مچ‌بندهای الکترونیکی اثرات خوبی بر حجاج داشت/ حج ایران با 70 درصد زائر بالای 50 سال
کد خبر: 3643895
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴
محمدی خبر داد:

مچ‌بندهای الکترونیکی اثرات خوبی بر حجاج داشت/ حج ایران با 70 درصد زائر بالای 50 سال

گروه جامعه: رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه 70 درصد زائران حج 96 بالای 50 سال سن داشتند، از رضایت حجاج از حج جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حمید محمدی، رئیس سازمان حج و زیارت امروز سه‌شنبه 28 شهریور ماه طی نشستی خبری با اصحاب رسانه به ارائه گزارشی از روند برگزاری حج تمتع سال جاری پرداخت و عنوان کرد: امسال حجی عزتمندانه توأم را آرامش و امنیت برگزار شد. حجی که به حق مورد انتظار مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، دولت و مردم بود.

وی با اشاره به مشکلات حج سال جاری گفت: قطع روابط سیاسی و فضای منفی در ایران در خصوص حج مشکلاتی را به وجود آورد. مسئولان نسبت به سلامت و عزت حجاج نگران بودند و در فضای مجازی مخالفت‌هایی که بعضاً با اصل فریضه حج بود، صورت می‌گرفت. ما پس از توافق با عربستان چهار ماه با تأخیر وارد عملیات اجرایی حج شدیم و این در حالی بود که بسیاری از زیرساخت‌های ما از دست رفته بود.

محمدی در ادامه با اشاره به اینکه 20 درصد کل حجاج حاضر در حج یعنی حدود 500 هزار نفر افزایش یافته بود، گفت: تعداد حجاج ایران نیز 35 درصد افزایش یافته بود در حالی که امکانات مدینه و مشاعر ثابت بود و در مدینه نیز بسیاری از هتل‌ها تخریب شده بود به همین دلیل بسیاری از کشورها مدت اقامت زائران خود را در مدینه به یم یا دو شب کاهش داده بودند اما ما توانستیم زائران خود را پنج شب در این شهر اقامت دهیم.

وی افزود: زیرساخت‌های تغذیه و مدیریت مانند مقر بعثه و ... نیز به سایر کشورها اجاره شده بود و ما به سختی توانستیم آشپزخانه‌ها‌‌ی مرکزی خود را راه‌اندازی کنیم. مشکل بعدی ما هم اعزام 86 هزار زائر بود در حالی که دو شرکت هواپیمایی سعودی از اعزام زائران ما به حج انصراف داده بودند و ما به سختی توانستیم پرواز زائران را از ظرفیت موجود کشور تأمین کنیم که بر همین اساس 75 درصد حجاج توسط هواپیمایی ایران به عربستان منتقل شدند.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه به بیان نقاط قوت حج سال جاری پرداخت و گفت: در جلسات توجیهی حج امسال زائران را به خوبی نسبت به وضعیت حج توجیه کردیم که نتایج حاصل از این کار را در موسم حج شاهد بودیم. از سوی دیگر برنامه ویژه‌ای برای ایام تشریق در نظر گرفته شده بود و استقرار زائران در مزدلفه در شب دهم صورت گرفت و زائران صبح به منا رفتند برنامه‌ زمانبندی عید قربان و روزهای 11 و 12 ذی‌الحجه نیز به خوبی صورت گرفته بود و در آرامش حجاج نقش مهمی داشت.

 مچ‌بندها اثرات روانی خوبی داشت

وی در خصوص مچ‌بندهای زائران نیز گفت: این مچ‌بندها اثرات روانی خوبی داشت و زائران را مطمئن می‌‌‌کرد که گم نمی‌شوند و از آنجایی که نرم‌افزار این مچ‌بندها در تلفن‌های همراه زائران نیز نصب شده بود هر کسی که گم می‌شد توسط زائرانی که این نرم‌افزار را نصب کرده بودند به کاروان خود هدایت می‌شد و همین مسئله موجب افزایش تعداد راهنماهای ما شده بود.

محمدی به مسئله امنیت غذایی حجاج نیز اشاره کرد و گفت: برای این مسئله تمهیدات ویژ‌ه‌ای اندیشیده شده بود و امنیت و بهداشت غذا کنترل می‌شد. پوشش بیمه‌ای زائران نیز افزایش یافته و 40 درصد هتل‌های مکه نیز هتل‌های جدید بودند.

