نظام جامع آموزشی جامعه المصطفی(ص) متحول می‌شود/ تدریس 150 رشته
کد خبر: 3639609
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸
عباسی خبر داد:

نظام جامع آموزشی جامعه المصطفی(ص) متحول می‌شود/ تدریس 150 رشته

گروه حوزه‌های علمیه: معاون آموزش جامعه المصطفی العالمیه(ص) با اشاره به تحولات صورت گرفته در نظام آموزشی المصطفی در سال‌های اخیر گفت: امسال شعار ما ایجاد تحول در نظام جامع آموزشی جامعه المصطفی العالمیه(ص) با هدف مرجعیت‎بخشی به این نهاد علمی و دینی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام و المسلمین علی عباسی، معاون آموزش جامعه المصطفی العالمیه(ص) امروز 16 شهریور ماه در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید این نهاد  گفت: تلاش‌های علمی امروز ما مرهون و مدیون مجاهدت شهیدانی است که جان خود را در راه اسلام فدا کردند.
معاون آموزشی جامعه المصطفی العالمیه(ص) ضمن تبریک عید سعید غدیر افزود: غدیر از بزرگترین حوادثی است که در تاریخ اسلام رخ داده و تاکنون هم غدیر در بستر تاریخ تا امروز جاری است و انقلاب اسلامی ما هم جلوه ای از این حقیقت جاری در زمان است حقیقتی که موجب یاس کفار و دشمنان اسلام شده و می شود.
عباسی با اشاره به آیه ابلاغ و اکمال؛ غدیر را به تعبیر قرآن کریم روز اتمام دین و اکمال نعمت دانست و گفت: ابن روز روزی است که مومنان می‌توانند به افق‌های آینده حق در آینده نظر کنند؛ روزی که از دوره های گذشته مورد اهتمام تمامی مسلمین و به خصوص شیعیان بوده است و شواهد نشان می دهد پاسداشت این روز از همان ابتدای رخداد مد نظر بوده است و روایت متعددی از ائمه(ع) در فضیلت این روز و سنت‌های آن بیان شده است.
عباسی بیان کرد: علامه امینی صاحب الغدیر نقل کرده است که یکی از اعیاد مهم اسلامی که مسلمین در پاسداشت آن کوشا بوده اند روز عید غدیر است لذا نکوداشت غدیر مختص مقطع خاصی از تاریخ و یا جمعی از مسلمین نبوده است.
معاون آموزش المصطفی العالمیه با اشاره به شعار امسال جامعه المصطفی، که تحول نظام جامع آموزشی و مرجعیت علمی و معرفتی این نهاد بین‌المللی است تصریح کرد: نظام آموزشی جاری و فعلی المصطفی از نوعی پیشگامی و پیشتازی در عرصه علوم انسانی و اسلامی برخوردار است و المصطفی با تلاش های اساتید و مدیران توانسته است در این عرصه تراز ویژه ای را برای خود ثبت کند.
وی تنوع رشته‌ای برای طلاب را از ممیزات نظام آموزشی در جامعه المصطفی(ص) برشمرد و  بیان کرد: نظام جاری دارای تنوع آموزشی قابل قبول با بیش از 150 رشته علمی و آموزشی و تحقیق و پایان نامه نگاری به روش استاندارد و دارای مدرک رسمی و پذیرفته شده است همچنین دوره های مختلف حضوری و غیرحضوری داریم و بیش از 220 گروه آموزشی مشغول فعالیت علمی هستند.
معاون اسبق آموزش حوزه های علمیه با تاکید بر ضرورت ارزیابی مستمر در فرایند آموزشی ادامه داد: در یک نظام آموزشی پویا ارزیابی مستمر یکی از اصول گریزناپذیر برنامه ریزی آموزشی است؛ لذا در بعد کیفی، بازنگری و ارتقاء و روش‌شناسی مناسب آموزش و برنامه‌های درسی در دستور کار قرار دارد و در جهت کیفی نیز به دنبال تحول در نظام آموزشی هستیم.
معاون آموزشی المصطفی العالمیه با اشاره به تغییرات صورت گرفته در چند سال اخیر در المصطفی برای ایجاد تحول مطلوب بیان کرد: امروز شاهد عرضه نظام جدید آموزشی یا انعطاف و قدرت سازگاری بیشتر با نیازهای امروز زمان و صحنه بین المللی هستیم.
معاون اسبق آموزش حوزه های علمیه تصریح کرد: در این نظام جدید توجه جدی تری به سنت های حوزوی صورت گرفته و نظام سطوح لحاظ شده است در حالی که در گذشته نظام سطوح از سطح سه بعد وجود داشت ولی امروز از همان سطوح ابتدایی این نظام امکان‌پذیر شده است و طلاب می توانند در این سطوح تحصیل کنند.
معاون آموزش جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به حوزه‌های دانشی این مرکز و توسعه آن در سال های اخیر عنوان کرد: مشخص کردن شش نظام و حوزه دانشی فقه و اصول، قرآن و حدیث، حکمت و ادیان، تاریخ و سیره، علوم انسانی و فرهنگ و زبان حوزه های تشکیل دهنده نظام آموزشی در جامعه المصطفی است.
 عباسی با اشاره به حوزه‌های دانشی موجود در جامعه المصطفی(ص) اظهار کرد: در کنار این شش حوزه اصلی رشته ای توجه به ساحات خاص آموزشی نیز مدنظر است و بیش از ده حوزه آموزشی لحاظ و تعریف شده است که آموزش مذاهب اسلامی، آموزش مجازی، آموزش ویژه بانوان، آموزش کوتاه و میان مدت و آموزش های کاربردی و ... از جمله این موارد است.
معاون آموزش المصطفی عنوان کرد: امروز در نقطه شروع اجرای این طرح بزرگ هستیم و طبیعتا تحقق این طرح می تواند به مرجعیت بخشی المصطفی در عرصه آموزش و تعلیم و تربیت یاری برساند و همه بخش های صفی و ستادی بابد با همدلی این طرح را اجرا کنند و گام های اجرایی مشخصی نیز برای اجرای موفق این طرح ها برنامه ریزی خواهد شد.
یادآور می شود در این مراسم علاوه بر تلاوت قرآن، گروه تواشیح بین المللی نورالثقلین نیز به اجرای برنامه پرداختند همچنین آیات مقتدایی و اعرافی، رئیس هیئت امنای المصطفی و رئیس جامعه المصطفی(ص) به ایراد سخنرانی پرداختند و رسما سال تحصیلی جدید المصطفی آغاز شد. 
captcha