لحظاتی با برترین موذنین کشور / نخبگانی که در مساجد شهر خود هم غریبند
کد خبر: 3637764
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸

لحظاتی با برترین موذنین کشور / نخبگانی که در مساجد شهر خود هم غریبند

گروه مسابقات: مسابقات رشته اذان چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم امروز تا قبل از اذان ظهر و عصر به افق ارومیه به کار خود پایان داد. در این دوره از مسابقات موذنین نخبه ای از سراسر کشور حضور دارند که بسیاری از آنها حتی در مساجد شهر خودشان نیز غریبه هستند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) به ارومیه، سالن شماره دو مسابقات سراسری قرآن کریم امروز 12 شهریورماه میزبان موذنان برتر کشور است تا از بین آنها برترین موذن کشور معرفی شود.
در این سالن دکور مسابقات به شکلی کوچک شده و در حد ماکتی از دکور اصلی که در سالن ثارالله روبروی دوربین های تلویزیونی برافراشته شده است، در نظر گرفته شده، دکوری که به ساده ترین شکل ممکن تزیین شده و به دیواره جایگاه متسابقان تکیه داده تا از صدای زیبای موذنین برتر کشور لحظات لذت بخشی را در خاطرش ثبت و ضبط کند.
لحظاتی با برترین موذنین کشور / نخبگانی که در مساجد شهر خود هم غریبند
نیمی از ظرفیت سالن که به نظر می رسد خود شرکت کنندگان مسابقات باشند، پر شده، کوچک بودن سالن زمانی که مجری مراسم چندین بار از حضار می خواهد گوشی های خود را بی صدا کنند، خود را به رخ می کشد. امروز هم خبری از پخش رادیو و تلویزیونی این مسابقات نیست و بعید به نظر می رسد طی روزهای آینده هم مسابقاتی که در این سالن برگزار می شود پخش تلویزیونی شود، هیچ اطلاع‌رسانی‌ای هم در این زمینه صورت نگرفته است.
اینجا هم، زمان اجازه پخش کامل اذان را نمی دهد و هر شرکت کننده تنها تا عبارت «حی علی الصلاه» را می خواند و بعد هم با صلوات حضار جای متسابقان تغییر می کند و نفر بعد برای اجرا به جایگاه می رود. برای اطلاع از چند و چون کمی و کیفی این مسابقات گفت وگوهای کوتاهی با برخی از شرکت کنندگان گرفته شده که در ادامه آمده است.
مهدی صادقی از استان چهارمحال و بختیاری در این مسابقات حضور یافته است، وی در سالن مسابقات منتظر است تا نوبت اجرایش برسد. با اینکه 20 سالش هنوز تمام نشده اما کمتر خبری از اضطراب در چهره و صدای وی به چشم می خورد، انگار که برای کسب تجربه به این مسابقات آمده است اما به هیچ وجه اینگونه نیست، وی در این زمینه و در پاسخ به این سوال که برای کسب تجربه در مسابقات حضور یافته ای، می گوید: به هیچ وجه این گونه نیست و برای کسب رتبه در ارومیه حضور یافته ام. وضعیت اذان به گونه ای است که استان های محروم حرف های زیادی برای گفتن دارد و هیچ بعید نیست از بین پنج نفر برتر سه نفر از استان های محروم باشند.
صادقی تا کنون در مسابقات مختلفی در رشته های اذان، ترتیل و تحقیق شرکت کرده و رتبه های مختلفی نیز کسب کرده است که عمدتاً دستگاهی هستند اما در رشته اذان تا کنون در مرحله کشوری به رتبه خاصی دست نیافته است.
وی در مورد مسابقات این دوره می گوید: سطح مسابقات به حدی بالاست که می توان آن را در زمره مسابقات بین المللی به حساب آورد، موذنین به لحاظ فنی در سطح بالایی حضور دارند و همه اذان ها نزدیک به هم است.
این شرکت کننده رشته اذان مسابقات سراسری قرآن کریم با اشاره به اینکه پایه اجرای خود در این مسابقات را بر تقلید از اساتید برجسته ایرانی قرار داده است، می افزاید: البته تلاش دارم تا در این مسابقات و در اجرای خود نوآوری و ابتکاراتی نیز داشته باشم.
نماینده استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تشریفات و امکانات در نظر گرفته شده برای این مسابقات در حد و اندازه های مسابقات اذان نیست، می گوید: اگر این مسابقات در صحن سالن اصلی و در لابه لای مسابقات رشته های دیگر برگزار می شد باعث دیده شدن بیشتر آن می شد.