وی اضافه کرد: امسال 15 هزار زائر اهل سنت در حج حضور داشتند که ساز و کار ویژه‌ای برای آنها در نظر گرفته شده بود. زائران اهل سنت روز هشتم ذی‌الحجه به عنوان یوم‌الترویه باید در منا باشند که در سال‌های گذشته کارگزاران حج در این روز آنجا حضور نداشتند اما امسال همه کارگزاران حج در هشتم ذی‌الحجه در منا بودند و روز نهم نیز به عرفات منتقل شدند. در سال‌های گذشته بخش پزشکی ما در منا و عرفات فعال بود اما مجوز نداشت که امسال مجوز این فعالیت را نیز گرفتیم.

محمدی با اشاره به آموزش‌های ارائه شده به حجاج برای مقابله با گرمازدگی، گفت: اقدامات پیشگیرانه لازم نیز در این خصوص انجام شده بود که همین مسائل موجب شد تعداد گرمازدگی حجاج کاهش داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: جمعیت حجاج امسال ما 81 هزار نفر و بقیه عوامل اجرایی حج بودند که از این تعداد حجاج، 1.3 درصد زیر 30 سال، (هزار و 180 نفر)، 28 درصد بین سن 30 تا 50 سال و 70 درصد حجاج میز بالای 50 سال تا 100 سال سن داشتند که این جمعیت با سن بالا مشکلات خاص خود را برای حج‌ ایجاد می‌کند اما در مجموع حجتج از حج امسال راضی بودند.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه گفت: تا امروز 65 هزار حاجی به کشور بازگشته‌اند و اکنون 21 هزار نفر در عربستان هستند (13 هزار نفر در مدینه و هشت هزار نفر در مکه) که تا چهارم مهر ماه همه به کشور بازخواهند گشت.

وی در پاسخ به این سؤال که میزان همراهی و همکاری مسئولان عربستان چگونه بود؟ گفت: هماهنگی خوبی با مسئولان حج عربستان وجود داشت و مشکلاتی که بروز می‌کرد حل می‌شد. یعنی اراده بر این بود که مشکلات حل شود.

محمدی در خصوص آزمایش DNA هفت نفر از خانواده شهدای منا نیز گفت: این خانواده‌ها در حج امسال میهمان سازمان حج و زیارت بودند و قبل از آغاز ایام تشریق آزمایش از آنها گرفته شد و اکنون هم در حال پیگیری نتایج این آزمایش و مشخص شدن محل به خاک‌سپاری این شهدا هستیم.

وی در مورد برگزاری عمره گفت: نحوه برگزاری حج تمتع در تصمیم مسئولان برای حضور در عمره مؤثر بود که نتایج این مسئله هم خوب بود اما بحث عمره سازوکار ویژه‌ای می‌طلبد که باید فراهم شود و در این زمینه مسئله قطع روابط سیاسی مهم است و ما نیاز به الزاماتی داریم که باید بر روی آن توافق شود و در حال حاضر در حال بحث بر روی آن هستیم. در عمره باید محلی برای حمایت از زائران ما تعریف شود. این مسئله در حج تعریف و مشکل حل شد از سوی دیگر باید مسئله پروازها و ... نیز مورد بررسی و مسائل مرتفع شود.

پیگیری مسئله تعرض به روحانی ایرانی

رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سؤال ایکنا که با توجه به قطع روابط سیاسی ایران و عربستان چگونه مسئله تعرض به روحانی ایرانی پیگیری خواهد شد؟ گفت: مسئولان وزارت امور خارجه از ابتدای حج در عربستان بودند و بخش پیگیری این موضوع در دفتر نمایندگی ما انجام می‌شود و ما قطعاً این مسئله را پیگیری می‌کنیم.

وی در خصوص میزان سوغات خریداری شده توسط حجاج گفت: نسبت به سال‌های گذشته کمتر بود و ما هیچ هواپیمای باری برای بار حجاج اجاره نکردیم و میزان بار حجاج استاندارد بود. اما باز هم باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.

