یک کتاب و نظریه‌ای بنیادین برای علوم انسانی اسلامی
کد خبر: 3644410
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵

یک کتاب و نظریه‌ای بنیادین برای علوم انسانی اسلامی

گروه اندیشه: کتاب «واقعیت و روش تبیین کنش انسانی در چارچوب فلسفه اسلامی» تلاش می‌کند تا بنیان‌هایی را برای تاسیس نظریه اسلامی در حوزه علوم انسانی فراهم سازد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کتاب «واقعیت و روش تبیین کنش انسانی در چارچوب فلسفه اسلامی» با عنوان فرعی نظریه بنیادین در علوم انسانی، به تالیف عطا‌الله رفیعی‌آتانی توسط مرکز پژوهش‌های اسلامی صدرا، در بهار سال جاری و در 328 صفحه منتشر شده است.

ساختار و نقشه اصلی کتاب

این اثر از چهار فصل «مفاهیم پایه و روش‌شناسی»، «واقعیت کنش انسانی در چهارچوب حکمت صدرایی»، «فروض بنیادی علوم انسانی در چهارچوب حکمت اسلامی» و «ملازمات روش‌‎شناختی» سامان داده شده است.

در هر فصل علاوه بر مباحث مربوط به عنوان، مقدمه، جمع‌بندی و نتیجه‌گیری باعث شده است تا با نظمی در کل مطالب ارائه شود. ارائه منابع در پایان هر فصل باعث می‌شود که مخاطب بتواند در صورت لزوم به مطالعه بیشتر دست یازد.

نگارنده در مقدمه کتاب آن را چنین معرفی می‌کند: «این کتاب دارای چهار فصل اساسی است: فصل نخست به معرفی روش تولید فلسفه علوم انسانی مبتنی بر فلسفه اسلامی اختصاص دارد. در فصل دوم با این مبنا که موضوع محوری علوم انسانی، کنش انسانی است، به نحو کاملی واقعیت نحوه شکل‌گیری کنش انسانی در چهارچوب فلسفه اسلامی توضیح داده شده است. در فصل سوم و چهارم به ترتیب گزاره‌های هستی‌شناسانه و روش‌شناسانه‌ برآمده از تبیین انجام گرفته در فصل پیشین فهرست شده است. گزاره‌هائی که نقش فروض بنیادین را برای نظریات علوم انسانی ایفا می‌کنند. بنابراین، منطقا باید مبتنی بر یافته‌های این پژوهش، نظریه اقتصاد اسلامی و نظریه سیاست اسلامی و نظریه مدیریت اسلامی و ... ارائه شوند که البته به شرط تداوم حیات و امداد الهی و اویا کرامش، در آینده تقدیم خواهد شد».

هدف از کتاب

نویسنده هدف از کتاب را ضرورت تداوم فلسفه اسلامی در عرصه‌های اجتماعی و ضرورت بازخوانی انتقادی علوم و امور مختلف از مبانی فلسفی می‌داند. نگارنده معتقد است «در قلمرو علوم و امور مختلف بدون پاسخ به پرسش‌های فلسفی نمی‌توان گام‌های بعدی را برداشت، تولید مبانی فلسفی هم وزن میراث فلسفه موجود، عمری به درازای شکل‌گیری و تکامل فلسفه اسلامی نیاز دارد».

هدف از کتاب چنانچه در گزارش نگارنده از فصول آن مندرج است ارائه فروضی بنیادین برای علوم انسانی اسلامی است که از تحلیل کنش انسانی حاصل شده است. این کتاب قرار است بنیادهای ارائه نظریه علوم انسانی اسلامی از جمله سیاست، اقتصادی و مدیریت اسلامی را در آینده آماده سازد.
captcha