مدارس شعور حسینی را جایگزین ایجاد حس رقابت در مراسم عزاداری کنند
کد خبر: 3644276
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵
حکیم‌زاده:

مدارس شعور حسینی را جایگزین ایجاد حس رقابت در مراسم عزاداری کنند

گروه جامعه: سرپرست معاونت آموزش ابتدایی نیز بر ضرورت تعمیق باورهای حسینی همگام با برپایی مراسم‌ آئینی تاکید کرد و گفت: گاهی دانش‌آموزان دچار فعالیت‌های رقابتی همچون حمل علم و بیرق و یا روضه‌خوانی‌های آهنگین می‌شوند.

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، با تأکید بر اینکه برنامه‌ها و آموزش‌های مدارس باید به سمتی برود که دانش‌آموزان همراه با شور حسینی از شعور حسینی نیز بهره‌مند شوند، تصریح کرد: در اجلاس معاونان و مدیران کل استان‌ها بر ضرورت تعمیق باورهای حسینی همگام با برپایی مراسم‌ آئینی تاکید کردم و از مدیران خواستم تا برنامه‌های خود را با این نگاه تعریف و اجرایی کنند.

وی دهه اول محرم را کلاس آموزشی بزرگی در ایران اسلامی دانست و گفت: دانش‌آموزان چه در زمان‌های حضور در مراسم مذهبی مدرسه و چه همراه با خانواده در مجالس عزاداری از فرصت مناسبی برای بهره‌مندی از نکات اخلاقی و تربیتی بر مبنای نهضت عاشورا و سیره امام حسین(ع) بهره می‌برند.

حکیم‌زاه با بیان اینکه شناخت ما از شخصیت امام حسین(ع) به یک روز خاص محدود شده است، عنوان کرد: حیات پربرکت امام حسین(ع) دارای مؤلفه‌ها و نکاتی در زمینه تعامل‌های خانوادگی و اجتماعی است که می‌تواند بهترین الگو برای افراد باشد اما ما تا حدود زیادی از این مؤلفه‌ها ناآگاهیم.

وی با تأکید بر اینکه اندوه ما برای از دست‌ دادن امام حسین(ع) بابد دارای مبنایی صحیح باشد، عنوان کرد: ما یک الگوی خوب زندگی را از دست دادیم و تأسف خوردن صرف بابت اینکه این فرد بزرگوار به طرز مظلومانه‌ای به شهادت رسیدند نمی‌تواند به طور کامل سبب تحول در افراد شود.

وی ادامه داد: نه تنها شخصیت امام حسین(ع) بلکه سیره خانواده ایشان همچون حضرت زینب(س) و حضرت ابوالفضل(ع) نیز باید به درستی شناخته شود و به عنوان الگو مدنظر دانش‌آموزان قرار گیرد، بنابر‌ این در برنامه‌های تعریف شده باید به شخصیت‌های مختلف واقعه عاشورا نظر داشته باشیم.

حکیم‌زاده تصریح کرد: دانش‌آموزان باید بدانند که شدت عزاداری و عمق ناراحتی ما از شهادت امام حسین(ع) و یارانشان نه تنها به خاطر عمق ظلمی است که در حق ایشان روا شده است بلکه به‌ خاطر از دست دادن افرادی است که حیاتی طیبه داشته‌اند و سراسر زندگی آنان کلاس درس است.

معاونت آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه مدیرکل آموزش و پروش استان کربلا اعلام کرده است که درس‌نامه‌هایی برای دانش‌آموزان کربلایی تهیه کرده‌اند و از فرصت اربعین نیز برای ارائه آموزش‌های بیشتر در زمینه سیره حسینی بهره می‌گیرند، عنوان کرد: ما نیز باید از فرصت مجالس عزاداری برای ارائه مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان بهره ببریم. الگوگیری از شخصیت‌های عاشورا نیاز به شناخت دارد در غیر این صورت عزاداری صرف در یک دوره خاص اگرچه ارزشمند است، اما اگر بدون شناخت باشد، نمی‌تواند منشأ اثر شود.

وی خواستار مشارکت حوزه‌های علمیه برای تولید محتوای غنی در زمینه سیره امام حسین(ع) شد و گفت: در شرایط فعلی برخی دانش‌آموزان دچار رقابت در فعالیت‌هایی نمادین شده‌اند؛ به‌طور مثال درصدد حمل علم‌ها و اشیای سنگین هستند و یا در روضه‌ها و عزاداری‌ها خوانش‌هایی ریتمی و آهنگین را دنبال می‌کنند؛ در صورتی که مقام معظم رهبری افراد را به شدت از درگیر این مسائل شدن نهی کرده‌اند.

captcha