ناگفته‌هایی از سرنوشت نامعلوم نوشت‌افزار اسلامی-ایرانی‌
کد خبر: 3642884
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸

ناگفته‌هایی از سرنوشت نامعلوم نوشت‌افزار اسلامی-ایرانی‌

گروه جامعه: یکی از تولیدکنندگان بزرگ نوشت‌افزار ایرانی-اسلامی کشور با انتقاد از روند مدیریتی این حوزه فرهنگی در کشور و عدم حمایت مسئولان از تولید نوشت‌افزار‌ اسلامی-ایرانی گفت: امروز کشورهای غربی با قدرت بسیار ابزار فرهنگی خود را به کشور ما صادر می‌کنند و ناخودآگاه می‌بینیم که تمام ابزار فرهنگی کشور تبدیل به محصولات فرهنگی دیگر کشورها‌ شده و این بخاطر این است که ما نخواسته‌ایم به درستی در این عرصه فعالیت کنیم.

رضا حدیدی، مدیر شرکت تولید نوشت افزار ایرانی- اسلامی با برند آزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به چگونگی حمایت‌ها، تشویق‌ها و کمبود‌هایی که در عرصه نوشت‌افزارهای ایرانی-اسلامی وجود دارد، گفت: چهار سال است که در این زمینه فعالیت خودمان را شروع کرده‌ایم. شما نکته خوبی را مطرح کردید، چراکه ما در این چند سال حمایت که نشدیم هیچ حتی حمایت هم کردیم.

وی ادامه داد: زمانی‌که ما برای هرکدام از محصولات نوشت‌افزار ایرانی-اسلامی قصد ارائه به بازار را داشتیم باید با افراد خاص قرارداد می‌بستیم و درصدی از فروش را به آنها اختصاص می‌دادیم. متاسفانه ضعف‌های پایه‌ای در این حوزه وجود دارد که تولیدکنندگان این عرصه را در وضعیت فعلی نشانده است که بعد از مدت‌ها، هنوز می‌بینیم فضای بازار تا چه حد مملو از شخصیت‌های خارجی است و درصد بسیار کم و جزئی را از شخصیت‌های ایرانی-‌اسلامی در بازار کشور به‌خود اختصاص داده‌اند.

این تولیدکننده نوشت‌افزار اسلامی-ایرانی افزود: تمام این کمبودها نشان دهنده این است که مدیریت در سطح کلان این قضیه خوب انجام نشده و با توجه به پیشرفت‌های داخلی در این عرصه هنوز این عدم مدیریت دیده می‌شود. امروز عرضه این محصولات و پرداختن به آن صرفا در یک زمان مشخصی است و بعد تا سال آینده به فراموشی سپرده می‌شود؛ لذا می‌بینیم که در سطح بازار فراوانی محصولات خارجی نسبت به تولیدات و محصولات ایرانی-‌اسلامی به چه حد می‌شود.

http://iqna.ir/files/fa/news/1396/6/22/629243_221.jpg

حدیدی در پاسخ به این سوال که آیا مسئولان توانسته‌اند با این فرایند فعلی دغدغه و مطالبات مقام معظم رهبری را محقق کنند، گفت: بارها در بیانات ایشان دیده‌ایم که دغدغه حوزه کودک و ابزار مربوط به آنها چقدر برایشان اهمیت دارد و جزو دغدغه‌های اصلی ایشان است، اما با این حال هنوز متوجه نمی‌شوم که چرا مسئولان نمی‌خواهند به این قضیه اهمیت دهند.

وی تصریح کرد: ما امروز بیشترین کم‌کاری را در حوزه نوشت‌افزارهای ایرانی-اسلامی می‌بینیم. چرا تاکنون آنطور که باید شخصیت‌پردازی نشده؟ چرا تولید انیمیشن اثرگذار نداریم؟ چرا انیمیشن‌هایی با محتوای خوب تولید نمی‌کنند تا ما هم فضایی را داشته باشیم که بتوانیم محصولاتمان را با توجه به آنها طراحی کنیم؛ متاسفانه همان قدیمی‌ها را هم که کار می‌کردیم، به راحتی و با هردلیلی که شد از بین بردند.

