دفاع مقدس مینیاتوری از عاشورای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است
کد خبر: 3645466
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۴
سردار غیب‌پرور:

دفاع مقدس مینیاتوری از عاشورای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است

گروه هنر: با وجود گستره زمانی و مکانی وسیع دوران دفاع مقدس اما این عرصه جهادی و ارزشی را همواره برای اعتباربخشی به آن با واقعه عاشورای امام حسین(ع) می‌سنجیم؛ لذا باید از ابزارهای مؤثری همچون هنر در راستای معرفی هر چه بیشتر حماسه دفاع مقدس مدد بگیریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) سردار غلامحسین غیب‌پرور؛ رئیس سازمان بسیج مستضعفین در مراسم تجلیل از هنرمندان عرصه ایثار و مقاومت که تحت عنوان «و آن دقایق آبی» به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح عصر امروز شنبه اول مهر در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد، به ایراد سخن پرداخت و گفت: برای شخص بنده جای بسی افتخار و مباهات است که در چنین محفلی حضور دارم؛ محفلی که به منظور پاسداشت هنرمندان عرصه ایثار و شهادت در آغاز هفته دفاع مقدس منعقد شده است و چه خوش یمن که این هفته امسال مقارن است با ایام محرم‌الحرام و مجلس عزای اباعبدالله‌الحسین(ع).

وی با ارج نهادن به مقام شامخ شهیدان، جانبازان و ایثارگران دوران دفاع مقدس و خانواده‌های ایشان گفت: همچنین عرض ادب و احترام به جامعه خدوم هنری ایران اسلامی دارم؛ قشری که عده‌ای از آنها به نمایندگی در این محفل شرف حضور دارند، هنرمندانی که از نبوغ و خلاقیت هنری خود در راستای تحقق اهداف و آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی مایه گذاشته و امشب ما در این محفل حضور به هم رساندیم تا قدردان زحمات آنها باشیم.

غیب‌پرور تصریح کرد: وقتی که به تاریخ کربلا و واقعه عاشورا می‌نگریم به‌روشنی می‌توان دریافت که این واقعه عظیم در یک محدوده زمانی بسیار کوتاه مثلاً یک صبح تا عصر و در یک جغرافیای محدود 4 تا 5 کیلومتر مربعی به وقوع پیوسته است، پس چه چیز موجب شده است که این محدودیت در زمان و مکان وقوع چنین رویدادی اینچنین تا قیام قیامت مطرح باشد و نوع بشر را در ادوار مختلف تاریخی تحت تأثیر خود قرار دهد؟ در جواب گفت که این امر مقوله‌ای است که نیاز به تشریح و بحث و بررسی مفصل فلسفی دارد.

وی در ادامه گفت: ما در طول هشت سال دفاع مقدس که خود به لحاظ زمانی عمری است، در گستره وسیعی از مناطق مرزی و عملیاتی درگیر جنگی تمام‌عیار بودیم اما با وجود تمامی مرارت‌ها و سختی‌هایی که کشیدیم همچنان برای اعتباربخشی به جهاد و سلحشوری فرزندان این آب و خاک سعی در ایجاد رابطه میان دوران دفاع مقدس با حماسه عظیم حسینی داریم؛ هرچند همان‌طور که گفته شد از نظر زمانی و گستره جغرافیایی این دو صحنه نبرد قابل قیاس با یکدیگر نیستند اما همواره بر این موضوع تأکید داشته و داریم که دفاع مقدس مینیاتوری از عاشورای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به پیوند و شباهت تنگاتنگ مقاطع مختلف دفاع مقدس و واقعه عاشورا گفت: آنچه در عاشورای حسینی می‌توان دید اینکه در برهه‌های گوناگون دفاع مقدس نیز قابل جستجو است؛ مظاهری از عشق، ایثار و از خودگذشتگی صبر و ذکر و... .

غیب‌پرور با اشاره به قابلیت و ظرفیت‌های بسیار زیاد عرصه هنر در پرداخت مؤثر و بازگویی جلوه‌هایی از مظاهر ایثار و مقاومت گفت: هیچ شک و تردیدی نیست که بخش قابل ملاحظه‌ای از این مظاهر دینی، ارزشی و انقلابی تا به اکنون از طریق ابزار هنر است که به نسل‌های بعد از دوران دفاع مقدس منتقل شده‌اند و زین پس نیز هنر در انتقال این مهم وظیفه خطیری به عهده دارد.

وی در پایان سخنان خود به موضوع مدافعان حرم اشاره کرد و تأکید کرد: امروز مظاهری از همان جانفشانی و سلحشوری فرزندان این آب و خاک را در قالب شهدای مدافع حرم می‌توانیم، جستجو کنیم و چقدر خوب و بسزاست که عرصه هنر اعم از سینما، تئاتر، سرود و هنرهای تجسمی امروز همچون گذشته بیش از پیش به ادای رسالت خود در این امر مهم توجه و اهتمام نشان دهد تا بتوان با ابزار جاذب هنر که هم برای مخاطب خاص و هم مخاطب عام تازگی دارد و به آن علاقه‌مندی نشان می‌دهند، معرفی جامعی از این امر مهم  ارزشی داشته باشیم.

captcha