رسالت ناتمام رسانه در ابلاغ پیام غدیر
کد خبر: 3638685
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵
کارشناس امامت عنوان کرد:

رسالت ناتمام رسانه در ابلاغ پیام غدیر

گروه اندیشه: کارشناس حوزه امامت با انتقاد از نحوه مواجهه رسانه‌ها با مسئله غدیر تأکید کرد: غدیر تنها یک روز نیست بلکه یک جریان است که هدفش کمال بشریت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضوی‌پور، کارشناس حوزه امامت در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به بیان رسالت رسانه در قبال واقعه غدیر پرداخت و گفت: در خصوص غدیر و نوع تعامل رسانه با این واقعه باید به این نکته توجه داشته باشیم که غدیر فقط یک روز مشخص نیست. غدیر برآمده از یک جریان کهکشانی است که قرار است راه را از بی‌راه برای ما مشخص کند و بشر را به کمال خود رهنمون سازد. در این مسیر کهکشانی، پرفروغ‌ترین چراغی که مشاهده می‌کنیم، مسئله غدیر است. 
رضوی‌پور افزود: از امام صادق(ع) روایت داریم که غدیر بین روزهای قربان، فطر و جمعه مثل ماه است در میان ستارگان. ما باید از این رویداد به عنوان نقشه راه خودمان استفاده کنیم. پیامبر(ص) از ابتدای دعوت خودشان به این چراغ راه اشاره کردند. حتی در لیلةالمبیت، شخصیتی شایسته‌تر از امیرالمومنین(ع) برای همراهی خود نیافتند. در شیوه مواجهه با غدیر، باید توجه داشت که نباید به غدیر بماهو غدیر نگاه شود، چراکه غدیر یک سلسله و یک جریان است. 
کارشناس بنیاد امامت ادامه داد: ما دهه ولایت را از عید قربان آغاز می‌کنیم چراکه این عید نیز مرتبط با واقعه غدیر است. وقتی حضرت ابراهیم فرزندش را بر اساس رویای که دیده بود به قربانگاه برد و آن ماجرای معروف اتفاق افتاد و حضرت ابراهیم از آن امتحان الهی سربلند بیرون آمد، در آنجا خداوند مقام امامت را به ابراهیم عنایت فرمود: «إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا؛ من تو را پيشواى مردم قرار دادم (سوره 2 آیه 124).
وی در ادامه به اهمیت رسانه در احیای غدیر اشاره کرد و اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) در خطبه غدیر فرمودند که تا روز قیامت، ماجرای غدیر را حاضران به غائبان و پدران به فرزندان برسانند. این یعنی یک رسالت. خطاب پیامبر(ص) یک خطاب عام است. پیامبر(ص) سفارش کرد که هرکدام از ما که متوجه غدیر است، به عنوان یک رسانه شخصی پیام غدیر را به غایبان برساند. 
وی اضافه کرد: از هزار و چهارصد سال پیش تا امروز، علمای شیعه در این زمینه صاحب قدم بودند و به مقتضای هر عصری از امکانات موجود نهایت بهره را بردند تا این چراغ هدایتگر و پرفروغ را به همه مردم جهان معرفی کنند. اینجا بحث شیعه و سنی مطرح نیست، بلکه بحث بشریت مطرح است. غدیر راه آسمانی برای هدایت بشریت است. 
رضوی‌‌پور تصریح کرد: امروز ابزاری به نام رسانه در اختیار ما قرار گرفته است که به واسطه آن می‌توانیم این رسالت را به انجام برسانیم. در گذشته که رسانه‌های مکتوب موجود بود، علمای ما از آن ابزار بهره گرفتند و آثار بسیاری تدوین کردند. زیباترین اثری که می‌توان از آن نام برد کتاب الغدیر است که علامه امینی این اثر را تألیف کردند.
وی در ادامه به ذکر خاطره‌ای پرداخت و گفت: بنده مدیر کتابخانه امیرالمومنین(ع) که بزرگترین کتابخانه در خصوص امیرالمومنین(ع) در عالم اسلام به شمار می‌رود را در مشهد ملاقات کردم. ایشان کتابخانه‌ای تأسیس کرده است و کتاب‌هایی را از سراسر جهان گردآوری کرده است. ایشان می‌گفت من در این کتابخانه قریب بیست و پنج هزار جلد کتاب به پنجاه زبان جمع‌آوری کرده‌ام و حدسم این است که درباره امیرالمومنین(ع) بالای پنجاه هزار عنوان کتاب وجود داشته باشد. ایشان تعریف می‌کرد که هدف من از این کار این بود که مصادر کتاب الغدیر را گردآوری کنم تا مردم بدانند که این کتاب استناد دارد.
وی افزود: ایشان سختی بسیاری را در این راه تحمل کرده است. خودش تعریف می‌کرد که هر وقت سختی متوجه من می‌شد به محضر امیرالمومنین(ع) می‌رفتم تا اینکه یکبار یکی از فرزندان علامه امینی را دیدم و او ماجرایی از خواب یکی از بزرگان برای من تعریف کرد. ماجرا از این قرار بود که آن شخص، مرحوم علامه امینی را در خواب دیده بود که دستانش بسته بود. وقتی از علت این امر از علامه امینی سوال کرد، علامه با گریه پاسخ داد: من دستم از دنیا کوتاه شده است. امروز شما موظف هستید که از امیرالمومنین(ع) دفاع کنید! آن شخصی که خواب را دیده بود می‌گفت من با گریه از خواب بیدار شدم.
رضوی‌پور خاطرنشان کرد: در زمان‌های گذشته، علاوه بر علما که در زمینه رسانه‌های نوشتاری فعالیت می‌کردند، مردم عادی هم با برپایی مراسماتی در ترویج و احیای روز غدیر مشارکت داشتند. جالب است بدانید که در گذشته مردم فقط روز غدیر را جشن نمی‌گرفتند بلکه چند روز را عید می‌گرفتند.
وی در ادامه از نحوه پرداختن رسانه‌ها به موضوع غدیر انتقاد کرد و گفت: ما امروز رسانه‌های دیداری و نوشتاری را در اختیار داریم. چقدر از این هنرها استفاده کرده‌ایم و برای غدیر کار انجام داده‌ایم. ما بیاییم یک مقیاس بگیریم، وضعیتمان را بسنجیم و نمره بدهیم. به نظر من نمره قابل قبول نیست. چون ما نرفته‌ایم این رسانه‌ها را بشناسیم و از آنها استفاده بکنیم. ما چقدر از عنصر هنر داریم برای تبلیغ غدیر استفاده می‌کنیم؟
وی در پایان گفت: اگر علامه حلی و امینی و ... در زمان خودشان از رسانه‌های مکتوب برای دفاع از امیرالمومنین(ع) و معرفی شخصیت ایشان استفاده کردند، ما امروز از رسانه‌هایی که در اختیارمان است چه استفاده‌ای کرده‌ایم؟ آیا توانسته‌ایم آثاری را تولید کنیم که ماندگار شود؟ ما در این زمینه ضعیف هستیم.
captcha