میانمار و فلسطین؛ دو اولویت‌ برنامه کاری رئیس‌جمهور در نیویورک
کد خبر: 3644231
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
صباح زنگنه تأکید کرد:

میانمار و فلسطین؛ دو اولویت‌ برنامه کاری رئیس‌جمهور در نیویورک

گروه سیاسی: کارشناس مسائل سیاسی تأکید بر حمایت از مسلمانان روهینگیا و مقاومت ملت فلسطین را دو اولویت اصلی روحانی در مدت حضور در نیویورک دانست و گفت: رئیس‌جمهور براساس رویکرد حمایت از مظلومان در جهان باید وظایف دولت‌ها و سران کشورها در خصوص توجه به مسلمانان روهینگیا و ضرورت توقف نسل‌کشی آنها را یادآور شده و نگذارد این مسئله به حاشیه رفته و کمرنگ شود.

«صباح زنگنه» کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره مهمترین مسائل و اولویت‌های رئیس‌جمهور در مدت زمان حضور در نیویورک به ویژه در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل و دیدار با مقامات سایر کشورها و رسانه‌ها گفت: امروز مسائل و موضوعات مهمی در سطح منطقه و جهان در حال وقوع است که موضع‌گیری جمهوری اسلامی ایران درباره آنها در مجامع بین‌المللی از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

توجه به میانمار و فلسطین؛ اولویت‌های مهم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک
  
وی ادامه داد: اولین موضوع ایجاد امنیت و ثبات در منطقه غرب آسیا و تشریح نقش جمهوری اسلامی تا به حال و پس از آن در این خصوص است. مسئله مهم دیگر که باید مدنظر رئیس‌جمهور در گفت‌وگوهای دوجانبه و چندجانبه قرار بگیرد، بحث تشریح برنامه‌های توسعه‌ای کشور که نیازمند همکاری‌های خارجی است، می‌باشد.
زنگنه اظهار کرد: اما در حوزه مسائل بین‌الملل، موضوعی که این روزها به یک نگرانی جهانی تبدیل شده است و رئیس‌جمهور حتما در این سفر باید به آن ورود پیدا کند مسئله میانمار است. در این باره باید بر ضرورت یک اقدام عاجل هم به لحاظ ارسال کمک‌های بشردوستانه، ایجاد پناهگاه و فراهم کردن امکان بازگشت مسلمانان آواره روهینگیایی به مناطق زندگی‌شان و هم فشار بر دولت میانمار برای متوقف کردن نسل‌کشی‌ تأکید کرد.
این کارشناس مسائل بین‌المللی افزود: دیگر مسئله مهمی که همواره مورد تأکید و توجه جمهوری اسلامی ایران در مجامع و نشست‌های بین‌المللی بوده و هست مسئله فلسطین است و باید بر اینکه ملت فلسطین بر مقاومت و مبارزه جهت احقاق حقوق خود ادامه داده و جمهوری اسلامی ایران از مقاومت فلسطینی‌ها دفاع و حمایت کرده و می‌کند، پای فشرد.

برجام وابسته به رفت و آمد دولت‌ها نیست/ آمریکا به تعهداتش عمل کند

زنگنه با اشاره به برجام گفت: در این روزها برجام به دلیل اظهارات ترامپ و برخی دیگر از مقامات آمریکایی شرایط حساسی یافته است. در سپهر سیاست جهانی، عمل دولت‌ها به تعهداتشان ضروری است و از این جهت برجام موضوع مهمی است که کشورهای مختلف جهان تعهداتی در این خصوص دارند و باید به آن عمل کنند و به بهانه تغییر دولت، نمی‌توان از زیر بار تعهدات بین‌المللی شانه خالی کرد و آنها را نتیجه عملکرد دولتمردان سابق تلقی کرد.

