معلمان با سلیقه و درایت شور حسینی را در دانش آموزان با شعور همراه کنند
کد خبر: 3643635
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۸
فرشیدی:

معلمان با سلیقه و درایت شور حسینی را در دانش آموزان با شعور همراه کنند

گروه جامعه: دبیرکل کانون مدارس اسلامی معتقد است که انتقال مفاهیم عاشورایی نیاز به ذوق و سلیقه معلم دارد تا در هر موضوعی نمود پیدا کند و به جذاب ترین شکل ممکن ارائه شود.

محمود فرشیدی، دبیرکل کانون مدارس اسلامی در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، بر ضرورت همراهی شور حسینی با شعور حسینی تأکید و تصریح کرد: شور حسینی مقدمه شعور است و باید از این مهم به عنوان مقدمه ای برای رسیدن به معنا استفاده کرد، اما نباید در این مرحله متوقف شد تا به شعوری که پیاده سازی احکام دین را در پی دارد نرسید.

عزت نفس در ارادتمندان به امام حسین(ع)

وی پیام عاشورا را درسی برای دانش آموزان خواند که باید در قالب دروس مختلف برای آنان تبیین شود و گفت: به طور مثال هنگامی که فرزندان سیدالشهدا در اسارت بودند، به آنان نان تعارف می شد و آنها نمی پذیرفتند و می فرمودند ما صدقه قبول نمی کنیم. این عزت نفسی که مبنای تربیتی امام حسین(ع) بوده است باید به عنوان الگویی به دانش آموزان آموزش داده شود تا دریابند که ارادتمند امام حسین(ع) باید عزت نفس داشته باشد.

فرشیدی دفاع از ارزش های اسلامی را از دیگر درس های کربلا خواند و اظهار کرد: امام حسین(ع) تا پای جان برای دفاع از ارزش های اسلامی ایستادگی کردند و تا مرز شهادت در برابر ظالم مقاومت کردند؛ اینها اموری است که باید برای دانش آموزان در قالب های مختلف بیان شود.

دبیرکل کانون مدارس اسلامی بر ضرورت آشنایی دانش آموزان با عواطفی که بین حضرت زینب(س) و امام حسین(ع) و همچنین حضرت ابوالفضل(ع) با کودکان برقرار بوده است اشاره و عنوان کرد: امروز دنیای غرب خانواده را به اضمحلال کشیده است و شأن آن رانادیده می گیرد و درصدد ترویج این فرهنگ در سایر کشورها نیز است در صورتی که چنین الگویی برای مسلمانان وجود دارد و سبب سامان زندگی آنان می شود.

فرشیدی به رعایت حجاب و عفاف در صحرای سوزان کربلا توسط یاران امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: پایبندی به این اصل دینی در چنین شرایط سختی نشان از اهمیت این حکم الهی دارد و بیان این موضوع می تواند بر دانش آموزان تأثیرات مثبتی داشته باشد. ممنوعیت گفت وگو بر سر ارزش ها درس دیگری است که از عملکرد سیدالشهدا(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) می توان گرفت که در دنیای امروز کاربرد فراوانی دارد.

وی با بیان اینکه برخی افراد از اخلاص مردم عزادار سوءاستفاده می کنند و این فرصت بی نظیر تربیتی برای آنان به دکان تبدیل می شود، گفت: آنچه در مکتب امام حسین(ع) ارزش دارد، اخلاص است و این امر در جریان پایمردی ومردانگی 72 تن نیز ثابت شد، گوشزد کردن این مهم به دانش آموزان می تواند آنان را به تبعیت همراه با معرفت که خالصانه، صادقانه و مستحکم است برساند.

فرشیدی بر فراگیری درس آزادگی از عملکرد حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) تأکید و تصریح کرد: باید دانش آموزان را به سمتی ببریم که به سرنوشت امام حسین(ع) و یزید بیشتر توجه کنند تا بدانند عاقبت خیر و شر به چه نحوی ترسیم می شود چرا که سالیان سال است که عالمیان بر مظلومیت و بر حق بودن حسین(ع) گواهی می دهند اما از یزید و یزیدان با خفت و خواری یاد می شود.

وی با بیان اینکه درس های اشاره شده از سبک زندگی عاشورایی می تواند در کنار برگزاری مراسم های مذهبی به دانش آموزان آموزش داده شود، تصریح کرد: در چنین شرایطی شور حسینی شکل گرفته به شعور تبدیل می شود و تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. دین اسلام بر پایه شعور، عقلانیت و اندیشه شکل گرفته است؛ بنابراین عزاداری های توصیه شده نیز نباید از این قالب تهی باشد.

فرشیدی به بیان تفاوت های فعالیت های آموزشی با پرورشی پرداخت و گفت: فعالیت های آموزشی معلم محور است ولی فعالیت های پرورشی دانش آموز محور است و معلم در پشت میدان فعالیت می کند بنابراین می توان از ظرفیت فعالیت های پرورشی برای انتقال معنا بیشترین بهره را برد. تبیین واقعه عاشورا و بهره مندی از مضامین والای آن برای معرفی به دانش آموزان در مدارس صورت می گیرد اما نیاز به تقویت بیشتر و فرهنگسازی دارد.

دبیرکل کانون مدارس اسلامی بر ضرورت بهره مندی از ابزار هنر برای انتقال مفاهیم تأکید و تصریح کرد: یکی از خلأهای آموزشی ما عدم بهره مندی از سرود است که می تواند دانش آموزان را سر ذوق بیاورد. انتقال مفاهیم عاشورایی نیاز به ذوق و سلیقه معلم دارد تا در هر موضوعی نمود پیدا کند و به جذاب ترین شکل ممکن ارائه شود.

فرشیدی با اشاره به بمباران شبهه افکنی در فضای مجازی نسبت به مقدسات گفت: جلسات پرسش وپاسخ برای پاسخ دهی به پرسش های روز از اهمیت به سزایی برخوردار است و این مهم باید توسط کارشناسان بررسی و پیش از آنکه به یک معضل برای جوانان تبدیل شود پاسخ کارشناسی بیابد.

این وزیر آموزش پرورش دولت های گذشته راه اندازی حرکت های خیریه را یکی از راه های تدوام مسیر امام حسین(ع) دانست و گفت: اولیای مدرسه باید به نحوی برنامه ریزی کنند که دانش آموزان صرفا در مقطع شور حسینی توقف نکنند، هر چند این مقطع نیز مهم و اثرگذار است اما همراه شدن با شعور یک ضرورت است.

captcha