این تولیدکننده عرصه محصولات نوشت‌افزار ایرانی‌-اسلامی در ادامه گفت: در بحث شکرستان، کلاه قرمزی، پهلوانان و یا سنجد ببینید که چطور از بین رفتند؛ همه این شخصیت‌ها در یک زمان کوتاه ‌می‌آیند و دوباره از بین می‌روند؛ این اتفاق باعث می‌شود که مخاطب ما هم سردرگم شود.

حدیدی تصریح کرد: بارها روی شخصیت‌های ملی برنامه‌ریزی کردیم اما با شکست روبه‌رو شدیم؛ به‌عنوان مثال در 5 سال متوالی تولید و برنامه‌ریزی داشته‌ایم که با سبک جدید تولیدات کشور و با توجه به شخصیت‌های تلویزیونی داخلی محصول نویی را عرضه کنیم و به همان نسبت تولید هم داشته باشیم اما به ناگاه یا آن شخصیت از بین رفت یا حمایتی دیده نشد؛ این دقیقا کاری است که تولیدکنندگان خارجی انجام می‌دهند؛ به طوری که با ایجاد چند قسمت طولانی مدت شخصیت‌های جدیدشان را ارائه می‌کنند و به همان نسبت محصولات جانبی را تولید می‌کنند واین یک سیاست کاری در عرضه این محصولات است، که هم برای مصرف کننده و هم برای تولیدکننده مفید است و در نهایت ابزار فرهنگی یک کشور به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

http://iqna.ir/files/fa/news/1396/6/22/629255_740.jpg

وی بیان کرد: امروز کشورهای غربی با قدرت بسیار ابزار فرهنگی‌‌شان را به کشور ما صادر می‌کنند و ناخودآگاه می‌بینیم تمام ابزار فرهنگی کشور تبدیل به محصولات کشورهای دیگر شده است؛ این بخاطر این است که ما نخواسته‌ایم فعالیت کنیم؛ اگر فعالیت کرده بودیم ما هم ابزار فرهنگی برای صادرات داشتیم. چرا ما نباید داشته باشیم و در این حوزه اینقدر عقب هستیم؟ به این دلیل که برای این حوزه فرهنگی بودجه خوبی اختصاص داده نمی‌شود و همچنین خوب این بودجه فعلی خوب به‌کار گرفته نمی‌شود و به آن اهمیت نمی‌دهند. اگر بودجه فرهنگی این عرصه به درستی به‌کار گرفته می‌شد امروز وضعیت کشور ما در این عرصه به این میزان و در این شرایط نبود.

حدیدی اظهار کرد: ما همانطور که رهبر عزیز انقلاب در حوزه فرهنگ بارها و بارها این قضیه را تاکید داشته‌اند و از دغدغه‌های ایشان است در این عرصه فعالیت می‌کنیم. خاطرم هست که چهار سال پیش زمانی که در این عرصه وارد شدیم باعث خوشحالی ایشان شد و خبرش به ما رسید که ما را دلگرم به ادامه فعالیت کرد؛ لذا عاجزانه درخواست دارم هر مسئولی که می‌تواند در این قضیه کار موثر و مفیدی را انجام دهد وارد شود و کمک کند.

این تولید‌کننده نوشت‌افزار ایرانی-اسلامی با تاکید بر ضرورت هم‌افزا‌یی و همراهی دستگاه‌های فرهنگی کشور در این عرصه گفت: باید دست به دست یکدیگر دهیم، تا تولید‌کننده این محصولات، سازنده انیمیشن، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، آموزش و پرورش و همه نهادهای اثرگذار با هم در این راستا قدم بردارند تا فضایی را ایجاد کنند برای رونق این عرصه و تولید و صادرات این محصول فرهنگی؛ مشوق کار خوب تولیدکننده این است که شخصیت داشته باشد تا بتواند آن را چاپ کند. امیدوارم دست دلالان را هم از این عرصه حذف کنیم و تبدیل به یک ریشه با استخوان‌بندی محکم کنیم و بعد هم روی بحث درآمدی آن کار کنیم.
captcha