وی ادامه داد: آن زمان که روایت فتح در تلاش بود تا بخشی از رشادت و سلحشوری فرزندان غیور ایران اسلامی را در جریان دفاع مقدس به تصویر کشیده و ماندگار کند، شخصاً در آیندهنگری که نسبت به سینمای دفاع مقدس در ذهن متصور بودم آینده و افق بالاتری را نسبت به آنچه که اکنون در آن هستیم انتظار داشتم؛ موضوع و مواردی که در جریان هشت سال دفاع مقدس به وقوع پیوست و برگ زرینی از افتخار ملت قهرمان ایران را رقم زد بیشک جای کار و پرداخت بیشتری در سینمای ما داشت، اما اکنون جای آن، آنگونه که شایسته و بایسته است در سینمای ما خالی است.
حیدریان تصریح کرد: حتی آن تعداد معدودی که براساس دغدغه برخی از فیلمسازان متعهد و انقلابی به سینمای انقلاب و دفاع مقدس میپردازند نیز با قدرت لازم ساخته نمیشوند و چنانکه باید، بر مخاطب سینمای دفاع مقدس به ویژه نسلی از انقلاب که تصویری شخصی از آن وقایع ارزشی ندارند، تاثیرگذار نخواهد بود.
رئیس سازمان سینمایی در ادامه گفت: متأسفانه سهم سینمای دفاع مقدس از کل تولیدات سینمایی ما در طول یک سال رقم ناچیزی است که در حد 5 تا 6 فیلم تولیدی در سال خلاصه میشود که به این واسطه هم سیر نزولی در کمیت این تولیدات را شاهدیم و هم براساس آنچه که گفته شد به دلیل عدم پرداخت مناسب و جذاب این آثار از سیر نزولی کیفی نیز برخوردارند.
وی افزود: این در شرایطی که حوادث اخیر منطقه، موضوع مدافعان حرم و تنشهایی که استکبار جهانی در جهان اسلام پدید آورده، موجب شده است که جبهه دیگری گشوده شود، موضوعات بسیار جذاب و بکری در جریان حوادث و رویدادهای کنونی منطقه وجود دارد که میتواند دستمایه بزرگی برای تولیدات بیشمار سینمایی با کیفیتهای بالا باشد و ما در سازمان سینمایی و جامعه سینماگران باید روایتگر صادقی از این مظاهر ایثار و جانفشانی فرزندان اسلام در صحنههای پیکار علیه مظاهر کفر، استکبار و ددمنشی باشیم.
حیدریان با اشاره به هجوم رسانهای غرب در اشکال دیگری همچون تولید محتوای تصویری در فضاهای مجازی و شبکههای اجتماعی تأکید کرد: باید به این مهم توجه داشت که منابر از شکل رایج و سنتی آن خارج شده است و اکنون باید در اشکال و مدیومهای جدید آن را شناخت؛ وقتی در سال 95 آمار پیام گذاریها و بازدیدها در شبکههای مجازی و اجتماعی از یک میلیارد و 200 میلیون عدد فراتر میرود، این به این معنی است که ظرفیت مؤثر این رسانه برای بیان مطالب و مفاهیم ارزشی به کل فراموش شده است و باید برای آن فکری کرد.
وی در پایان گفت: آمارها حاکی از این است که سهم ایران در تولید محتوا در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی تنها 16 درصد از کل محتوای مورد استفاده از سوی کاربران است که تازه مشخص نیست چه درصدی از این 16 درصد تولید محتوا از نقطه نظر مسائل ارزشی موجه است و چه درصدی از آن از جمله محتوایی است که از آن تعبیر به مصادیق مجرمانه میشود، به هر حال باید از ظرفیت موجود در فضای مجازی و توان تخصصی همکاران فیلمساز برای پاکسازی محتوای موجود در این حوزه رسانهای با جایگزین کردن محتوای تصویری شایسته و درخور شأن نظام جمهوری اسلامی ایران نهایت استفاده را بکنیم.