آیین اختتامیه طرح «مادران قرآنی» برگزار شد/ همراهی بیش از 80 مادر باردار و دارای فرزند خردسال
کد خبر: 3642603
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۴
با حضور حجت‌الاسلام خاموشی؛

آیین اختتامیه طرح «مادران قرآنی» برگزار شد/ همراهی بیش از 80 مادر باردار و دارای فرزند خردسال

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: آیین اختتامیه طرح مادران قرآن، عصر امروز، 25 شهریورماه با حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی همراه با تجلیل از 17 منتخب این طرح برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، آیین اختتامیه طرح مادران قرآن، عصر امروز، 25 شهریورماه با حضور حجت‌الاسلام خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و سیدخلیل رفیعی طباطبایی، مدیر مؤسسه فرهنگی تسنیم نور و با همراهی بیش از 80 نفر از مادران باردار و دارای فرزند خردسال در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی برپا شد.
این مراسم با تلاوت شفیعی، قاری نوجوان آغاز شد و سپس هادی ربیعی، کارشناس مجری شبکه قران و معارف سیما به اجرای برنامه پرداخت. سپس سیدخلیل رفیعی طباطبایی، مدیر مؤسسه فرهنگی تسنیم نور به سخنرانی پرداخت.
وی با اشاره به اجرای دوماه این طرح توسط این مؤسسه، اظهار کرد: شما مادران راه زیبایی را برای مؤانست با قرآن انتخاب کرده‌اید که همراه با آیات این کتاب آسمانی که اعجاز خداوند بر زمین است، هستید تا فرزندان خود را از این طریق در برابر آسیب‌های اجتماعی مصون کنید چرا که لحظه‌ای غفلت از فرزندان ممکن است زحمات سالیان شما را از بین ببرد.
رفیعی طباطبایی  اضافه کرد: این کتاب در طول 14 قرن همواره بیدار کننده و هدایت‌گر انسان‌ها از زمان نزول تا کنون بوده است. شما مادران به دلیل علاقه‌مندی به این آیین، فرزندان قرانی تربیت خواهید کرد. این کتاب، کتاب تحول کننده افراد سیاه دل است. چنانکه در آن مقطع تاریخ و در زمان عرب جاهلیت، پیامبر(ص) آمد با این کتاب تا انسان‌های مرد دل را زنده کند.
مدیر مؤسسه فرهنگی تسنیم نور با اشاره به برهه‌ای از تاریخ زمان پیامبر(ص) و اعجاز قرآن و آیات نورانی‌اش در جذب عرب جاهلی به اسلام، ادامه داد: این آیات در طول تاریخ از این قصه‌ها زیاد ساخته است.
وی با اشاره به ثروت بسیار حضرت خدیجه(س)، اظهار کرد: ایشان از زنانی بودند که در جامعه مردسالار و دخترکش عرب جاهلی، به این مکنت و دارایی رسیدند که این حکایت از مدیریت و نکته‌سنجی ایشان بوده است. همچنین ازدواج ایشان با رسول مکرم اسلام(ص) موجب افزون شدن ثروتشان به دلیل فراست و هوشمندی و شجاعت رسول الله(ص) شد.
رفیعی طباطبایی عنوان کرد: شما مادران در مسیر پاک و مقدسی وارد شده‌اید و فرزندان را اگر جز در این مسیر بخواهیم حرکت دهیم، می‌دانیم سر از کجا در خواهند آورد.
وی ادامه داد: سوره انسان، سوره‌ای است که در آن به ارزش‌های مهم دین اشاره شده است. این سوره، سوره‌ای است که حاوی مضامین اصول دین است که در آن به توحید، امامت، نبوت، معاد و عدالت است.
مدیر مؤسسه فرهنگی تسنیم نور اضافه کرد: با خود میثاق ببندید که این مسیر را رها نکنید و برنامه‌ریزی کنید تا سوره‌های دیگر از کلام الله مجید را حفظ کنیم. چرا که حفظ هر آیه، رتبه‌ای را در بهشت می‌دهد و به واسطه حفظ سوره‌های قرآن و آیاتش مراتب خود را در بهشت پربارتر کنیم.
بخش دیگر این مراسم پخش نماهنگی از سبک زندگی قرآنی با توجه به سخنان مقام معظم رهبری بود و در ادامه نیز مرشد میرزا علی به نقال‌خوانی در زمینه شأن نزول سوره دهر(انسان) پرداخت.
در ادامه نماهنگی از مراحل برپایی طرح مادران قرآنی به سمع و نظر حاضران در سالن رسید و سپس منیژه غنائیان، مسئول طرح مادران قرآنی ضمن خیر مقدم به حاضران در سالن، گفت: شاید اگر فراخوان حفظ سوره انسان یا هر یک از سوره‌های قرآن بین جوامع هدف عام‌تری از بانوان زده می‌شد جمعیت کثیری در آن شرکت می‌کردند.
وی ادامه داد: مؤسسه تسنیم نور با توجه به رسالت ویژه‌ای که در حوزه تعلیم و تربیت در کنار امکانات سخت‌افزاری و امور اردویی برای خودش در نظر گرفته است برای نخستین بار، دایره انتخاب جمعیت هدفش را برای انجام یک فعالیت قرآنی محدود کرده و به اصلی‌ترین مربیان تربیت در عرصه خانواده یعنی مادران و از آن محدودتر یعنی مادران باردار و دارای فرزندان خردسال پرداخته است.