ایران مانع کمرنگ شدن فاجعه نسل‌‌کشی مسلمانان روهینگیا در سازمان ملل شود

زنگنه درباره یکی از محورهای مهم دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حمایت از مظلومان و مستضعفان جهان، درباره امکان استفاده مناسب ایران از سازوکارهای سازمان ملل برای جلوگیری از نسل‌کشی مسلمانان میانمار گفت: سازوکارهای مناسبی در این باره وجود دارد و می‌توان از آنها برای کمک به مردم میانمار استفاده کرد. اما متاسفانه دولت‌ها معمولا بر اساس اینکه یک بحران بین‌المللی یا انسانی تا چه حد به منافع آنها مرتبط است عمل می‌کنند نه اینکه کمک‌رسانی و حل این بحران را یک ارزش یا هدف تلقی نمایند، لذا قدرت‌های بین‌المللی به این نگاه می‌کنند که این بحران چگونه به نفع آنها تمام می‌شود و آنها چگونه می‌توانند به این مسئله ورود پیدا کنند و آن را به سوی منافعشان سوق بدهند.
وی عنوان کرد: اما جمهوری اسلامی ایران و رئیس جمهور بر اساس رویکرد حمایت از مظلومان در همه نقاط جهان می‌تواند این مسئله را در دیدارها و سخنرانی‌های مختلف گوشزد کرده و وظایف دولت‌ها و سران کشورها را در خصوص توجه به مسلمانان روهینگیا یادآور شود و نگذارد این مسئله به حاشیه رفته و در سطح رسانه‌ای و عمومی کمرنگ شود.

ضرورت توجه به تبیین چهره فرهنگی ایران برای مقابله با ایران‌هراسی دشمنان

 
زنگنه درباره اهمیت حضور در سازمان ملل و نشست‌های حاشیه‌ای آن در نشان دادن چهره واقعی تمدن ایران به ویژه به لحاظ فرهنگی و مقابله با ایران‌هراسی صهیونیست‌ها گفت: دیدگاه فرهنگی یا یک فعل و انفعال فرهنگی یک روند درازمدت است که تأثیرات خود را در درازمدت خواهد گذاشت.
وی اظهار کرد: همانطور که در تاریخ ایران شاهد بودیم مغول‌ها وقتی به ایران هجوم می‌آورند جنایت‌ها و کشتارهای فراوانی انجام دادند اما در نهایت در دیگ فرهنگی ایران حل شدند و تغییر جهت‌گیری انجام دادند. در تحولات جهانی امروز هم این مسئله حکمفرماست. کشورهایی که دارای فرهنگ اصیل هستند و سخنی برای گفتن دارند نهایتا در تحولات جهانی سخن خود را بر کرسی خواهند نشاند و تأثیر و نفوذ فرهنگی خود را برجای خواهند گذاشت.

تأثیر ماندگارتر آثار هنری بر اصلاح تصویر دیگران از ایران از سخنرانی سیاستمداران

  
زنگنه با بیان اینکه اشاره به قدرت فرهنگی ایران در سخنرانی رئیس‌جمهور مفید و یادآور تأثیر ایران بر تحولات تاریخی غرب آسیا و سایر نقاط جهان است، گفت: اما در کنار سخنرانی و گفت‌و‌گوهای رسمی و غیر رسمی هیئت جمهوری اسلامی ایران، تشکیل نمایشگاه‌های فرهنگی، برگزاری محافل مختلف فرهنگی و هنری در سازمان ملل و مکان‌های مختلف در حاشیه این نشست آثار خود را برجای خواهد گذاشت.
وی تأکید کرد: حقیقتا برگزاری یک ارکستر سمفونیک ایران در اروپا و آمریکا شاید بیش از سخنان سیاستمداران در اصلاح تصویری که دیگران از ایران دارند ایفای نقش کند. همچنین آثار هنری و فرهنگی ایران در قالب سینما، هنرهای قرآنی و دینی و سایر رشته‌های هنری می‌توانند همگی از سخنرانی و دیدارهای سیاستمداران اثرگذارتر بوده و تأثیرات ماندگارتری هم بر جای بگذارد.    ‌
captcha