محمدی در خصوص فاجعه منا گفت: منظور ما از پیگیری فاجعه منا ریشه‌یابی و بررسی علل و عوامل آن است که مسئله دیه بخشی از این پیگیری‌ها را در بر می‌گیرد. پیگیری فاجعه منا از مطالبات جدی ما بوده و ما در این خصوص غفلت نکرده‌ایم. وزیر حج عربستان هم اعلام کرده است در حال پیگیری این مسئله هستند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک میلیون و 350 هزار نفر در نوبت اعزام به حج تمتع هستند و اگر سهمیه 80 هزار نفری ما باقی باشد 17 سال طول می‌‌کشد تا همه کسانی که فیش حج دارند به حج اعزام شوند، گفت: بعید است تا سال‌های بعد ثبت‌نام جدید در این خصوص داشته باشیم. شش میلیون نفر هم در نوبت اعزام به عمره مفرده هستند.

رئیس سازمان حج و زیارت از فعالیت دفاتر نمایندگی حج ایران در عربستان تا اوایل محرم خبر داد و گفت: طبق قوانین عربستان دفاتر همه کشورها می‌توانند از ابتدای شوال تا محرم در این کشور فعالیت کنند.

وی در خصوص نظارت بر قیمت فیش‌های حج گفت: ما برای انتقال فیش‌های حج ضوابطی داریم اما در خصوص قیمت ما ورود نمی‌کنیم چون مردم خود فیش خریده‌اند و حق دارند در خصوص آن تصمیم بگیرند. قیمت حج هم وابسته به عرضه و تقاضای مردم است.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص عتبات هم اظهار کرد: در حال حاضر 45 درصد کاروان‌های عتبات عالیات هوایی و 55 درصد زمینی هستند که قیمت کاروان‌های هوایی یک میلیون و 300 هزار تومان تا یک میلیون و 900 هزار تومان است و قیمت کاروان‌های زمینی هم 800 هزار تومان تا یک میلیون و 300 هزار تومان است که تلاش داریم تعداد کاروان‌های هوایی را افزایش دهیم. به صورت روزانه نیز دو هزار تا دو هزار و 200 نفر به عتبات مشرف می‌شوند که این تعداد در ماه محرم افزایش پیدا می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: از ششم آبان ماه نیز اعزام‌های عادی به عتبات قطع و زائران برای اربعین عازم عتبات می‌شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص سفر به سوریه نیز گفت: مترصد فراهم شدن پیوست امنیتی توافقنامه صورت گرفته با مسئولان سوری هستیم و دولت سوریه باید ساز و کار امنیتی سفر زائران را فراهم کند.

وی در خصوص سفر اربعین نیز گفت: سازمان حج و زیارت یکی از کمیته‌های ستاد مرکزی اربعین است و صرفاً مسئولیت ثبت‌نام و اعزام را بر عهده دارد و اکنون علاقه‌مندان در حال ثبت‌نام در سامانه سماح و دریافت ویزا هستند.

محمدی خاطرنشان کرد: برای ثبت‌نام 25 هزار تومان هزینه درمان و بیمه و 40 دلار نیز هزینه ویزا است که معادل ریالی آن پرداخت می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که پس از هر انفجاری در عتبات مسئولان سازمان حج و زیارت اعلام می‌کنند که زائران شهید شده با کاروان‌های آزاد به عتبات سفر کرده‌اند، آیا اقدامی برای حمایت از زائران در قبال این کاروان‌ها انجام نمی‌دهید؟ گفت: در این زمینه نابسامانی وجود دارد و افرادی که ذی‌صلاح نیستند و مجوز ندارند در این زمینه فعالیت می‌کنند ما دو هزار و 470 دفتر زیارتی داریم به صورت آنلاین هم ثبت‌نام می‌کنیم و مدام هم اعلام می‌کنیم که کاروان‌های آزاد در خصوص مسائل امنیتی غفلت می‌‌کنند و پوشش بیمه و درمان هم ندارند.

وی تصریح کرد: کسانی که با کاروان‌های آزاد سفر می‌کنند باید تبعات این اقدام را بپذیرند و ما مدام در این زمینه هشدار می‌دهیم. هر کسی هم که در کاروان‌های سازمان حج و زیارت ثبت‌نام می‌کند پیامی از این سازمان مبنی بر ثبت‌نام در کاروا‌ن‌های مجوز دار دریافت می‌کند.

محمدی در پایان گفت: مذاکرات حج سال آینده از اواخر آذر ماه انجام می‌شود اما اکنون کارشناسان ما در عربستان در حال بررسی مسکن و انجام مقدمات کار هستند.


captcha