غنائیان با اشاره به تعاملات ویژه‌ای که در راستای این طرح انجام شد، اظهار کرد: در نخستین قدم سراغ شهرداری تهران و حدود 10 مرکز فرهنگی رفتیم و در اوایل تعامل با این مراکز متوجه شدیم امکان اطلاع‌رسانی به مادران دارای این شرایط به دلایل متعدد کاملا موفق نخواهد بود و نتیجتا از میان تمام این حدود 10مرکز، تنها دو مرکز مجدانه و نه از سر وظیفه کاری بلکه صرفا به علت مطلوب بودن این تعامل همراهی‌های خوبی داشتند و سایر به رغم اطلاع‌رسانی اما خروجی بالایی نداشته‌اند.
مسئول طرح مادران قرآنی افزود: سپس رایزنی با مراکز درمانی پرتردد مثل انیستیتو پاستور ایران و درمانگاه‌هایی با مخاطبان جامعه هدف طرح را برگزیدیم که در حوزه همکاری جهت تبلیغات و اطلاع‌رسانی پاسخ بهتری دریافت شد.
غنائیان تصریح کرد: سپس 100 تراکت تبلیغاتی در سطح مناطق 11 و 12 شهر تهران، شاهد حضور بیش از 80 نفر از مادران در این طرح شدیم که امروز شاهد حفظ سوره مبارکه انسان توسط آنها هستیم.
مسئول طرح مادران قرآنی بیان کرد: تسهیلاتی که برای شرکت‌کنندگان و مراکز فرهنگی همراه در این عرصه در نظر داشتیم بهره‌مندی از اردوگاه نور کرج برای تمامی شرکت‌کنندگان و برگزاری سه دوره کارگاه آموزشی مفاهیم تربیتی و روان‌شناختی و اعتقادی سوره انسان در دو مرکز فرهنگی و خانه فرهنگ بود.
غنائیان بیان کرد: خوشبختانه نگاه مادران حاضر در این کارگاه‌ها نسبت به تدبر در آیات این سوره تغییر قابل مشاهده‌ای پیدا کرد و منجر به شرکت در این مسابقه ارزشمند شد.
وی ادامه داد: امروز حضور 70 بانوی حافظ سوره انسان را شاهدیم که در فرصتی اندک عاشقانه و با درکی عمیق سوره انسان را حفظ کرده‌اند و آنچه از زبان بسیاری از آنان در طول دوره ارزیابی شنیدیم این بود که ما پس از مدت‌ها توفیق پیدا کردیم به قرآن سری بزنیم و بعضا اذعان داشتند که نخستین بار است که برای حفظ یک سوره تلاش کرده‌‌اند.
مسئول طرح مادران قرآنی بیان کرد: به دلیل مشغله‌های ویژه جمعیت دف به منظور ترغیب و حفظ انگیزه آنها، کانال تلگرامی مادران قرآنی هر شب با قرار دادن مطالب انگیزشی، می‌کوشد مادران را در این مسیر همراهی و تشویق مستمر داشته باشد.
وی اضافه کرد: با توجه به فاصله کوتاه روز 25 ذی‌الحجه، با برنامه‌های جهانی شیرخوارگان حسینی، تمام مادران خود را مکلف ‌کنند که با عنوان حافظان سوره انسان برای استقبال محرم آماده شوند و چه استقبالی بهتر از حفظ، تدبر و تعمق در قرآن برای مادران، کلیدی‌ترین مربیان تربیتی فرزندان.
مسئول طرح مادران قرآنی بیان کرد: امید داریم بانوان و مردان مسلمان هموطن ما قدردان خانواده این نعمت بزرگ الهی که به امانت در اختیار دارند باشند و برای شادمانی و سعادت خانواده خود به قرآن و اهل‌بیت(ع) توسل داشته و با تلاش و تحصیل حافظان کیان خانواده خود را حفظ کنند.
حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی سخنران دیگر این آیین بود. وی گفت:  قرآن کتاب عادی نیست چنانکه پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند «فضیلت‌ قرآن بر سایر کلام‌ها مانند فضیلت خدا بر بندگان است» یعنی خداوند غنا مطلق و بندگان فقر مطلق هستند و موجودات نیازمند و خداوند بی‌نیاز است و ایشان به موجودات وجود می‌دهد و خلق می‌کند یعنی ایجاد می‌کند.
وی ادامه داد: خداوند متعال قرآنش هم، چنین نقشی دارد، یعنی قرآن نقش ایجادی کلام‌های دیگر را دارد و نسبت سایر کلام‌ها با قرآن این است که اگر آن کلام‌ها از قرآن گرفته شده باشند، نسبت وجودی و فضل دارند و الا فضول الکلام هستند.
حسن ختام این برنامه تجلیل از 17 نفر از بانوان برگزیده طرح مادران قرآنی به همراه رابطین فعال قرآنی این طرح و همچنین دو نفر از فعالان حوزه فیلم و عکس این طرح بود.
یادآور می‌شود، طرح مادران قرآنی به همت مؤسسه تسنیم نور و با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری  از مردادماه امسال به مدت دو ماه با حضور بیش از 80 نفر از مادران باردار و یا دارای فرزندان خردسال با محوریت حفظ، توجه به مفاهیم و تفسیر سوره مبارکه انسان انجام گرفت که در 11 شهریورماه آزمون شفاهی آن اخذ شد و همزمان با 25 ذی‌الحجه نیز آیین اختتامیه آن برپا شد.
گزارش تصویری این آیین را اینجا ببینید.
captcha