جهان بی‌نصیب از غدیر
کد خبر: 3637994
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳

جهان بی‌نصیب از غدیر

گروه جامعه: دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر استان اصفهان با اشاره به اینکه بر اساس خطبه غدیر، پیامبر(ص) همه مطلعان از مسئله غدیر را موظف به ترویج آن برای افراد بی‌اطلاع کرده است، گفت: باید کل بشریت را از موضوع غدیر مطلع کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دست افکن، دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر استان اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به تشریح اهمیت ترویج غدیر و ضرورت گسترش فعالیت‌های غدیری در کشور پرداخت و اظهار کرد: غدیر زلال حقیقت همیشه جاری است؛ شیعه برای غدیر و غدیر برای شیعه است و شیعه با غدیر معنا پیدا کرده و ماهیت وجودی خود را یافته است و بدون غدیر شیعه و تشیع معنایی نخواهدداشت. غدیر ریشۀ تمام فضیلت‌ها، شرافت‌ها، ارزش‌ها و به تکامل رسیدن ماست و نقطه عطف حقیقی در تاریخ اسلام است چرا که اکمال دین و اتمام نعمت در آن تحقق یافته است .

وی با تأکید بر اینکه غدیر نقطه پیشرفت علم و دانش بشری است چون اعلم ناس به خلافت منصوب شده است و شیرینی حق و تلخی باطل را به مردم جهان نشان می‌دهد در پاسخ به این سؤال که وظیفه ما در قبال این حادثه بزرگ چیست؟ گفت: باید اذعان کرد که غدیر خم حادثه‌ای است که به تمامی مسلمانان تعلق دارد و درک درست آن می‌تواند وضع کنونی مسلمانان را دگرگون کند، این حادثه می‌تواند محور وحدت مسلمانان باشد همانگونه که می‌تواند به عنوان دریچه‌ای برای ورود مسلمانان به عالم معرفت و شناخت امامت و ولایت باشد .

حجت‌الاسلام دست افکن افزود: وظیفه ماست که این حادثه را به طور شایسته به مسلمانان جهان معرفی کنیم تا زمینه مناسب برای آشنایی آنها با مسئله امامت و ولایت فراهم شود و امیدواریم امیرالمومنین(ع) ما را در این وظیفه یاری فرمایند که تا ابد این شعار را سر دهیم: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلاَم.

وی در همین راستا به اقداماتی که در استان اصفهان برای ترویج مفهوم غدیر صورت گرفته است اشاره کرد و گفت:برگزاری کلاس‌های غدیر در مدارس شهر، برگزاری جشنواره دانش آموزی مهر غدیر، راه اندازی سفره احسان امیر المومنین در روز غدیر، توزیع چهار هزار کتاب غدیر در بین مردم، برگزاری همایش دوسالانه ادیان اللهی (نقاشی و عکاسی با موضوع غدیر)، برگزاری همایش دانشجویی با موضوع غدیر شناسی و تبلیغ گسترده برای اطعام مومنین در روز عید غدیر(به تبعیت از سنت و سیره حضرت علی(ع) در اطعام مردم).

وی بر نقش هماهنگی‌های صورت گرفته در تهران و دستورات ارسالی از سوی نهادهای محوری بر برگزاری بهتر مراسم‌های مربوط به عید غدیر در استان‌ها اشاره کرد و گفت: اگر مسئولان از طریق وزارت کشور هماهنگ شوند و ابلاغ به استانداران جهت همکاری تمام دستگاه‌ها با بنیاد بین‌المللی غدیر صورت بگیرد و استانداران نیز دستورات لازم را به فرمانداران جهت همکاری با ائمه جمعه و دبیران شهرستان‌ها ارسال کنند، برپایی برنامه‌های دهه امامت و ولایت بهتر صورت خواهد گرفت.

دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر استان اصفهان به نقش مهم رسانه‌ها در همراهی مردم با جشن‌های غدیر نیز اشاره و خاطرنشان کرد: هرساله نشست خبری با بعضی از رسانه‌ها جهت ارائه گزارش و تشویق و ترغیب مومنین برای جشن‌های دهه امامت و ولایت و همچنین سخنرانی در بین مومنین در مساجد و نماز جمعه داریم .علاوه بر این مسئله در طول سال با هماهنگی روحانیون و ائمه جماعت مساجد کلاس‌های غدیرشناسی در مساجد برگزار می‌شود. همچنین با همکاری دفتر تبلیغات، حوزه علمیه برادران و خواهران و جامعه‌المصطفی جهت اعزام مبلغ در مکان‌های مختلف در دهه ولایت تعدادی از مبلغین به مناطق مختلف اعزام می‌شوند.

غدیر بهره‌ای است که نصیب کل بشریت شده است

وی در پاسخ به این سؤال که «نقش دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه را در گسترش معرفت جامعه نسبت به غدیر چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: غدیر متعلق به جهان اسلام و بلکه به کل بشریت است و اختصاص به شیعیان ندارد و تمام انسان‌ها در مقابل آن وظایفی دارند در حقیقت غدیر بهره‌ای است که نصیب کل بشریت شده است پس باید کل بشریت را از آن مطلع کرد.

حجت‌الاسلام دست افکن افزود: اگر ما به خطبه غدیر نگاه کنیم پیامبر تکلیفی را بر عهده تمام مسلمانان و هر کسی که پیام ایشان را تا قیامت می‌شنود گذاشته‌اند و آن این است که باید پیام غدیر را نگه داشته و به کسانی که نمی‌دانند ابلاغ کنند که این پیام در حقیقت پیام توحید و رسالت تمام انبیا است. بر همین اساس اگر حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در دروس خود مباحثی در رابطه با اهمیت و پاسداشت غدیر بگنجانند مناسب است .

وی تصریح کرد: مدیران حوزه‌‌های علمیه و اساتید دانشگاه‌ها هم می‌توانند دانشجویان را برای نوشتن پایان‌نامه‌های مرتبط با غدیر تشویق کنند. این کار می‌تواند قدمی باشد به سوی توجه به محتوای خطبه غدیر.

captcha