیم با استفاده از ظرفیت و نیروی انسانی تلاشگرمان در زمینه جذب حداکثری سوادآموزان اقدام کنیم.

captcha