وی در پایان در مورد استان هایی که می توانند در این دوره حرف هایی برای گفتن داشته باشند، می افزاید: در حال حاضر وضعیت به گونه ای پیش رفته است که همه استان ها حتی استان هایی که کمتر انتظار از آنها می رود نیز توانمند ظاهر شده و استعدادهای این استان ها از استان های با سابقه تر بهتر بوده است. احتمال می دهم رتبه های برتر از استان های محروم باشد.
وحید باقرنژاد نیز از استان تهران در این دوره از مسابقات حضور یافته است، وی در مسابقات دستگاه ها و ارگان های مختلف در رشته قرائت، ترتیل و اذان رتبه هایی کسب کرده است.
باقرنژاد در گفت وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه باید از عوامل مسابقات به خاطر تدارک این رقابت ها قدردانی کنیم، می گوید: نکته ای که وجود دارد این است که زمان اجرای متسابق مشخص نشده است و شرکت کننده ها باید از ابتدا تا انتها در سالن حضور داشته باشند. همین موضوع باعث می شود تا شرکت کننده با اضطراب و تحلیل رفتن آمادگی در سالن مسابقات حضور داشته باشند.
لحظاتی با برترین موذنین کشور / نخبگانی که در مساجد شهر خود هم غریبند
وی در ادامه با تأکید بر اینکه هیئت داوران همه اهل فن بوده و از حضور تیم داوری سطح بالا قدردانی می کنم، می گوید: اینکه مسابقات یک رشته در سالن اصلی و مسابقات رشته دیگر در سالنی جنبی برگزار شود و پوشش خبری کمتری داشته باشد اجحاف به اذان و فعالان این حوزه است.
این شرکت کننده رشته اذان در چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با اشاره به اینکه در این دوره برای متسابقان هیچ تریبون و جایگاهی در نظر گرفته نشده است، می افزاید: بارها دیده شده است که در مسابقات با سطوح پایین تر برای شرکت کنندگان رشته اذان جایگاهی خاص و تریبون در نظر می گیرند اما در این دوره تنها یک میکروفون ایستاده اختصاص داده اند.
وی در پایان در مورد وضعیت اذان و فعالان این حوزه نیز اظهار می دارد: در حال حاضر در مسابقات شاهد حضور برترین موذنین استان ها هستیم، این در حالی است که همین افراد نخبه در برخی موارد در استان و شهر خود نیز شناخته شده نبوده و هیچ استفاده ای از هنر آنها صورت نمی گیرد. جا دارد مسئولان برگزاری مسابقات تمهیدی در نظر بگیرند و مانند قاریانی که به شهرستان های مختلف اعزام می کنند، موذنین و دعاخوانان و مدیحه سرایان و ... را در قالب یک تیم واحد برای اجرای محفل به استان ها و شهرستان ها اعزام کنند تا بحث اذان نیز نهاینه شود و از این به بعد شاهد شنیده شدن اذان موذنان برتر از مساجد باشیم.
حمید ساعدی شرکت کننده دیگری است که از استان خراسان شمالی در این مسابقات حضور یافته است. او که تا لحظه این گفت وگو اجرای خود را انجام نداده است پر از اضطراب است، این را به وضوح می توان در صدایش دید. ساعدی مهندس عمران است و شغل آزاد دارد و عشق به اذان و قرآن است که او را به این وادی کشانده است.
وی در گفت وگو با ایکنا با اشاره به اینکه مسابقات به لحاظ فنی در سطح بالایی است می گوید: البته برخی نکات ضعف نیز وجود دارد که این طبیعی است و در هر همایشی با این عظمت به چشم خواهد خورد. تلاش خواهم کرد تا این نکات ضعف که برخی قابل چشم پوشی و گذشت است را در قالب فرم های نظرسنجی به اطلاع مسئولان مسابقات برسانم.
وی در مورد استان هایی که در این دوره از مسابقات قوی ظاهر شده اند نیز می افزاید: استان های قم و تهران شرکت کننده های برجسته ای به این مسابقات اعزام کرده اند. البته تمام افرادی که در این مسابقات حاضر هستند گلچینی از برگزیدگان مسابقات هستند اما این استان ها مقداری قوی تر به نظر می رسند.
ساعدی در پایان در مورد آینده فعالیت خود در رشته اذان می گوید: هر قاری و موذنی یک برنامه برای خود طراحی کرده است من نیز تلاش خواهم کرد بعد از این مسابقات تمرینات خودم را افزایش دهم و بر روی تئوری و مفاهیم اذان بیشتر مطالعه داشته باشم و اگر بتوانم سبک جدیدی در اذان را نیز طراحی کنم تا تحولی در این بخش ایجاد شود.
بر اساس گزارش خبرگزاری قرآن رقابت های رشته اذان تا زمان اذان ظهر در سالن شماره دو به پایان رسیده است. در این دوره 35 شرکت کننده از سراسر کشور حضور داشتند.
captcha