سرمدی بودن قرآن نشأت گرفته از وجود باریتعالی است
کد خبر: 3642601
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۴
حجت‌الاسلام خاموشی:

سرمدی بودن قرآن نشأت گرفته از وجود باریتعالی است

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: قرآن کریم، کلام الله مجید است، کلام خداست. خدا لایزال، سرمدی و ازلی و ابدی است و کلام الله هم سرمدی و ازلی و ابدی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در آیین اختتامیه طرح مادران قرآن که عصر امروز، 25 شهریورماه در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی برپا شد، گفت: قرآن کتاب عادی نیست چنانکه پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند «فضیلت‌ قرآن بر سایر کلام‌ها مانند فضیلت خدا بر بندگان است» یعنی خداوند غنای مطلق و بندگان فقر مطلق هستند و موجودات نیازمند و خداوند بی‌نیاز است و ایشان به موجودات وجود می‌دهد و خلق می‌کند یعنی ایجاد می‌کند.
وی ادامه داد: خداوند متعال قرآنش هم، چنین نقشی دارد، یعنی قرآن نقش ایجادی کلام‌های دیگر را دارد و نسبت سایر کلام‌ها با قرآن این است که اگر آن کلام‌ها از قرآن گرفته شده باشند، نسبت وجودی و فضل دارند و الا فضول الکلام هستند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: اگر شما بخواهید فهم ساحت هستی را پیدا کنید از چه چیز می‌توانید بهره‌گیری کنید؟ از مخلوق باری‌تعالی که خداوند است و نسبت میان اینها را کشف می‌کنید.
وی با اشاره به اینکه اعتباریات چون وضع قوانین مجلس‌ها و علائم راهنمایی و رانندگی را انسان‌ها قرار می‌دهند، بیان کرد: اگر بخواهیم بدانیم سرمنشأ این اعتبارات کجاست؟ از ناحیه عقول است که برترین اعتباریات آن است که شارع مقدس داخل این اعتباریات باشد، چون حسن و قبح عقلی، چنانکه عدل خوب است و ظلم بد است نشأت گرفته از عقل بما هم عقل است.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: می‌گوییم قرآن کریم، کلام الله مجید است، کلام خداست. خدا لایزال، سرمدی و ازلی و ابدی است و کلام الله هم سرمدی و ازلی و ابدی است.
وی با اشاره به آیه «تَنَزَّل‌ُ المَلائِکَةُ وَ الرُّوح‌ُ فِیها بِإِذن‌ِ رَبِّهِم‌ مِن‌ کُل‌ِّ أَمرٍ» گفت: در لیلةالقدر تنها اگر بخواهیم نزول قرآن را معیار بگیریم، معیار نخواهد بود. اگر در ادراک خود را به ساحت نبوی نزدیک کنید تلقی وحی بیشتر به تو نزدیک می‌شود و می‌توان آن را درک کند، چنانکه پیامبر اکرم(ص) به وجود مقدس حضرت علی‌بن ابیطالب فرمودند «تو آنچه من می‌شنوم، می‌شنوی و آنچه را که من می‌بینم، تو نیز می‌بینی، جز اینکه تو پیامبر نیستی، بلکه وزیر و جانشین هستی و در راه نیک گام برمی‌داری».
captcha