نوآوری در فعالیت‌های قرآنی؛‌ ویژگی بارز جهاد دانشگاهی
کد خبر: 3633727
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷
نعمتی بیان کرد:

نوآوری در فعالیت‌های قرآنی؛‌ ویژگی بارز جهاد دانشگاهی

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد استان گفت: مشخصه و ویژگی جهاد دانشگاهی در فعالیت‌های قرآنی، نوآور بودن این فعالیت‌ها است یعنی این نهاد انقلابی مانند برنامه‌ها و فعالیت‌های دیگر خود، تلاش کرده است که در فعالیت‌های قرآنی نیز نوآور باشد.

زهره نعمتی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد استان مرکزی و از راه‌یافتگان به مرحله نهایی ضیافت قرآنی معراج در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با این جشنواره قرآنی و تأثیر آن در بین خانواده جهاد دانشگاهی اظهار کرد: ضیافت قرآنی معراج یکی از معدود جشنواره‌هایی است که ویژه خانواده‌های جهادگران برگزار می‌شود. ما در مجموعه جهاد دانشگاهی از این دست برنامه‌ها کم داریم که با لایه‌های مختلف جهاد دانشگاهی در ارتباط باشد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد استان مرکزی ادامه داد: معمولا اکثر برنامه‌هایی که در مجموعه جهاد دانشگاهی عملیاتی و اجرا می‌شود، تنها با خود اعضای جهاد در ارتباط است ولی این جشنواره قرآنی از جمله برنامه‌هایی است که با خانواده‌ها مجموعه جهاد دانشگاهی نیز در ارتباط است که این امر باعث شده است تا این جشنواره قرآنی در نوع خود برنامه‌ای خاص و بی‌نظیر باشد.

نعمتی در ادامه با اشاره به رشته‌های این جشنواره قرآنی و نحوه انتخاب سوره‌های قرآن نیز تصریح کرد: سوره‌ها و رشته‌هایی که مسئولان برگزاری جشنواره انتخاب کردند، خیلی کاربردی است و از سوره‌هایی است که خانواده‌ها خیلی از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ چراکه در مراسم مختلفی که در زندگی روزمره با آن مواجه هستیم از سوره‌های قرآنی کریم مانند سوره‌های مبارکه الرحمن واقعه و یس خیلی استفاده می‌کنیم. به نظر بنده انتخاب این سوره‌های قرآنی جهت ارائه در ضیافت قرآنی معراج خیلی خوب و بجا بوده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد استان مرکزی در ادامه افزود: امسال یک رشته جدید به نام خطابه‌خوانی به جشنواره معراج اضافه شده است که حتما کار کارشناسی زیادی بر روی آن انجام شده است. همچنین، در این دوره از جشنواره سعی شده است تا خانواده‌ها مشارکت خیلی بیشتری داشته باشند و به همین دلیل سطح مشارکت خانواده‌ها امسال بیشتر از سال گذشته است و در رابطه با کیفیت برگزاری جشنواره نیز باید اشاره کنم که کیفیت جشنواره امسال خیلی خوب و در سطح بالایی است و مسئولان برای هرچه بهتر برگزار کردن آن زحمت زیادی را متحمل شده‌اند.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به مأموریت و رسالتی که مجموعه جهاد دانشگاهی دارد، فعالیت‌های قرآنی جزء رسالت‌های اولویت‌دار این مجموعه فرهنگی است. شاید به نظر برسد که نهادها و سازمان‌های دیگر نیز فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلف قرآنی را برگزار می‌کنند ولی مشخصه و ویژگی جهاد دانشگاهی در فعالیت‌های قرآنی، نوآور بودن این فعالیت‌ها است یعنی مانند برنامه‌ها و فعالیت‌های دیگر خود، تلاش کرده است که در فعالیت‌های قرآنی نیز نوآور باشد و مرتب برنامه‌های جدید و رویکردی جدید داشته باشد که این امر بسیار تأثیرگذار است و باعث شده تا خانواده‌ها نیز استقبال خیلی خوبی از این برنامه‌ها داشته و به برگزاری آن علاقه‌مند باشند برای مثال در مجموعه جهاد دانشگاهی استان مرکزی با برگزاری برنامه‌ای مانند ضیافت قرآنی معراج نشاط خاصی در بین کارکنان و خانواده‌های ایشان ایجاد شده و خانواده‌ها نیز فرصت پیدا کردنت تا همدیگر را از نزدیک مشاهده کرده و به رقابت سالم قرآنی با یکدیگر بپردازند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد استان مرکزی با اشاره به برگزاری غیر حضوری مرحله اول ضیافت قرآنی معراج، تصریح کرد: اینکه مرحله اول این جشنواره به صورت غیر حضوری برگزار شد، حاکی از این امر است که ما چاره‌ای در برگزاری جشنواره به این صورت نداریم چون اگر به صورت حضوری برگزار می شد باید روزهای بیشتری را در خدمت دوستان و مسئولان برگزار کننده بودیم که این امر امکانپذیر نبود و به نظر می‌رسد، با توجه به امکاناتی که وجود دارد، لازم بوده است که در مرحله اول برگزاری جشنواره، فایل‌های صوتی و تصویری از سوی استان‌های مختلف به دبیرخانه جشنواره ارسال شود و سپس،‌ نفرات برتر در این مرحله در مرحله نهایی به صورت حضوری به رقابت بپردازند.

نعمتی در ادامه اظهار کرد: به دلیل اینکه سطح شرکت‌کنندگان در ضیافت قرآنی معراج خیلی بالا نیست، امکان این امر وجود نداشت که مرحله مقدماتی در سطح واحدهای استانی جهاد دانشگاهی برگزار شود بنابر این برگزاری مرحله اول جشنواره به صورت غیر حضوری ایده خوبی بوده است که ابتدا فایل‌ها به دبیرخانه ارسال و سپس، در این مرحله داوری شوند تا با اعلام نفرات برتر، مرحله نهایی مسابقات به صورت حضوری برگزار شود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد استان مرکزی تصریح کرد: امیدوار هستم که سیاست‌هایی اتخاذ شود تا تعداد بیشتری از خانواده‌ها در این برنامه قرآنی جهاد دانشگاهی شرکت کنند. بنده پیشنهاد می‌دهم که جشنواره قرآنی معراج را جدی‌تر بگیریم و با برگزاری فصلی و غیر حضوری آن، خانواده‌های بیشتری را درگیر و جذب کنیم و مسابقات به صورت فصلی و غیر حضوری برای خانواده‌ها برگزار شود. باید به طور مرتب عنوان جشنواره برای خانواده‌ها تکرار شود تا خود این امر تبلیغی شود تا خانواده‌های بیشتری برای حضور در جشنواره ترغیب شوند. همچنین، باید به تمامی خانواده‌ها اعلام کنیم که نفرات برتر مسابقات می‌توانند در اختتامیه جشنواره قرآنی معراج شرکت کنند. به نظر می‌رسد که این جشنواره باید طی فصول مختلف سال به صورت مقطعی برگزار شود تا در بحث اختتامیه جشنواره شاهد حضور پررنگتر خانواده جهادگران باشیم.

captcha